نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی عمومی، واحد ارسنجان فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

4 کارشناسی ارشد، روان‌شناسی بالینی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده

اضطراب امتحان اختلالی است که عملکرد دانش‌آموزان را کاهش می­دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش‌بینی اضطراب امتحان بر اساس ابعاد دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال 1397 بود که تعداد 226 از آن‌ها (132 دختر و 94 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده­ها شامل مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (2004) بود. از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که ابعاد دشواری در تنظیم هیجان با اضطراب امتحان همبستگی مثبت دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از این بود که ابعاد دشواری تنظیم هیجان نقش معناداری در تبیین واریانس اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارد. ازاین‌رو لازم است در رابطه با کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان، مداخلات روان‌شناختی را به سمت بهبود تنظیم هیجانی سوق داده شود.

کلیدواژه‌ها

ابوالقاسمی، ا.، هنرمند، م.، و نجاریان، ب. (1384). اثربخشی آموزش تلقیح استرس و درمان حساسیت‌زدایی منظم در دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان. مجله روان‌شناسی، 4، 33-49.
اندامی، م. و گلزاری، ح. (1392). نقش راهبردهای نه‌گانه تنظیم شناختی هیجان در پیش‌بینی تاب‌آوری. مجله اندیشه و رفتار، 4، 83-69.
بشارت، م. ع. (1386). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس دشواری تنظیم هیجان. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران. مجله پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 9، 121-131.
حیدریان، آ. و نوروزی، م. (1393). پیش‌بینی اضطراب امتحان بر اساس تنظیم هیجان و کمال‏گرایی دانش‌آموزان. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 5، 106-122.
فتحی، ا.، برمه زیار، س. و محبی، س. (1396). بررسی اضطراب امتحان در دانش‌آموزان مقطع پیش‌دانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن در سال 1395. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10، 720-726.
قاسم‌پور، ع.، ایل‌بیگی، ر.، حسن‌زاده، ش. و ناصری، ا. (1390). مقایسه تنظیم هیجان در دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری. فصلنامه سلامت و روان‌شناسی، 1، 24-39.
موسوی، م. (1389). اثربخشی روش مطالعة مردر بر دانش فراشناختی، یادداری و اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجموعه مقالات سومین کنگره انجمن روان‌شناسی ایران.
هومن، ح. ع. (۱۳۹۳). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. چاپ ششم .تهران: سمت.
References
Abolghasemi, A., Honarmand, M., & Najarian, B. (2004). The Effectiveness of Stress Inoculation Training and Regular Desensitization Therapy in Students with Test Anxiety. Journal of Psychology, 4, 49-33.
Acquadro Maran, D., Varetto, A., Zedda, M., & Ieraci, V. (2015). Occupational stress, anxiety and coping strategies in police officers. Occupational medicine65(6), 466-473.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review30(2), 217-237.
Andami, M.; & Golzari, H. (2012). The Role of Nine Cognitive Emotion Regulation Strategies in Predicting Resilience. Journal of Thought and Behavior, 4, 83-69.
Bardeen, J. R., Tull, M. T., Dixon-Gordon, K. L., Stevens, E. N., & Gratz, K. L. (2015). Attentional control as a moderator of the relationship between difficulties accessing effective emotion regulation strategies and distress tolerance. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment37(1), 79-84.
Besharat, M. A. (2007). Investigation of Psychometric Properties of Emotion Regulation Difficulty Scale. Research Report, University of Tehran. Journal of Modern Psychological Research, 9, 131-121.
Bradley, R. T., McCraty, R., Atkinson, M., Tomasino, D., Daugherty, A., & Arguelles, L. (2010). Emotion self-regulation, psychophysiological coherence, and test anxiety: results from an experiment using electrophysiological measures. Applied psychophysiology and biofeedback35(4), 261-283.
Burns, D. J. (2004). Anxiety at the time of the final exam: Relationships with expectations and performance. Journal of Education for Business80(2), 119.‏
Cai, J., Sun, M., & Wen, M. A. (2017). Effect of Emotion Regulation on Anxiety in Patients Undergoing Functional Endoscopic Sinus Surgery under Acupuncture-drug Compound Anesthesia. Shanghai Journal of Acupuncture and Moxibustion36(3), 295-299.
Carnes-Holt, K. (2012). Child–parent relationship therapy for adoptive families. The Family Journal20(4), 419-426.
Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary educational psychology27(2), 270-295.
Clark, D. A., Crandall, J. R., & Robinson, D. H. (2018). Incentives and test anxiety may moderate the effect of retrieval on learning. Learning and Individual Differences63, 70-77.
Fathi, A; Bermeh Ziar, S.; & Mohebbi, S. (2017). Assessment of exam anxiety in pre-university students of Qom city and its related factors. Educational Strategies in Medical Sciences, 10, 726-720.
Ghasempour, A., Ilbeigi, R., & Hassanzadeh Naseri, A. (2011). Comparison of emotion regulation in smoker and non-smoker students. Journal of Health and Psychology, 1, 24–39.
Heydarian, A; & Nowruzi, M. (2013). Predicting test anxiety based on students' emotion regulation and perfectionism. 5, 122-106.
Hooman, H. A. (2013). Understanding the Scientific Method in the Behavioral Sciences. Tehran: Post Publications. Sixth Edition.
Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A., & Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive therapy and research41(2), 206-219.
Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour research and therapy43(10), 1281-1310.
Mousavi, M. (2009). The Effectiveness of the Male Study Method on Students' Metacognitive Knowledge, Retention, and Test Anxiety. Proceedings of the Third Congress of the Iranian Psychological Association, 371-373.
Musch, J., & Broder, A. (1999). Test anxiety versus academic skills: A comparison of two alternative models for predicting performance in a statistics exam. British Journal of Educational Psychology69(1), 105-116.
Nie, Y., Lau, S., & Liau, A. K. (2011). Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences21(6), 736-741.
Parks-Stamm, E. J., Gollwitzer, P. M., & Oettingen, G. (2010). Implementation intentions and test anxiety: Shielding academic performance from distraction. Learning and Individual Differences20(1), 30-33.
Pekrun, R., Goetz, T., Perry, R. P., Kramer, K., Hochstadt, M., & Molfenter, S. (2004). Beyond test anxiety: Development and validation of the Test Emotions Questionnaire (TEQ). Anxiety, Stress & Coping17(3), 287-316.
Reiss, N., Warnecke, I., Tolgou, T., Krampen, D., Luka-Krausgrill, U., & Rohrmann, S. (2017). Effects of cognitive behavioral therapy with relaxation vs. imagery rescripting on test anxiety: A randomized controlled trial. Journal of affective disorders208, 483-489.
Sarason, I. G. (1980). Test anxiety: Theory, research, and applications. Lawrence Erlbaum Assoc Inc.
Schnell, K., Ringeisen, T., Raufelder, D., & Rohrmann, S. (2015). The impact of adolescents' self-efficacy and self-regulated goal attainment processes on school performance—Do gender and test anxiety matter?. Learning and Individual Differences38, 90-98.
Sheppes, G., Suri, G., & Gross, J. J. (2015). Emotion regulation and psychopathology. Annual Review of Clinical Psychology11, 379-405.
Slonim, T. (2014). The polyvagal theory: Neuropsychological foundations of emotions, attachment, communication, & self-regulation. International Journal of Group Psychotherapy64(4), 593-600.
Spielberger, C. D., & Vagg, P. R. (1995). Test anxiety: A transactional process model. Taylor & Francis.
Spielberger, C. D., Anton, W. D., & Bedell, J. (2015). The nature and treatment of test anxiety. Emotions and anxiety: New concepts, methods, and applications, 317-344.
Tamir, M. (2016). Why do people regulate their emotions? A taxonomy of motives in emotion regulation. Personality and Social Psychology Review20(3), 199-222.
Zimmermann, P., & Iwanski, A. (2018). Development and Timing of Developmental Changes in Emotional Reactivity and Emotion Regulation During Adolescence. In Emotion Regulation (pp. 135-157). Routledge.