جواد مقدسی؛ کامران محمدخانی؛ امیرحسین محمدداودی
چکیده
توسعه کارکنان به شناسایی و نیازسنجی ابعاد و مؤلفهها خلاصه نمیشود بلکه روشهای توسعه نیز در موفقیت این برنامهها بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395 (3812 N=) و حجم نمونه ...
بیشتر
توسعه کارکنان به شناسایی و نیازسنجی ابعاد و مؤلفهها خلاصه نمیشود بلکه روشهای توسعه نیز در موفقیت این برنامهها بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395 (3812 N=) و حجم نمونه 203 نفر بر اساس فرمول کوکران تعیین گردید که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با ضریب آلفای کرونباخ 96/0 استفاده شد. دادهها پس از گردآوری با روش «تحلیل عاملی اکتشافی» تحلیل گردید. یافتهها نشان داد پنج روش در توسعه کارکنان مؤثر بوده و شامل: دروندانشگاهی، بروندانشگاهی، رسمی، غیررسمی و روش گروهی است و درمجموع 625/67 از کل واریانس دادهها را تبیین مینمود. بیشترین قدرت تبیین مربوط به روش غیررسمی (02/18) و کمترین آن مربوط به روش رسمی (92/10) بود. به نظر میرسد مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی لازم است بهمنظور توسعه کارکنان از روشهای مختلف استفاده نمایند.
سمانه محمدخانی؛ عباسعلی قیومی؛ امیر حسین محمد داودی؛ سیده نازنین امیر ارجمندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل، ابعاد و مؤلفههای فرهنگی مؤثر آموزش زبان خارجی و ارائه الگوی مناسب ارتقاء فرهنگی آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاههای زبانهای خارجی در شهر تهران بوده است. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر نوع دادهها، کمی و کیفی، ازنظر شیوه گرداوری دادهها، میدانی و ازنظر شیوه اجرا، توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل، ابعاد و مؤلفههای فرهنگی مؤثر آموزش زبان خارجی و ارائه الگوی مناسب ارتقاء فرهنگی آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاههای زبانهای خارجی در شهر تهران بوده است. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر نوع دادهها، کمی و کیفی، ازنظر شیوه گرداوری دادهها، میدانی و ازنظر شیوه اجرا، توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از صاحبنظران و در بخش کمی، شامل کلیه مدرسان آموزشگاههای زبان در سطح شهر تهران در سال 96 بوده است. نمونه آماری در بخش کمّی طبق آزمون کوکران شامل 400 نفر محاسبه گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامههای استانداردشده و پژوهشگر ساخته بود و برای سنجش روایی پرسشنامههای پژوهشگر ساخته از طریق اخذ نظر از خبرگان با تکنیک دلفی و برای سنجش اعتبار پایایی پرسشنامهها از آزمون کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی پس از جمعآوری پاسخ پرسشنامهها، ازنظرات خبرگان استفاده شد که منجر به تهیه پرسشنامه گردید و در بخش کمی، از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی و برازش مدل، t تک نمونهای و فریدمن استفاده شد. نتایج و یافتهها در عوامل، ابعاد و مؤلفههای فرهنگی آموزش زبان انگلیسی منجر به ارائه الگوی ارتقاء فرهنگی در سه عامل (ذاتی، درونی و بیرونی) و دو بعد (فرهنگی و آموزشی) و پنج مؤلفه فرهنگی و چهار مؤلفه آموزشی گردید.