نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه علامه طبا طبایی
چکیده
نیازسنجی مطالعهای است که طی آن اطلاعاتی برای برآورد نیازهای یک گروه، جامعۀ یا سازمان جمعآوری میشود و نیازسنجی آموزشی میتواند به برنامهریزی درسی، شناسایی مشکلات افراد، اندازهگیری یادگیری فراگیران، پاسخگو کردن، بهبود فعالیتها یا ارائه بازخورد به افراد و مداخلة آموزشی کمک کند .در این تحقیق با استفاده از برخی تکنیک های عمده نیازسنجی یعنی تکنیک دلفای، مصاحبه چهره به چهره و بارش مغزی و انتخاب نمونه هایی از جامعۀ آموزشیاران، کارشناسان و نوسوادان تلاش شد تا تنوع نیازهای آموزشی نوسوادان در ابعاد فرهنگی و اجتماعی مشخص شود. در مجموع 46 نیاز فرهنگی و 54 نیاز اجتماعی توسط گروههای مختلفی مطرح شد. تحلیل اولویتبندی آموزشیاران، کارشناسان و سوادآموزان از نیازهای فرهنگی و اجتماعی نشان داد که بین نظر این سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد.
کلیدواژهها