تقی اکبری؛ محمد حسنی؛ بهناز مهاجران؛ میرنجف موسوی؛ مریم سامری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و سنجش سطح توسعهیافتگی و تبیین شکاف بین شهرستانهای استان اردبیل به لحاظ برخورداری از شاخصهای آموزشی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با توجه به ترکیب شاخصها از نوع توصیفی تحلیلی و به دلیل استفاده از پرسشنامه، پیمایشی و از نوع روش همبستگی بود. اطلاعات تعداد 53 شاخص در قالب امکانات فیزیکی فضاهای آموزشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و سنجش سطح توسعهیافتگی و تبیین شکاف بین شهرستانهای استان اردبیل به لحاظ برخورداری از شاخصهای آموزشی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با توجه به ترکیب شاخصها از نوع توصیفی تحلیلی و به دلیل استفاده از پرسشنامه، پیمایشی و از نوع روش همبستگی بود. اطلاعات تعداد 53 شاخص در قالب امکانات فیزیکی فضاهای آموزشی و پرورشی، امکانـات علمـی - آموزشی دانشآموزی، پیشـرفت تحصـیلی دانشآموزان، شاخصهای بهرهوری اقتصادی، شاخصهای منابع انسانی با مراجعه به سالنامه آماری و بهصورت کتابخانهای و شاخصهای نهادی، شاخصهای غیر شناختی و شاخصهای فرایندی نیز از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. برای جمعآوری دادههای شاخصهای غیر شناختی و فرایندی کلیه دانشآموزان متوسطه دوم استان و به تعداد 60278 با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی به تعداد 1100 نفر در سال تحصیلی 97-1396 انتخاب شدند بـا اسـتفاده از مدلهای ویکور و روش وزن دهی آنتروپی به رتبهبندی منـاطق آموزشوپرورش اسـتان مبادرت گردید. سپس از طریق روشهای آماری همچون تحلیل رگرسیونی و تحلیل واریانس و با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای به تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر توسعه منـاطق آموزشوپرورش استان اردبیل اقدام گردید و درنهایت تأثیرگذارترین شاخصها مشخص شدند. برازش مدل حاکی از آن است که ارتباط بین فضاهای آموزشی - پرورشی، منابع انسانی با پیشرفت تحصیلی و شاخصهای غیر شناختی، نهادی، فرآیندی و بهرهوری در سطح 01/0 معنادار است با توجه به نتایج ضریب تعیین، بخشهای هشتگانه دادهشده میزان 4/99 درصد از تغییرات توسعه مناطق آموزشوپرورش استان اردبیل را تبیین میکند و 6/0 درصد توسط عوامل ناشناخته تبیین و پیشبینی میشود. بر اساس یافتهها شهر اردبیل ازنظر توسعهیافتگی در رتبه اول و شهر اصلاندوز در رتبه آخر قرارگرفته است.