آموزش مبتنی بر نیاز های جامعه
فرزاد قلوبی؛ مریم تقوایی یزدی؛ سعید صفاریان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل ایجاد جامعه کارآفرینانه در نظام آموزشی پایه با رویکرد جامعهشناسانه انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی (کمی و کیفی) بوده است، جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان آموزشی و پژوهشی و مدیران متخصص در رابطه با نظام آموزشی پایه و کارآفرینی و در بخش کمی مدیران، معلمان، ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل ایجاد جامعه کارآفرینانه در نظام آموزشی پایه با رویکرد جامعهشناسانه انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی (کمی و کیفی) بوده است، جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان آموزشی و پژوهشی و مدیران متخصص در رابطه با نظام آموزشی پایه و کارآفرینی و در بخش کمی مدیران، معلمان، دبیران و مشاوران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. نمونهها در بخش کیفی شامل 12 نفر به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی 385 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته و به روش تحلیل محتوا عرفی با کدگذاری بررسی و بر اساس آن مدلی با 3 بعد، 9 مؤلفه و 100 گویه طراحی گردید. برای اعتباریابی مدل ابتدا پرسشنامهای طراحی و پس از تعیین روایی صوری و محتوایی، 20 سؤال حذف و 80 سؤال باقی ماند.یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان داد، بار عاملی تمامی سؤالات بالای 4/0، روایی همگرایی بالای 5/0، پایایی هر دو ملاک (آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) تمام ابعاد بالای 8/0 و روایی واگر مورد تأیید است و درنهایت شاخص نکویی برازش مدل بیشتر از 36/0 به دست آمده است. مدل طراحیشده از روایی، پایایی و برازش مناسب و قوی برخوردار بوده و سیاستگذاران و برنامهریزان میتوانند از آن برای ارزیابی و بررسی وضعیت موجود، نظام آموزشی پایه در جهت ایجاد جامعه کارآفرینانه استفاده نمایند.
طاهره آقامیرزایی محلی؛ مریم تقوایی یزدی
دوره 14، شماره 48 ، فروردین 1399، ، صفحه 91-107
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تبیین وضعیت موجود و مطلوب کارکردهای مشابه با کارکرد دانشگاهپژوهی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 70 نفر از خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بودند که تعداد 60 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تبیین وضعیت موجود و مطلوب کارکردهای مشابه با کارکرد دانشگاهپژوهی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 70 نفر از خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بودند که تعداد 60 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد سنجش کارکردهای دانشگاهپژوهی مشتمل بر 37 جفت پرسش متناظر بوده است که بر پایه مقیاس پنجدرجهای لیکرت طراحی شد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای ویلکاکسون، همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافتهها نشان داد که در همهی ابعاد و گویههای دانشگاهپژوهی شکاف وجود دارد. در ابعاد، به ترتیب از بیشترین تا کمترین شکاف مربوط به تحلیل سیاستها، مرجعیت اطلاعات، پاسخگویی، ارزشیابی، پژوهشگری و تصمیمسازی، ارتباطات و از میان گویهها، بیشترین شکاف مربوط به گویه ارزیابی میزان و روند موفقیت فارغالتحصیلان در کاریابی و کارآفرینی از بعد ارزشیابی و کمترین شکاف مربوط به گویه ارتباط با دانشگاهها و مؤسسات بینالمللی از بعد ارتباطات بوده است. بین شکاف تمامی ابعاد، همبستگی مثبت مشاهده شده است. وضعیت موجود کارکردهای دانشگاهپژوهی ازنظر خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی برآوردهکننده انتظارات نیست. با توجه به تأثیرات و برهمکنش شکافها بر یکدیگر، اتخاذ رویکرد تصمیمگیری چندوجهی جهت مدیریت و کاهش و رفع فاصلههای موجود، اجتنابناپذیر است. در این راستای ایجاد دفتر دانشگاهپژوهی میتواند راهکار مناسبی در جهت تحقق اهداف باشد.
حسنا کاشف؛ مریم تقوایی یزدی؛ کیومرث نیازآذری
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 111-130
چکیده
پژوهش حاضرباهدف تبیین نقش شفافیت سازمانی درارتباط باتوانمندسازی به منظور استقرار اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. با رویکرد آمیخته صورت پذیرفت.جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 12 نفراز مدیران اجرایی دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند ودربخش کمی از 750 نفر جامعه آماری ، 254 نفر حجم نمونه با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضرباهدف تبیین نقش شفافیت سازمانی درارتباط باتوانمندسازی به منظور استقرار اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. با رویکرد آمیخته صورت پذیرفت.جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 12 نفراز مدیران اجرایی دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند ودربخش کمی از 750 نفر جامعه آماری ، 254 نفر حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ونمونه گیری تصادفی خوشه ای تعیین گردید. ابزارگردآوری دادهها دربخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی سه پرسشنامه محقق ساخته شفافیت سازمانی ،توانمندسازی واعتماد سازمانی می باشد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی- تأییدی استفاده شد. پایایی وروایی به ترتیب بامحاسبه ضریب الفای کرونباخ ، وروایی محتوا وسازه، به روش تحلیل عاملی تاییدی موردتاییدقرارگرفت .جهت برازش مدل وآزمون فرضیه هاازنرم افزار Spss و Smart Pls استفاده شد .نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل ازمصاحبههای عمیق نشان داد شفافیت سازمانی از 15 زیرمولفه و4 بعداصلی" مالی ، مدیریتی ، فناوری و ساختاری" که به ترتیب بیشترین اثرگذاری را در شفافیت سازمانی داشته اند، تشکیل گردیده است.همچنین شفافیت سازمانی وابعاد آن با توانمندسازی مدیران باضریب استاندارد 991/0 و اعتماد سازمانی باضریب استاندارد 323/0 رابطه مستقیم و معناداری داشته وشاخص GOF (632/0) نشان داد ، مدل پیشنهادی، دارای برازش مناسب می باشد.