عوامل و شاخص های مؤثر در کلاس های درس فعال مدارس متوسطه شهر تهران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، گروه علوم تربیتی، اسلامشهر، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

چکیده

چکیده
این پژوهش به بررسی عوامل و شاخصهای مؤثر در کلاسهای درس فعال در دورة متوسطه آ. پ
شهر تهران اختصاص دارد. نوع تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، پیمایشی
مقطعی است. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سؤالی تشکیل میدهد این پرسشنامه از
جانب پژوهشگران تدوین شده است که روایی ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی و اعتبار آن به وسیلۀ
0 محاسبه شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ مدیران و معلمان / آلفای کرونباخ با مقدار 94
دورة متوسطه آ. پ شهر تهران با تحصیلات کارشناسی ارشد و کلیۀ متخصصان تعلیم و تربیت با
تحصیلات دکترا انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر توصیف دادهها از آزمون آماری
موسوم به تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشاندهندة آن است که عوامل و مؤثر
در کلاسهای درس فعال عبارتاند از: 1) باور کردن خود، 2) مسئولیتپذیری دانشآموز، 3) رعایت
کردن مقررات کلاسی، 4) همکلاسهای دانشآموزان و 5) صحبت با والدین است. این نتایج با
یافتههای پژوهش همخوانی دارد.

کلیدواژه‌ها


بیلر، رابرت. (1368). کاربرد روان‏شناسی در آموزش. چاپ دوم. ترجمۀ کدیور، پروین. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1982).

پیاژه، ژان. (1367). روان‏شناسی و دانش‏آموزش و پرورش. ترجمه کاردانی، علی محمد، انتشارات دانشگاه تهران.

تیلستون، دونا واکر. (1388). راهبردهای تدریس برای یادگیری فعال. چاپ اول، ترجمۀ عباس، خورشیدی و احمد سلمانی قهیازی، تهران: انتشارات یسطرون (تاریخ انتشارات به زبان اصلی، 2007).

خورشیدی، عباس و ملک شاهی، محمدرضا. (1385). ارزشیابی آموزشی. چاپ سوم، تهران: انتشارات یسطرون.

خورشیدی، عباس؛ غزالی شهاب الدین و حسینی مهرچی، محمد. (1379). راهبردهای یادگیری و یاددهی در کلاس درس. تهران: انتشارات کیا.

دیویی، جان. مقدمه‏ای بر فلسفه آموزش و پرورش یا دموکراسی و آموزش و پرورش. چاپ دوم، ترجمۀ آریانپور، آ.ح. تهران: فرانکلین.

سیف، علی‏اکبر. (1371). روان‏شناسی تربیتی (روان‏شناسی یادگیری و آموزش. چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه.

شریعتمداری، علی. (1376). جامعۀ تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.

شعبانی، حسن. (1380). مهارت‏های آ. پ. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‏انسانی دانشگاهی.

قورچیان، نادرقلی و خورشیدی، عباس. (1386). شاخص‏های عملکردی در ارتقای مدیریت نظام آموزش عالی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات فراشناخت اندیشه.

Adelman, H. S., & Taylor, L. (1990). Intrinsic motivation and school misbehavior: Some intervention implications. Journal of Learning Disabilities, 23(9), 541-550.

Bandura, A. (1989). Human agency in cognitive theory. American Psychologist, 44, 1175-1184.

Bear, G. G., Telzrow, C. F., & deOliveria, E. A. (1997). Socially responsible behavior. In G. G. Bear, K. M. Minke, & A. Thomas (Eds), Children's needs II: Development, problems and alternatives (pp. 51-63). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.

Blumenfeld, P. C., Hamilton, V. L., Wessels, K. & Falkner, D. (1979). Teaching responsibility to first graders. Theory into Practice, 18, 174-180.

Brophy, J. E. (1999). Toward a model of the value aspects of motivation in education: Developing appreciation for particular learning domains and activities. Educational Psychologist, 34, 75-86.

Bruner , J.S. (1968); Toward a theory of Instruction; cambridge: Harvard university press.

Caine, R., & Caine, G. (1994). Making connections: Teaching and the human brain. Menlo Park, CA: Addison-Wesley/Innovative Learning.

Comer, J. P., (1993). School power: Implications of an intervention project. New York: Free Press.

Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. R. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota Symposia on child Development: Vol. 23. Self processes and development (pp. 43-78). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Dinkes, R., Cataldi, E.F., Kena, G., & Baum ,K. (2006). Indicators of school crime and safety: 2006 (NCES 2007-003/ NCJ 214262). U.S. Departments of Education and Justice. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.

Doll, B. , Zucker, S. & Brehm , k.(2004). Resilient classrooms : Creating healthy environments for learning. NewYork ; Guilford press.

Dwyer, K. P. (2002). Mental health in the schools. Journal of Child and Family Studies, 11, 101-111.

Fehrmann, P. G., Keith, T. Z., & Reimers, T. M. (1987). Home influences on school learning: Direct and in direct effects of parent involvement on high school grades. Journal of Educational Research, 80, 330-337.

Galinsky, J. &Salmond, K. (2002). Youth and violence: Students speak out for a more cvil society . New York: Families and Work Institute.

Greenwood, C. R., Maheady, L., & Delquadri, J. C. (2002). Classwide peer tutoring programs. In M. R. Shinn, H. M. Walker, & G. Stoner (Eds.), Interventions for academic and behavior problems II: Preventive and remedial approaches (pp. 611-649). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.

Heller, K., & Swindle, R. W. (1983). Social networks, perceived social support and coping with stress. In R. D. Felner, L. A. Jason, J. N. Mortisugu, & S. S. Farber (Eds.), Preventive psychology (pp. 87-103). Elmsford, NY: Pergamon Press.

Hoover-Dempsey, K. V., Basler, O. C., & Burow, R. (1995). Parent's reported involvement I student's homework: Strategies and practices. Elementary School Journal, 95, 435-450.

Koplow, L. (2002). Creating schools that heal. New York: Teachers College Press.

Ladd, G. W., & Pden, S. L. (1979). The relationship between peer acceptance and children's ideas about helpfulness. Child Development, 50, 402-408.

Larson, J. (2005). Think first : Addressing aggressive behavior in secondary schools . New York: Guilford Press.

Locke, E. A., & Latham. G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.

Malecki, C. K. & Elliott, S. N. (2002). Children's social behaviors as predictors of academic achievement. School Psychology Quarterly, 17, 1-23.

Middleton, M. J., & Midgley, C. (2002). Beyond motivation: Middle school student's perceptions of press for understanding in math. Contemporary Educational Psychology, 27, 373-391.

Noblit, G. W., Dwight. L. R., & McCadden, B. M. (1995). In the meantime: The possibilities of caring. Phi Delta Kappan, 76, 680-684.

Osher, D., Dwyer, K., & Jackson, S. (2004). Safe, supportive, and successful schools : Step by step. Longmont, CO: Sopris West.

Osterman, K. F. (2000). Student's need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70, 323-367.

Pianta, R. C. (2001a). Student-Teacher Relationship Scale. Lutz, FL: Psycholocial Assessment Resources.

Tileston, D.W. (2006). The silver bullet of hight stakes testing. Retrieved August 28, 2006, From.

Wehmeyer, M. L., & Metzler, C. A. (1995). How self-determined are people with mental retardation? The national consumer Survey. Mental Retardation, 33, 111-119.

Wentzel, K. R. (1999). Social-motivational processes and interpersonal relationships implications for understanding motivation at school. Journal of Educational Psychology, 91, 76-97.