زیبا زمانی فرد؛ مهری دارایی؛ سعید فرح بخش
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 311-321
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت استعداد آموزگاران در سالِ تحصیلی 97-1396 انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان یعنی افراد دارای سابقه تدریس در حوزه مدیریت استعداد، افراد دارای کتب و مقالات مرتبط، افراد دارای سابقه کار در وزارت آموزشوپرورش و سازمانهای آموزشوپرورش استانها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت استعداد آموزگاران در سالِ تحصیلی 97-1396 انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان یعنی افراد دارای سابقه تدریس در حوزه مدیریت استعداد، افراد دارای کتب و مقالات مرتبط، افراد دارای سابقه کار در وزارت آموزشوپرورش و سازمانهای آموزشوپرورش استانها در حوزه مدیریت استعداد و همچنین آموزگاران آگاه در زمینه مدیریت استعداد بودند که به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند و مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. بر اساس تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، 42 شاخص استخراج گردید. در مرحله بعد پرسشنامه بسته پاسخ بر اساس شاخصهای حاصل از مصاحبهها و شاخصهای مستخرج از ادبیات و پیشینه پژوهش (62 شاخص) بر مبنای طیف هفتدرجهای لیکرت با 104 گویه طراحی و تدوین گردید و طی سه راند در اختیار خبرگان قرار گرفت. در پایان هر راند دادههای بهدستآمده با استفاده از میانگین رتبهای و ضریب توافق کندال تحلیل شدند. نتایج محاسبه ضریب توافق کندال در پایان راند سوم نشان داد چون مقدار بهدستآمده برای آماره آزمون کندال (705/0) در سطح خطای 001/0=α معنادار است (001/0>sig)، چنین استنباط میشود که بین پاسخگویان در ارتباط با سؤالات توافق معنادار وجود دارد و مقدار بهدستآمده بری آماره کندال حاکی از اتفاقنظر قابلقبول بین پاسخگویان است بنابراین در راند سوم مرحله کیفی به پایان رسید و مدل مدیریت استعداد آموزگاران با 36 شاخص و شش مؤلفه برنامهریزی استراتژیک، شناسایی، گزینش، جذب، بهسازی و نگهداری پدیدار شد.