محبوبه عارفی؛ محمد قهرمانی؛ صالح رشید حاجی خواجه لو؛ غلامرضا یادگارزاده
دوره 10، شماره 34 ، آبان 1395، ، صفحه 35-58
چکیده
مطالعھ حاضر بھ ارزیابی معیارھای کلیدی مؤثر بر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا پرداختھ است. اینتحقیق بھ روش پیمایشی انجامشده و از نوع توصیفی – ھمبستگی است. جامعھ مورد مطالعھ، اعضای ھیئتعلمی دانشگاه شھیدبھشتی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامھ محقق ساختھ است. تجزیھ و تحلیل دادهھا نشان داد از دیدگاه اعضای ھیئتعلمیمورد ...
بیشتر
مطالعھ حاضر بھ ارزیابی معیارھای کلیدی مؤثر بر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا پرداختھ است. اینتحقیق بھ روش پیمایشی انجامشده و از نوع توصیفی – ھمبستگی است. جامعھ مورد مطالعھ، اعضای ھیئتعلمی دانشگاه شھیدبھشتی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامھ محقق ساختھ است. تجزیھ و تحلیل دادهھا نشان داد از دیدگاه اعضای ھیئتعلمیمورد مطالعھ، آنچھ کھ باید در شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا مورد تأکید قرار بگیرد )وضعیتمطلوب(، از بین شش معیار، باید بیشترین تأکید و اھمیت بر معیارھای آموزشی و کمترین تأکید و اھمیت بر معیار قوانین وآئیننامھھای استخدامی باشد. معیارھای سازمانی، پژوھشی، اقتصادی – مالی، فردی- رفتاری بھ عنوان معیارھای موثر برشایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا، بھ ترتیب در بین دو معیار فوق قرار دارند. نتایج رگرسیون چندگانھنشان داد معیار آموزشی بھ تنھایی حدود ٥١/٣درصد از واریانس متغیر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضاء ھیئتعلمی دانشگاه-ھا را در گام اول تبیین میکند و در گامھای بعدی این میزان تبیین واریانس بھ ترتیب با اضافھ شدن معیار سازمانی، معیارپژوھشی، معیار اقتصادی – مالی، معیار )ویژگی( فردی – رفتاری، قوانین و آئیننامھھای استخدام، بھ میزان ٨٨/٩ ،٧٤/٥٩٧/٥ ،٩٤/٢و ٩٨/٨درصد از تغییرات تبیین میشود