نرگس فیض آبادی؛ نرجس خاتون اوبسی
دوره 10، شماره 35 ، بهمن 1395، ، صفحه 188-199
چکیده
در صورتی میتوان آموزشی را اثربخش دانست که از مبنای طراحی آموزشی مناسبی برخـوردار باشـد.در واقع بدون طراحی آموزشی مناسب، هیچ آموزشی اثربخش نخواهـد بـود. هـدف از ایـن پـژوهش،بررسی تأثیر طراحی آموزشی تلفیقـی مبتنـی بـر اصـول سـازندهگرایانـه بـر میـزان پیشـرفتتحصـیلیدانشآموزان در درس زیستشناسی بود. روش این پژوهش نیمـهآزمایشـی و طـرح ...
بیشتر
در صورتی میتوان آموزشی را اثربخش دانست که از مبنای طراحی آموزشی مناسبی برخـوردار باشـد.در واقع بدون طراحی آموزشی مناسب، هیچ آموزشی اثربخش نخواهـد بـود. هـدف از ایـن پـژوهش،بررسی تأثیر طراحی آموزشی تلفیقـی مبتنـی بـر اصـول سـازندهگرایانـه بـر میـزان پیشـرفتتحصـیلیدانشآموزان در درس زیستشناسی بود. روش این پژوهش نیمـهآزمایشـی و طـرح آن پـیشآزمـون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایـه سـوم متوسـطه شـهرالبرز در سال تحصیلی 94-95بود. از این جامعه آماری تعداد 30نفر از طریـق نمونـهگیـری تصـادفیساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. برای تحلیل دادههـا از آزمـون آمـاری تـیزوجی به کمک نرمافزار SPSSاستفاده شد. یافتههای پـژوهش نشـان داد میـزان پیشـرفتتحصـیلیدانشآموزانی که درس زیستشناسی را بر اساس الگوی طراحـی آموزشـی تلفیقـی مبتنـی بـر اصـولسازندهگرایانـه آمـوزش دیدنـد، بـیشتـر از میـزان پیشـرفتتحصـیلی دانـشآمـوزانی بـود کـه درسزیستشناسی را به روش متداول آموزش دیدند. با توجه به نتیجه پژوهش مبنی بر تأثیر الگوی طراحیآموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازندهگرایانه در درس زیسـتشناسـی، بـه مجریـان آمـوزش توصـیهمیشود که از اصول طراحی آموزشی سازندهگرایانه در فرآیند یاددهی-یـادگیری درس زیسـتشناسـیاستفاده نمایند