جواد مقدسی؛ کامران محمدخانی؛ امیرحسین محمدداودی
چکیده
توسعه کارکنان به شناسایی و نیازسنجی ابعاد و مؤلفهها خلاصه نمیشود بلکه روشهای توسعه نیز در موفقیت این برنامهها بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395 (3812 N=) و حجم نمونه ...
بیشتر
توسعه کارکنان به شناسایی و نیازسنجی ابعاد و مؤلفهها خلاصه نمیشود بلکه روشهای توسعه نیز در موفقیت این برنامهها بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395 (3812 N=) و حجم نمونه 203 نفر بر اساس فرمول کوکران تعیین گردید که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با ضریب آلفای کرونباخ 96/0 استفاده شد. دادهها پس از گردآوری با روش «تحلیل عاملی اکتشافی» تحلیل گردید. یافتهها نشان داد پنج روش در توسعه کارکنان مؤثر بوده و شامل: دروندانشگاهی، بروندانشگاهی، رسمی، غیررسمی و روش گروهی است و درمجموع 625/67 از کل واریانس دادهها را تبیین مینمود. بیشترین قدرت تبیین مربوط به روش غیررسمی (02/18) و کمترین آن مربوط به روش رسمی (92/10) بود. به نظر میرسد مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی لازم است بهمنظور توسعه کارکنان از روشهای مختلف استفاده نمایند.
عزیز پورمهدی؛ امیرحسین محمدداوودی؛ کامران محمدخانی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 315-335
چکیده
زمانی که از اخلاق و رعایت اصول اخلاقی در پژوهش صحبت میشـود، منظـور ایـن است که پژوهش نه تنها باید دارای روش کار مناسب باشـد، بلکه از نظر اخلاقی نیز باید قابـل دفـاع باشـد. هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اردبیل است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی ...
بیشتر
زمانی که از اخلاق و رعایت اصول اخلاقی در پژوهش صحبت میشـود، منظـور ایـن است که پژوهش نه تنها باید دارای روش کار مناسب باشـد، بلکه از نظر اخلاقی نیز باید قابـل دفـاع باشـد. هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اردبیل است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل متخصصان و خبرگان دانشگاهی و افراد ذیصلاح دارای پستهای اجرایی در زمینه تجاری سازی بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیمگیری برخوردار بوده و محققان دارای کتب و مقالاتی در این حوزه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه اساتید هیت علمی و حق التدریس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در سال 1395 ، به تعداد 537 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و نسبی و فرمول کوکران، تعداد 172 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤالهای پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای) و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای اخلاق پژوهشی شامل مؤلفههای فردی، محیطی و سازمانی هستند و مؤلفه های تجاریسازی، شامل مؤلفه های فردی، محیطی و مدیریت میباشند. مدل ارائه شده در پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود و یافتههای پژوهش همچنین نشان دادند که در بین مؤلفههای اخلاق پژوهشی، مؤلفه فردی و محیطی و در بین مؤلفههای تجاری سازی، مؤلفه فردی و مدیریتی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. در حالیکه، مؤلفه سازمانی در اخلاق پژوهشی و مؤلفه محیطی در تجاری سازی از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردارند.