دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, باشگاه پژوهشگران جوان, گروه روان شناسی, ایران
چکیده
در این پژوهش اثربخشی آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم متوسطه موردبررسی قرار گرفت. نمونه پژوهش 60 دانشآموز دختر (گروه آزمایش 30 نفر و گروه کنترل 30 نفر) پایه سوم متوسطه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان، مصاحبه بالینی روانپزشک کودک و نوجوان و میانگین نمرات دانشآموزان در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش ایمنسازی در مقابل استرس دریافت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادههای گردآوریشده با استفاده از شاخصهای توصیفی میانگین، انحراف معیار و شاخص تحلیلی آزمون t و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنیدار دارد. بر طبق این یافتهها تأثیر آموزش ایمنسازی در مقابل استرس در کاهش اضطراب امتحان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بحث شده است.
ولی زاده, شیرین. (1389). اثربخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 4(10), 111-128.
MLA
شیرین ولی زاده. "اثربخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان". نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 4, 10, 1389, 111-128.
HARVARD
ولی زاده, شیرین. (1389). 'اثربخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان', نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 4(10), pp. 111-128.
VANCOUVER
ولی زاده, شیرین. اثربخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 1389; 4(10): 111-128.