نسیم سعید؛ فریبا درتاج
چکیده
این مطالعه با هدف تعیین رابطه خود کارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی با اضطراب در دانشجویان آموزش از دور انجام شده است. روش انجام پژوهشتوصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان، سیستم آموزش از دور بودند. نمونه پژوهش، 196 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بودند که در سال تحصیلی 96-95 در سیستم آموزش از دور تعدادی از واحدها را بهصورت الکترونیکی ...
بیشتر
این مطالعه با هدف تعیین رابطه خود کارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی با اضطراب در دانشجویان آموزش از دور انجام شده است. روش انجام پژوهشتوصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان، سیستم آموزش از دور بودند. نمونه پژوهش، 196 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بودند که در سال تحصیلی 96-95 در سیستم آموزش از دور تعدادی از واحدها را بهصورت الکترونیکی اخذ کردند و از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای هوش هیجانی شیرینگ (1992)، خود کارآمدی تحصیلی جینکینز و مورگان (1999) و بک (1988) پاسخ دادند. دادهها به کمک رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد، مؤلفههای هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی پیشبینی کنندههای معنیداری برای اضطراب هستند. و همچنین نتایج پژوهش نشان داد مؤلفههای خودآگاهی و مهارت اجتماعی از هوش هیجانی و مؤلفههای استعداد و بافت از خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب بیشترین سهم را در پیشبینی اضطراب داشتهاند. بر اساس نتایج پژوهش و با توجه به اینکه ارتقاء هوش هیجانی و خود کارآمدی تحصیلی با کاهش اضطراب ارتباط دارد و اضطراب خود یکی از دلایل اختلال سلامت روان و کاهش توان یادگیری در دانشجویان است، لازم است زمینههای تقویت آنها موردتوجه قرار گیرد.