سید محمود هاشمی؛ سید علی اکبر افجهای؛ حامد دهقانان؛ وحید خاشعی
چکیده
تصویرسازی موضوع جدیدی است که توجه بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را به خود جلب کرده است؛ بهطوریکه افزایش رقابت میان دانشگاهها بر سر جذب دانشجو آنها را وادار کرده تا از ویژگیهای منحصربهفرد برای خودشان تصویر مطلوبی ایجاد کنند. این مقاله با هدف طراحی مدل تصویرسازی سازمانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با رویکرد ...
بیشتر
تصویرسازی موضوع جدیدی است که توجه بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را به خود جلب کرده است؛ بهطوریکه افزایش رقابت میان دانشگاهها بر سر جذب دانشجو آنها را وادار کرده تا از ویژگیهای منحصربهفرد برای خودشان تصویر مطلوبی ایجاد کنند. این مقاله با هدف طراحی مدل تصویرسازی سازمانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با رویکرد ساختاری – تفسیری در دانشگاه علامه طباطبائی تهیه شده است. روش پژوهش روش مدلسازی ساختاری – تفسیری است. روش گردآوری دادهها پرسشنامه ماتریس خودتعاملی بوده و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. در مرحله نخست محقق با استفاده از روش تحلیل مضمونی به شبکه مضامین تصویرسازی سازمانی دانشگاه دست یافت و در مرحله دوم با بهرهگیری از روش ISM و تحلیل MICMAC روابط میان مضامین را که شامل فعالیتهای آموزشی، خلاقیت و نوآوری، عوامل محیطی، هویت، ارتباطات، فعالیتهای پژوهشی، جوّ سازمانی، امکانات و خدمات، فناوری، شهرت، محیط فیزیکی و سرمایه انسانی است، یافته و آنها را سطحبندی کرده و درنهایت مدل نهایی تحقیق ترسیم شد.