طیبه موسوی امیری؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حمیدرضا آراسته؛ بیژن عبدالهی
دوره 14، شماره 50 ، مهر 1399، ، صفحه 97-126
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، تدوین الگوی راهبردهای سهگانه بینالمللیشدن دانشگاههای منتخب دولتی ایران بوده است. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی بوده که با استفاده از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. در این راستا، پدیده محوری مطالعه فوق، عبارت از بینالمللیشدن در راستای مأموریتگرایی دانشگاههای دولتی ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، تدوین الگوی راهبردهای سهگانه بینالمللیشدن دانشگاههای منتخب دولتی ایران بوده است. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی بوده که با استفاده از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. در این راستا، پدیده محوری مطالعه فوق، عبارت از بینالمللیشدن در راستای مأموریتگرایی دانشگاههای دولتی کشور، تعریف شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر مدیران و صاحبنظران 16 دانشگاه دولتی منتخب کشور بوده، بنابراین تعداد مشارکتکنندگان با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند، شامل 82 نفر بوده است که با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختمند در پژوهش مشارکت داشتهاند. اعتبار و روایی دادههای این پژوهش، با بهرهگیری از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان، موردبررسی قرار گرفته است. راهبردهای پژوهش متناسب با کارکردهای سهگانه دانشگاه در حوزههای آموزش، پژوهش و خدمات هرکدام با ده مؤلفه فرعی، به ترتیب با 140، 75 و 120 کدباز شناسایی و تحلیل شده است. نتیجه نهایی آنکه تحقق فرایند بینالمللی شدن در دانشگاههای دولتی کشور، نیازمند برنامهریزی و اقدامات مقتضی و همزمان در هر سه حوزه آموزش، پژوهش و خدمات، از طریق بذلتوجه کافی نسبت به آن، در مسیر مأموریتگرایی دانشگاههای فوق است.
محمد خان عزیزی؛ سیاوش طالع پسند
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین راهبردهای مدیریت دانش (بهکارگیری دانش، تسهیم دانش و بازیابی دانش) با ظرفیتهای یادگیری فردی و سازمانی در دبیرستانهای پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. روش پژوهش همبستگی و تعداد 235 معلم دبیرستانهای پسرانه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین راهبردهای مدیریت دانش (بهکارگیری دانش، تسهیم دانش و بازیابی دانش) با ظرفیتهای یادگیری فردی و سازمانی در دبیرستانهای پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. روش پژوهش همبستگی و تعداد 235 معلم دبیرستانهای پسرانه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل فرایندهای مدیریت دانش (چنگ، 2012) و ظرفیتهای یادگیری فردی و سازمانی (سالیس و جونز، 2002) بود. دادهها بر مبنای مدل معادلات ساختاری (مدل تحلیل مسیر) و با استفاده از نرمافزار Spss 19 و 8.8 Lisrel تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند، بین مؤلفه تسهیم دانش با ظرفیت یادگیری فردی و ظرفیت یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج بهدستآمده نشان میدهد مؤلفه بهکارگیری دانش، بر ظرفیت یادگیری فردی و مؤلفه بازیابی دانش، بر ظرفیت یادگیری سازمانی اثر مستقیم دارند، ولی بین مؤلفههای ظرفیت یادگیری فردی و ظرفیت یادگیری سازمانی (متغیرهای میانجی) رابطه دوسویه برقرار نیست.