سجاد جلایی فر؛ بیژن عبدالهی؛ حسن رضا زینآبادی؛ حسین عباسیان
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، ، صفحه 58-72
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد کیفی و از حیث روش اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان دانشگاهی اعم از مدیران گروههای آموزشی، روسای دانشکدهها، روسای دفتر برنامه ریزی، معاونین آموزشی، دفتر نظارت، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد کیفی و از حیث روش اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان دانشگاهی اعم از مدیران گروههای آموزشی، روسای دانشکدهها، روسای دفتر برنامه ریزی، معاونین آموزشی، دفتر نظارت، اساتید خبره و اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده در دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1398 و کلیه متون مرتبط با موضوع تحقیق شامل کتابها، مقالات و پایان نامهها اعم از داخلی و خارجی بود. 12 نفر از متخصصان دانشگاهی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه مورد مطالعه در بخش منابع شامل 80 عنوان مقاله، کتاب و سایت بود. 24 عنوان فارسی و 34 عنوان انگلیسی که ارتباط موضوعی بیشتری با عنوان تحقیق داشتند به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون در پنج مرحله انجام شد. در نهایت شایستگیهای آموزشی، پژوهشی، سازمانی، فردی، اخلاقی، ارزشی، خدماتی و بین الملل به عنوان شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده شناسایی شدند. مسئله بالندگی در دانشگاه ها بسیار مهم و ضروری است. اگرچه نیاز به ایجاد و راه اندازی مرکزی منظم و رسمی تحت عنوان مرکز بالندگی در دانشگاه ها حس می شود، ولی مسئول بالندگی حرفه ای در درجه اول خود فرد بوده و باور قلبی به لزوم بالندگی از مهمترین مسائل در این خصوص می باشد.
طیبه موسوی امیری؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حمیدرضا آراسته؛ بیژن عبدالهی
دوره 14، شماره 50 ، مهر 1399، ، صفحه 97-126
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، تدوین الگوی راهبردهای سهگانه بینالمللیشدن دانشگاههای منتخب دولتی ایران بوده است. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی بوده که با استفاده از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. در این راستا، پدیده محوری مطالعه فوق، عبارت از بینالمللیشدن در راستای مأموریتگرایی دانشگاههای دولتی ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، تدوین الگوی راهبردهای سهگانه بینالمللیشدن دانشگاههای منتخب دولتی ایران بوده است. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی بوده که با استفاده از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. در این راستا، پدیده محوری مطالعه فوق، عبارت از بینالمللیشدن در راستای مأموریتگرایی دانشگاههای دولتی کشور، تعریف شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر مدیران و صاحبنظران 16 دانشگاه دولتی منتخب کشور بوده، بنابراین تعداد مشارکتکنندگان با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند، شامل 82 نفر بوده است که با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختمند در پژوهش مشارکت داشتهاند. اعتبار و روایی دادههای این پژوهش، با بهرهگیری از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان، موردبررسی قرار گرفته است. راهبردهای پژوهش متناسب با کارکردهای سهگانه دانشگاه در حوزههای آموزش، پژوهش و خدمات هرکدام با ده مؤلفه فرعی، به ترتیب با 140، 75 و 120 کدباز شناسایی و تحلیل شده است. نتیجه نهایی آنکه تحقق فرایند بینالمللی شدن در دانشگاههای دولتی کشور، نیازمند برنامهریزی و اقدامات مقتضی و همزمان در هر سه حوزه آموزش، پژوهش و خدمات، از طریق بذلتوجه کافی نسبت به آن، در مسیر مأموریتگرایی دانشگاههای فوق است.
مرتضی امانی؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حسن رضا زین آبادی؛ بیژن عبدالهی
دوره 14، شماره 49 ، تیر 1399، ، صفحه 7-23
چکیده
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی آییننامه واگذاری اختیارات برنامهریزی درسی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سال 1396 بود. روش پژوهش کاربردی، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی بود. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی گروه علوم تربیتی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی بود که با روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی آییننامه واگذاری اختیارات برنامهریزی درسی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سال 1396 بود. روش پژوهش کاربردی، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی بود. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی گروه علوم تربیتی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 81 نفر انتخاب گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 61 سؤالی استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیکهای آلفای کرونباخ (92/0) و نسبت روایی محتوا (71/0) استفاده شد، جهت تحلیل دادهها از آزمونهای تی تک نمونهای و رتبهای فریدمن استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن هستند که وضعیت کل آییننامه و بعد اجرایی از دید پاسخگویان دارای وضعیت مطلوب بود، همچنین وضعیت بعد محتوایی آییننامه دارای وضعیت بسیار مطلوب است. در باب رتبهبندی ابعاد اصلی اجرایی و محتوایی آییننامه تفاوت معنادار در سطح 05/0 وجود دارد.