جمشید قزوینه؛ هوشنگ جدیدی؛ علی تقوائی نیا؛ ذکرالله مروتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه بین رضایت تحصیلی، هوش هیجانی، خودتنظیمی و ابراز وجود در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه بین رضایت تحصیلی، هوش هیجانی، خودتنظیمی و ابراز وجود در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت خوشهای چندمرحلهای بود. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رضامندی تحصیلی عنبری و همکاران(ASQ) ، پرسشنامه خودسنجی شات(SRI)، پرسشنامه توانایی ابراز وجود گمبریل و ریچی(AI) ، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران(MSPSS) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد(BSF) استفاده شد. تحلیل داده ها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS-24 و AMOS-22 انجام شد. یافته ها نشان داد هوش هیجانی، خودتنظیمی و ابراز وجود از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده بر رضایت تحصیلی اثر غیرمستقیم و معنی داری دارند و مدل علی رضایت تحصلی براساس متغیرهای مذکور معنادار بود. با توجه به نقش با اهمیت رضایت در موفقیت و پیشرفت تحصیلی به خانواده ها، معلمان و نهادهای آموزشی پیشنهاد می گردد، تحقیقات بیشتری جهت شناسائی عوامل موثر بر این متغیر انجام گرددتا شرایط لازم برای افزایش رضایتمندی تحصیلی فراهم گردد.
شیرین روستائی؛ علی تقوائی نیا؛ فریبرز نیکدل
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 29-40
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین نقش کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی در پیشبینی اضطراب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 343 نفر بهعنوان گروه نمونه پژوهش با روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین نقش کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی در پیشبینی اضطراب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 343 نفر بهعنوان گروه نمونه پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه کمک طلبی پژوهشی سعیدی رضوانی (1396)، پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی Büyükőztürk و همکاران (2011) و پرسشنامه اضطراب پژوهش بورنگ و همکاران (1396) بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی با اضطراب پژوهشی ارتباط معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای اجتناب از کمک طلبی، نیاز به کمک طلبی، خودکارآمدی شناخت مسئله، خودکارآمدی روششناسی و خودکارآمدی گزارشنویسی توانایی پیشبینی اضطراب پژوهشی را دارند؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی منجر به کاهش سطح اضطراب پژوهشی دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا میشود.
علی تقوائی نیا؛ اسحق رحیمیان بوگر؛ مهدی کرانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مربیگری شناختی رفتاری بر کمالگرایی منفی و خود ناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان متوسطه شهر سمنان تشکیل میدادند که از میان آنها تعداد 56 نفر با روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مربیگری شناختی رفتاری بر کمالگرایی منفی و خود ناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان متوسطه شهر سمنان تشکیل میدادند که از میان آنها تعداد 56 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونهانتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش روانی با برنامه مربیگری شناختی رفتاری قرار گرفت. فرایند جمعآوری دادهها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با خردهمقیاس کمالگرایی منفیتری شورت و همکاران (1995) و مقیاس خود ناتوانسازی جونز و رودوالت (1982) برای همه شرکتکنندگان در دو گروه انجام گرفت. دادههای جمعآوریشده از طریق تحلیل کوواریانس س مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین کمالگرایی منفی و خود ناتوانسازی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و مربیگری شناختی-رفتاری بهطور قابلتوجهی، کمالگرایی منفی و خود ناتوانسازی دانشآموزان را کاهش میدهد.