زهره محمد عینی؛ ایراندخت فیاض
دوره 10، شماره 32 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 208-234
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه باورهای ناکارآمد و سبکهای مقابلهای با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر دبیرستانی 18-14 ساله شهر قم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه نوجوانان دختر 18 تا 14 ساله دبیرستانی مشغول به تحصیل در دبیرستانهای شهرستان قم در سال تحصیلی 95- 1394 بودند. 144 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آنان پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه باورهای ناکارآمد و سبکهای مقابلهای با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر دبیرستانی 18-14 ساله شهر قم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه نوجوانان دختر 18 تا 14 ساله دبیرستانی مشغول به تحصیل در دبیرستانهای شهرستان قم در سال تحصیلی 95- 1394 بودند. 144 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آنان پرسشنامههای باورهای ناکارآمد، سبکهای مقابلهای و خطرپذیری نوجوانان را تکمیل نمودند. روش اجرای پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین باورهای ناکارآمد با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین سبک مقابلهای مسئله مدار با گرایش به رفتارهای پرخطر رابطه منفی و معنیدار و سبک مقابلهای هیجان مدار با گرایش به رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنیدار دارد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام برای پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر از روی باورهای ناکارآمد نشان داد در گام اول نیاز به راضی کردن دیگران، در گام دوم آسیبپذیری- ارزشیابی عملکرد، در گام سوم نیاز به تأیید دیگران و در گام چهارم موفقیت – کمالطلبی قادر به پیشبینی 47 درصد از تغییرات گرایش به رفتارهای پرخطر میباشند علاوه بر این نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام برای پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر از روی راهبردهای مقابلهای نشان داد در گام اول سبک هیجانمدار و در گام دوم سبک مسألهمدار قادر به پیشبینی 9/38 درصد از تغییرات گرایش به رفتارهای پرخطر هستند.