نقش استفاده از شبکه‏ های اجتماعی مجازی در توسعه حرفه‏ ای دبیران زبان انگلیسی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرحند، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکه‏های اجتماعی مجازی در توسعه حرفه‏ای دبیران زبان انگلیسی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 170 نفر از دبیران زبان انگلیسی استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. تعداد 118 نفر از دبیران زبان انگلیسی با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‏ای و با استفاده از جدول مورگان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از دو پرسشنامه‏ی استفاده از شبکه‏های اجتماعی شی و همکاران (2014) و توسعه حرفه‏ای معلمان حسینی (1393) استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش‌های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که تفاوت معناداری در استفاده از شبکه‏های اجتماعی با سطح تحصیلات متفاوت وجود دارد (05/0P<)؛ اما تفاوت معناداری در جنسیت و تعامل جنسیت با سطح تحصیلات در استفاده از شبکه‏های اجتماعی وجود نداشت. همبستگی بین استفاده تعاملی از شبکه‏های اجتماعی و توسعه حرفه‏ای منفی و معنادار است و استفاده تعاملی از شبکه‏های اجتماعی درصد کمی (07/0) از توسعه حرفه‏ای را تبیین می‏کند. به‌طورکلی استفاده از شبکه ‏های اجتماعی پیش‌بینی کننده توسعه حرفه‏ای دبیران نیست؛ بنابراین استفاده نابجا و غیر هدفمند از شبکه‏های اجتماعی توسعه حرفه‏ای معلمان را کاهش ‏می‏دهد.

کلیدواژه‌ها


حجازی، س. ی. (1390). معلمان و توسعه حرفه‌ای. فصلنامه رشد معلم، 260، 36-40.

زمانیان، م. (1395). نقش استفاده از شبکه‏های اجتماعی در عملکرد تحصیلی با میانجی‏گری یادگیری غیررسمی و درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه‏های بیرجند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه بیرجند.

سبحانی نژاد، م.، شهابی، ب. و یوزباشی، ع. (1385). سازمان یادگیرنده (مبانی نظری، الگوهای تحقیق و سنجش). تهران: سیطرون.

شاه‌پسند، م.، حجازی، ی.، رضوان فر، ا. و صائبی، م. (1386). بررسی و تعیین سطح توسعه‌ی حرفه‌ای مربیان مراکز و مجتمع‌های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی. مجله زراعه و باغبانی، 75، 184-173.

ملکی عرزین‏آبادی، ا. (1394). نقش درس پژوهی در خلاقیت و توسعه حرفه‌ای معلمانابتدایی شهرستان بیرجند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه بیرجند.

Ahuja, S. P., & Moore, B. (2013). A survey of cloud computing and social networks. Network and Communication Technologies, 2(2), 11-16.

Campana, J. (2014). Learning for work and professional development: the significance of informal learning networks of digital media industry professionals. International Journal of Training Research, 12(3), 213 -226.

deLaat, M., & Schreurs, B. (2013). Visualizing informal professional development networks: building a case for learning analytics in the workplace. American Behavioral Scientist, 57(10), 1421-1438.

Ellison, N. B., Steinfield, C. & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends”: social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12, 4, 1143– 1168.

Eraut, M. (2011). Informal learning in the workplace: evidence on the real value of work-based learning (WBL). Development and Learning in Organizations: An International Journal, 25(5), 8-12.

Forte, A., Humphreys, M., & Park, T. H. (2012, May). Grassroots Professional Development: How Teachers Use Twitter. In ICWSM: In Paper presented at the annual meeting of the association for the advancement of artificial intelligene international conference on.

Gregory, P., GreGory, K., & Eddy, E. (2014). The instructional network: Using Facebook to enhance undergraduate mathematics instruction. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching33(1), 5-26.‏

Hejazi, S. Y. (2011). Teachers and Professional Development. Teacher Development Quarterly, 260, 36-40.

Hill, j., verma, r. K., & kumar, d. D. (2013). Challenges for chemical education: traversing the chemical sciences/materials science interface. Journal of materials education, 35(1-2), 1-15.

Kirschner, P. A., & Karpinski, A. C. (2010). Facebook and academic performance. Computers in human behavior, 26(6), 1237-1245.‏

Kramer, A. D., Guillory, J. E., & Hancock, J. T. (2014). Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(24), 8788-8790.‏

Lau, W. W. (2017). Effects of social media usage and social media multitasking on the academic performance of university students. Computers in Human Behavior, 68, 286-291.‏

Lieberman, A. (2000). Networks as learning communities shaping the future of teacher development. Journal of Teacher Education, 51(3), 221-227.

Loucks-Horsley, S., Hewson, P. W., Love, N., & Stiles, K. E. (1998). Designing professional development for teachers of science and mathematics. Thousand Oaks, CA: Corwin.

Maci, M,. Garcia, I. (2016). Informal online communities and networks as a source of teacher professional development: A review, Teaching and Teacher Education, 55, 291-307.

Madaiah, M., Seshaiyengar, C. T., Suresh, P., Munipapanna, S., & Sonnappa, S. D. (2017). Study to assess the effects of social networking sites on medical college students. International Journal Of Community Medicine And Public Health, 3(5), 1204-1208.‏

Maleki Urzin Abadi, A. (2015). The role of research courses in creativity and professional development of elementary teachers in Birjand. Master's Degree in Curriculum Planning, Birjand University School of Education and Psychology.

Matzat, U. (2013). Do blended virtual learning communities enhance teachers’ professional development more than purely virtual ones? A large scale empirical comparison. Computers & Education, 60, 40–51. Doi: dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2012.08.006.

Mazer, J. P., Murphy, R. E. & Simonds, C. J. (2007). I’ll see you on “Facebook”: the effects of computermediated teacher self-disclosure on student motivation, affective learning, and classroom climate. Communication Education, 56, 1, 1–17.

Ozkan, B., & McKenzie, B. (2008). Social networking tools for teacher education. Technology and Teacher Education Annual, 19(5), 27-72.

Putnam, R., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher, 29(1), 4-15.

Ranieri, M., Manca, S., & Fini, A. (2012). Why (and how) do teachers engage in social networks? an exploratory study of professional use of facebook and its implications for lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 43(5), 754-769.

Risser, H. S. (2013). Virtual induction: A novice teacher's use of Twitter to form an informal mentoring network. Teaching and Teacher Education, 35, 25-33.

Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325.‏

Schlager, M. S., Farooq, U., Fusco, J., Schank, P., & Dwyer, N. (2009). Analyzing online teacher networks cyber networks require cyber research tools. Journal of Teacher Education, 60(1), 86-100.

Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring students’ education-related use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34, 2, 157–174.

Shahpasand, M., Hejazi, M., Rezvanfar, A., & Saebi, M. (2007). Investigating and determining the level of professional development of trainers of training centers and training complexes of Ministry of Jihad-e-Agriculture. Journal of Agriculture & Horticulture, 75, 184-173.

Shi, Y., Luo, Y. L., Yang, Z., Liu, Y., & Cai, H. (2014). The Development and Validation of the Social Network Sites (SNSs) Usage Questionnaire. In Social Computing and Social Media (pp. 113-124). Springer International Publishing.‏

Smaller, H. (2005). Teacher informal learning and teacher knowledge: theory, practice and policy. In N. Bascia, A. Cumming, A. Datnow, K. Leithwood, & D. Livingstone (Eds.), International handbook of educational policy (pp. 543e568). Dordrecht, NL: Springer.

Sobhani Nejad, M., Shahabi, B. & Yozbashi, A. (2006). The learning organization (theoretical foundations, models of research and evaluation). Tehran: Seitaron.

Solomon, G., & Schrum, L. (2007). Web 2.0: New tools, new schools. ISTE (Interntl Soc Tech Educ).

Stein, M. K., & Coburn, C. E. (2005). Districts use of instructional guidance systems in mathematics. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada.

Stein, M. K., Silver, E. A., & Smith, M. S. (1998). Mathematics reform and teacher development: A community of practice perspective. In J. G. Greeno & S. V. Goldman (Eds.), Thinking practices in mathematics and science learning (pp. 17-52). Mahwah, NJ: Erlbaum.

Tiryakioglu, F., & Erzurum, F. (2011). Use of social networks as an education tool. Contemporary Educational Technology, 2(2), 135-150.‏

Tsiotakis, P,. & Jimoyiannis, A. (2016). Critical factors towards analysing teachers' presence in on-line learning communities, Internet and Higher Education, 28, 45–58. Doi: dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.09.002.

Van der Schuur, W. A., Baumgartner, S. E., Sumter, S. R., & Valkenburg, P. M. (2015). The consequences of media multitasking for youth: A review.Computers in Human Behavior, 53, 204-215.

Voithofer, R. (2007). Web 2.0: What is it and how can it apply toteaching and teacher preparation? American Educational Research Association Conference, 2007. Also available at: http://education.osu.edu/rvoithofer/papers/web2paper.pdf.

Voithofer, R. (2009). Pre-service teachers’ conceptions of the digital divide: A four-year study at a predominantly white institution. In American Educational Research Association conference paper.‏

Zamanian, M. (2016). The Role of Using Social Networks in Academic Performance by Mediating Non-formal Learning and Academic Engagement in Birjand University Students. Masters Degree in Curriculum Planning, Birjand University School of Education and Psychology