ارزیابی و مقایسۀ توانمندی دانشجو ـ معلمان با مدرسان آنان در بهرهگیری از اینترنت در مراکز تربیت معلم
دوره 6، شماره 16، بهار 1391، صفحه 65-90
بی بی عشرت زمانی، عفت جعفری، امین محمدی
چکیده هدف نوشتار حاضر ارزیابی و مقایسه توانمندیهای دانشجو ـ معلمان و مدرسان مراکز تربیت معلم در بهرهگیری از اینترنت در زمینههای گوناگون آموزشی و تربیتی است. هدف دیگر این نوشتار، شناسایی دلایل تفاوتهای احتمالی توانمندیها در این دو گروه و شناسایی موانع موجود برای استفاده از نوآوریهای نوین در مراکز تربیت معلم است. این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و نمونۀ آماری شامل 180 نفر از دانشجو ـ معلمان و مدرسان آنان بود. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و همچنین مشاهدهنامه گردآوری شدند. دادههای کمی با استفاده از فراوانی، میانگین، آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس آنوا و دادههای کیفی با کدگذاری، سازماندهی و استخراج مقولهها تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشجو ـ معلمان از مهارتهای کافی در بهرهگیری از اینترنت برخوردار نبودند و مهارتشان در حیطههای گوناگون بهرهگیری از اینترنت از مدرسانشان کمتر بود. مهارت هر دو گروه در زمینۀ آموزشی کمتر از حد متوسط بوده است. تحلیل یافتههای کیفی نشان داد که مهمترین موانع به کارگیری اینترنت از سوی مدرسان و دانشجویان در مراکز تربیت معلم: عدم تلفیق فنّاوری در برنامههای درسی مراکز تربیت معلم، عادت به شیوههای سنتی یاددهی و یادگیری، عدم اعتقاد به نقش فنّاوری در بهبود کیفیت تدریس، کمبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مراکز تربیت معلم بود.
