مدینه علیخانی گله؛ مریم براتعلی؛ جهانبخش رحمانی؛ مهدی دهباشی
دوره 15، شماره 54 ، مهر 1400، ، صفحه 114-125
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی و اعتبارسنجی برنامههای درسی زیباییشناسانه مغزمحور بود. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، نظام مقولهبندی قیاسی به واکاوی متون و پژوهشهای بینالمللی نو و بدیع در ارتباط با زیباییشناسی مغز محور پرداخته است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیکی بوده با روش نمونهگیری هدفمند متوالی ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی و اعتبارسنجی برنامههای درسی زیباییشناسانه مغزمحور بود. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، نظام مقولهبندی قیاسی به واکاوی متون و پژوهشهای بینالمللی نو و بدیع در ارتباط با زیباییشناسی مغز محور پرداخته است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیکی بوده با روش نمونهگیری هدفمند متوالی و از طریق ابزار فیشبرداری، اطلاعات جمعآوریشده و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است و سپس مقولههای الگوی ارائهشده جهت اعتبارسنجی و بررسی برازش الگو، در اختیار تعدادی از متخصصان برنامهریزی درسی و علوم مغز و اعصاب و علوم تربیتی قرار گرفته و نظرات اصلاحی آنها پس از گرفتن ضریب توافق کاپای کوهن، در الگوی نهایی اعمال گردیده است. یافتهها نشان داد که مقولههای دارای اولویت بیشتر و بار عاملی بالا در این عناصر به ترتیب زیر بودهاند: عنصر هدف شامل: تجسم در یادگیری و تقویت مغز در تمام فعالیتها. عنصر محتوا شامل: تشریح کارکرد مهارتهای شناختی مغز، انعطافپذیری مغز. عنصر استراتژیهای یاددهی– یادگیری شامل: بالا بردن سطح انگیزش، فراهم کردن فرصت اندیشیدن. عنصر محیط شامل: محیط شاد، محیط یادگیری فعال، محیط زیباییشناسانه. عنصر ارزشیابی شامل: توجه به تفاوتهای فردی، استفاده از تکنیک مستمر و عملی است؛ بنابراین بنا به ضریب توافق متخصصان میتوان گفت که الگوی ارائهشده جهت طراحی برنامههای درسی میتواند در بعضی دورهها و در بعضی سنین مناسب باشد.