صادق جهانگیری؛ مسلم چرابین؛ محمد کریمی؛ وحید ساعت چیان
دوره 15، شماره 54 ، مهر 1400، ، صفحه 51-67
چکیده
توانمندسازی کادر آموزشی، مسیر توسعه و پیشرفت سازمانهای آموزشمحور در مواجهه با تغییرات جهانی میباشد. از اینرو هدف تحقیق، تبیین مدل زمینهای راهبردها و پیامدهای مزیت رقابتی مبتنی بر توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها بود. به منظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعهی ...
بیشتر
توانمندسازی کادر آموزشی، مسیر توسعه و پیشرفت سازمانهای آموزشمحور در مواجهه با تغییرات جهانی میباشد. از اینرو هدف تحقیق، تبیین مدل زمینهای راهبردها و پیامدهای مزیت رقابتی مبتنی بر توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها بود. به منظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعهی تحقیق شامل نخبگان آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی شهر مشهد (اعضای هیات علمی و اساتید باتجربه) بود و نمونهگیری آزمودنیها به صورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و دادههای حاصل از مصاحبهها به روش زمینهای، کدگذاری شده، تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروهبندی کدها، نشاندهنده 10 مقوله-ی اصلی، 57 مقوله فرعی و 50 مفهوم بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: راهبردها (تفکر راهبردی، تحول سازمانی، نوآوری سازمانی و نوآوری شغلی) و پیامدها (توسعه فرهنگ سازمان، توسعه سازمانی، ارتقای بهرهوری، توسعه اجتماعی، توسعه محیطی و پرورش تفکر راهبردی) میشود که "فرآیند راهبردهای ایجاد مزیّت رقابتی مبتنی بر توانمندسازی اساتید دانشگاهها جهت حصول پیامدها" را نشان میدهد. با توجه به طیف مخاطبان و مشتریان دانشگاه توصیه میشود که مدیران آموزش عالی در دانشگاهها طرحهای کارشناسی شده را جهت شناسایی و پیادهسازی توانمندیهای لازم برای اساتید دانشگاه اجرا کنند. همچنین نیروی انسانی را بر اساس توانمندیهای خود جذب و استخدام نمایند. بدیهی است دانشگاه در امور آموزش و پژوهش فقط در این صورت در عرصه رقابتهای کنونی موجود در محیط دانشگاهی بالندگی خود را حفظ کرده و این بالندگی باعث توسعه مزیت رقابتی خواهد شد.
سعید صادقیان قراقیه؛ رضا رسولی؛ غلامعلی طبرسا؛ علی قربانی
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 37-52
چکیده
حکمرانی خوب بهعنوان یک نظریه جدید در جهان مطرح است، این پژوهش به توانمندسازی بهعنوان ابزاری، جهت ارتقاء و افزایش اثربخشی سازمانی نگریسته، چراکه هر سازمانی جهت کسب موفقیت به آن نیازمند بوده است، بنابراین در چارچوب حکمرانی خوب مدل جدیدی برای توانمندسازی ارائه شده است. مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بوده که طی دوره ...
بیشتر
حکمرانی خوب بهعنوان یک نظریه جدید در جهان مطرح است، این پژوهش به توانمندسازی بهعنوان ابزاری، جهت ارتقاء و افزایش اثربخشی سازمانی نگریسته، چراکه هر سازمانی جهت کسب موفقیت به آن نیازمند بوده است، بنابراین در چارچوب حکمرانی خوب مدل جدیدی برای توانمندسازی ارائه شده است. مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بوده که طی دوره 1 ساله در سال 97/1398 انجام شده است. جهت گرداوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. این مصاحبه با 16 نفر از خبرگان حوزه توانمندسازی و حکمرانی خوب بهصورت هدفمند صورت گرفت. ملاک انتخاب 16 نفر اصل اشباع نظری بوده است. جهت تحلیل یافتههای مصاحبه از تحلیل مضمون استفاده گردید. طبق یافتههای بهدستآمده، 10 بعد توانمندسازی برمبنای حکمرانی خوب «مشارکت، حاکمیت قانون و ارزشها، توسعه و آموزش، شفافیت، مسئولیتپذیری و پاسخگویی، کنترل، سرمایه اجتماعی و ارتباطات، رهبری، هدف روشن و نتیجه گرایی و عدالت با مجموع 25 مؤلفه» شناسایی شد. ازآنجاکه منابع انسانی شاخصی مناسب در برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر بود، تجهیز و آمادهسازی منابع مزبور برای مواجهه با تغییرات، از اهمیت ویژه برخوردار بوده و کلیه سازمانها با هر نوع مأموریتی باید بیشترین سرمایه، وقت و برنامه را به پرورش انسانها در ابعاد مختلف اختصاص دهند.
اکرم درتاج؛ عباس عباس پور؛ علی دلاور؛ حسین عبدالهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای استان کرمان در سال 96-1395 میباشد. این پژوهش به روش آمیخته (اکتشافی) انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی افراد مطلع در حوزة توانمندسازی مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و به صورتِ زنجیرهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای استان کرمان در سال 96-1395 میباشد. این پژوهش به روش آمیخته (اکتشافی) انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی افراد مطلع در حوزة توانمندسازی مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و به صورتِ زنجیرهای تعداد 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعة آماری شامل کلیة مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای استان کرمان بودند، که با استفاده فرمول تعیین حجم نمونة (سرایی، 1393)، تعداد 175 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در قسمت کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و بحث گروه کانونی و در بخش کمی، پرسشنامة محققساخته بود، که روایی این پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان مورد تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از محاسبة ضریب آلفای کرونباخ برای 5 مؤلفه 83/0 تا 91/0 به دست آمد. در قسمت کیفی، با استفاده از کدگذاری باز و محوری، 5 مؤلفة اصلی و 17 مؤلفة فرعی در توانمندسازیِ مدیران شناسایی شد و در بخش کمی پژوهش، آزمون رتبهای فریدمن به منظور اولویتبندی مؤلفههای توانمندسازی مدیران انجام شد و به ترتیب مهارتهایِ اجرایی، سازمانی، تخصصی، ارتباطی و فردی در رتبههای اول تا پنجم قرار گرفتند. با توجه به مهارتهایِ شناسایی شده و ترتیب اهمیت آنها، پیشنهاد میشود این مهارتها یه ترتیب اولویت و اهمیت در طرحهای اجرایی و آموزشی جهت توانمندسازی مدیران در سطوح مختلف مورد توجه قرار گیرد.
حسنا کاشف؛ مریم تقوایی یزدی؛ کیومرث نیازآذری
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 111-130
چکیده
پژوهش حاضرباهدف تبیین نقش شفافیت سازمانی درارتباط باتوانمندسازی به منظور استقرار اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. با رویکرد آمیخته صورت پذیرفت.جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 12 نفراز مدیران اجرایی دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند ودربخش کمی از 750 نفر جامعه آماری ، 254 نفر حجم نمونه با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضرباهدف تبیین نقش شفافیت سازمانی درارتباط باتوانمندسازی به منظور استقرار اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. با رویکرد آمیخته صورت پذیرفت.جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 12 نفراز مدیران اجرایی دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند ودربخش کمی از 750 نفر جامعه آماری ، 254 نفر حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ونمونه گیری تصادفی خوشه ای تعیین گردید. ابزارگردآوری دادهها دربخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی سه پرسشنامه محقق ساخته شفافیت سازمانی ،توانمندسازی واعتماد سازمانی می باشد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی- تأییدی استفاده شد. پایایی وروایی به ترتیب بامحاسبه ضریب الفای کرونباخ ، وروایی محتوا وسازه، به روش تحلیل عاملی تاییدی موردتاییدقرارگرفت .جهت برازش مدل وآزمون فرضیه هاازنرم افزار Spss و Smart Pls استفاده شد .نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل ازمصاحبههای عمیق نشان داد شفافیت سازمانی از 15 زیرمولفه و4 بعداصلی" مالی ، مدیریتی ، فناوری و ساختاری" که به ترتیب بیشترین اثرگذاری را در شفافیت سازمانی داشته اند، تشکیل گردیده است.همچنین شفافیت سازمانی وابعاد آن با توانمندسازی مدیران باضریب استاندارد 991/0 و اعتماد سازمانی باضریب استاندارد 323/0 رابطه مستقیم و معناداری داشته وشاخص GOF (632/0) نشان داد ، مدل پیشنهادی، دارای برازش مناسب می باشد.
ولی محمد دریتی؛ محمد تابان؛ وحید شرفی؛ سکینه جعفری
دوره 10، شماره 32 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 104-123
چکیده
هدف این پژوهش، آزمون روابط ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان با نقش میانجی توانمندسازی آنان در دبیرستانهای شهر یاسوج بود. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود شرکتکنندگان 201 نفر از معلمان (111 مرد، 90 زن) دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، آزمون روابط ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان با نقش میانجی توانمندسازی آنان در دبیرستانهای شهر یاسوج بود. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود شرکتکنندگان 201 نفر از معلمان (111 مرد، 90 زن) دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای نقش گروههای آموزشی، کیفیت عملکرد و توانمندسازی را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که نقش گروه های آموزشی به طور مستقیم بر توانمندسازی اثر ساختاری دارد. نقش گروه های آموزشی به طور مستقیم بر کیفیت عملکرد اثر ساختاری دارد. نقش گروههای آموزشی به طور غیرمستقیم با میانجی توانمندسازی بر کیفیت عملکرد تأثیر دارد. نتیجه میگیریم نقش گروههای آموزشی میتواند به طور مستقیم توانمندسازی و کیفیت عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین نقش گروههای آموزشی به طور غیر مستقیم و با واسطه توانمندسازی میتواند کیفیت عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.