محبوبه عارفی؛ محمد قهرمانی؛ صالح رشید حاجی خواجه لو؛ غلامرضا یادگارزاده
دوره 10، شماره 34 ، آبان 1395، ، صفحه 35-58
چکیده
مطالعھ حاضر بھ ارزیابی معیارھای کلیدی مؤثر بر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا پرداختھ است. اینتحقیق بھ روش پیمایشی انجامشده و از نوع توصیفی – ھمبستگی است. جامعھ مورد مطالعھ، اعضای ھیئتعلمی دانشگاه شھیدبھشتی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامھ محقق ساختھ است. تجزیھ و تحلیل دادهھا نشان داد از دیدگاه اعضای ھیئتعلمیمورد ...
بیشتر
مطالعھ حاضر بھ ارزیابی معیارھای کلیدی مؤثر بر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا پرداختھ است. اینتحقیق بھ روش پیمایشی انجامشده و از نوع توصیفی – ھمبستگی است. جامعھ مورد مطالعھ، اعضای ھیئتعلمی دانشگاه شھیدبھشتی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامھ محقق ساختھ است. تجزیھ و تحلیل دادهھا نشان داد از دیدگاه اعضای ھیئتعلمیمورد مطالعھ، آنچھ کھ باید در شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا مورد تأکید قرار بگیرد )وضعیتمطلوب(، از بین شش معیار، باید بیشترین تأکید و اھمیت بر معیارھای آموزشی و کمترین تأکید و اھمیت بر معیار قوانین وآئیننامھھای استخدامی باشد. معیارھای سازمانی، پژوھشی، اقتصادی – مالی، فردی- رفتاری بھ عنوان معیارھای موثر برشایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا، بھ ترتیب در بین دو معیار فوق قرار دارند. نتایج رگرسیون چندگانھنشان داد معیار آموزشی بھ تنھایی حدود ٥١/٣درصد از واریانس متغیر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضاء ھیئتعلمی دانشگاه-ھا را در گام اول تبیین میکند و در گامھای بعدی این میزان تبیین واریانس بھ ترتیب با اضافھ شدن معیار سازمانی، معیارپژوھشی، معیار اقتصادی – مالی، معیار )ویژگی( فردی – رفتاری، قوانین و آئیننامھھای استخدام، بھ میزان ٨٨/٩ ،٧٤/٥٩٧/٥ ،٩٤/٢و ٩٨/٨درصد از تغییرات تبیین میشود
کورش پرند؛ غلامرضا یادگارزاده؛ فضلالله مقیمی؛ ابراهیم خدایی؛ حجت رنگین
دوره 3، شماره 7 ، مهر 1388، ، صفحه 43-63
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی و مطالعۀ دیدگاههای داوطلبان آزمون سراسری سال 1387 و دانشجویان سال اول (داوطلبان آزمون سال 1386) به منظور استخراج عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته و بیان راههای بهبود آن بوده است. طرح تحقیق از نوع پیمایشی و جامعۀ آماری مورد مطالعه را داوطلبان مجاز به انتخاب رشتۀ آزمون سراسری سال 1387 و دانشجویان سال اول دانشگاههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی و مطالعۀ دیدگاههای داوطلبان آزمون سراسری سال 1387 و دانشجویان سال اول (داوطلبان آزمون سال 1386) به منظور استخراج عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته و بیان راههای بهبود آن بوده است. طرح تحقیق از نوع پیمایشی و جامعۀ آماری مورد مطالعه را داوطلبان مجاز به انتخاب رشتۀ آزمون سراسری سال 1387 و دانشجویان سال اول دانشگاههای دولتی تشکیل دادهاند. نمونۀ مورد مطالعۀ داوطلبان به صورت تصادفی و نمونۀ دانشجویان به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته با ضریب پایایی 838/0 استفاده شده است. نتایج نشان داد، عوامل اثرگذار بر انتخاب رشتۀ داوطلبان به ترتیب: آیندۀ شغلی، منزلت اجتماعی، نوع رشته، علاقه، خانواده، دوری و نزدیکی دانشگاه به محل زندگی، نظر افراد متخصص، دوستان و همسالان، تبلیغات رسانهها و قبولی صرف در دانشگاه و از نظر دانشجویان: خانواده، آیندۀ شغلی، علاقه، نوع رشته، منزلت اجتماعی، نظر افراد متخصص، دوری و نزدیکی دانشگاه به محل زندگی، دوستان و همسالان، تبلیغات رسانهها و محدودیتهای شخصی بودند. همچنین نتایج نشان داد از نظر داوطلبان و دانشجویان منابع اطلاعاتی که از طرف سازمان سنجش آموزش کشور منتشر میشود، از اولویت استفاده برخوردار هستند. هر دو گروه داوطلبان و دانشجویان در شناخت ضوابط انتخاب رشته با مشکل مواجه بوده و کمترین آشنایی را با تخصیص ظرفیت داشتهاند.