حسن فلاحی؛ ویدا اندیشمند؛ میترا کامیابی؛ امان اله سلطانی
دوره 15، شماره 53 ، تیر 1400، ، صفحه 110-126
چکیده
این تحقیق باهدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 1400 نفر در سال تحصیلی 99-98 بوده است. 560 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
این تحقیق باهدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 1400 نفر در سال تحصیلی 99-98 بوده است. 560 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای غیرمنطقی Jones (1993)، مدیریت احساسات Kim Graz (2004)، افکار اضطرابی Wells (1995)، قضاوت اخلاقی Sinha (1998) و پرسشنامه کنترل کلاس Martin و همکاران (2002) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد مدل تبیین رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران از برازش قابلقبولی برخوردار است. بهطوریکه بین باورهای غیرمنطقی و مؤلفههای آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد، بین مدیریت احساسات و مؤلفههای آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و افکار اضطرابی در رابطه سایر متغیرها نقش میانجی دارد.