حسن فلاحی؛ ویدا اندیشمند؛ میترا کامیابی؛ امان اله سلطانی
دوره 15، شماره 53 ، تیر 1400، ، صفحه 110-126
چکیده
این تحقیق باهدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 1400 نفر در سال تحصیلی 99-98 بوده است. 560 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
این تحقیق باهدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 1400 نفر در سال تحصیلی 99-98 بوده است. 560 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای غیرمنطقی Jones (1993)، مدیریت احساسات Kim Graz (2004)، افکار اضطرابی Wells (1995)، قضاوت اخلاقی Sinha (1998) و پرسشنامه کنترل کلاس Martin و همکاران (2002) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد مدل تبیین رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران از برازش قابلقبولی برخوردار است. بهطوریکه بین باورهای غیرمنطقی و مؤلفههای آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد، بین مدیریت احساسات و مؤلفههای آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و افکار اضطرابی در رابطه سایر متغیرها نقش میانجی دارد.
مهشید تجربه کار؛ مهسا عمو قدیری؛ سمیه پوراحسان
دوره 14، شماره 51 ، دی 1399، ، صفحه 61-79
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزههای اجتماعی لگوآموزشی بر قضاوت اخلاقی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد بودند که در سال تحصیلی 1398-1397 به تعداد 1500 نفر مشغول به تحصیل بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزههای اجتماعی لگوآموزشی بر قضاوت اخلاقی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد بودند که در سال تحصیلی 1398-1397 به تعداد 1500 نفر مشغول به تحصیل بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور 30 دانشآموز دختر دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای و در آخرین خوشه به روش تصادفی ساده با همتاسازی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه قضاوت اخلاقی، مهارتهای اجتماعی بود. آموزش لگو ، طی 12 جلسه 60 دقیقهای توسط پژوهشگر در گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج نشان میدهد که پس از آموزش آموزههای اجتماعی لگوآموزشی در گروه آزمایش افزایش معناداری در قضاوت اخلاقی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان نسبت به گروه گواه ملاحظه شد. در نتیجه میتوان گفت که آموزههای اجتماعی به وسیله لگو بر قضاوت اخلاقی و مهارت های اجتماعی دانشآموزان موثر است.