عوامل و شاخص های مؤثر در کلاس های درس فعال مدارس متوسطه شهر تهران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، گروه علوم تربیتی، اسلامشهر، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

چکیده

این پژوهش به بررسی عوامل و شاخص‏های مؤثر در کلاس‏های درس فعال در دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران اختصاص دارد. نوع تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، پیمایشی مقطعی است. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سؤالی تشکیل می‏دهد این پرسشنامه از جانب پژوهشگر تدوین شده است که روایی ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی و اعتبار آن به وسیلۀ آلفای کرونباخ با مقدار 94/0 محاسبه شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ مدیران و معلمان دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران با تحصیلات کارشناسی ارشد و کلیۀ متخصصان تعلیم و تربیت با تحصیلات دکترا انتخاب شده‏اند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها علاوه بر توصیف داده‏ها از آزمون آماری موسوم به تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان‏دهندۀ آن است که  عوامل و مؤثر در کلاس‏های درس فعال عبارت‏اند از: 1) باور کردن خود، 2) مسئولیت‏پذیری دانش‏آموز، 3) رعایت کردن مقررات کلاسی، 4) همکلاس‏های دانش‏آموزان و 5) صحبت با والدین است. این نتایج با یافته‏های پژوهش همخوانی دارد.

کلیدواژه‌ها


بیلر، رابرت. (1368). کاربرد روان‏شناسی در آموزش. چاپ دوم. ترجمۀ کدیور، پروین. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1982).
پیاژه، ژان. (1367). روان‏شناسی و دانش‏آموزش و پرورش. ترجمه کاردانی، علی محمد، انتشارات دانشگاه تهران.
تیلستون، دونا واکر. (1388). راهبردهای تدریس برای یادگیری فعال. چاپ اول، ترجمۀ عباس، خورشیدی و احمد سلمانی قهیازی، تهران: انتشارات یسطرون (تاریخ انتشارات به زبان اصلی، 2007).
خورشیدی، عباس و ملک شاهی، محمدرضا. (1385). ارزشیابی آموزشی. چاپ سوم، تهران: انتشارات یسطرون.
خورشیدی، عباس؛ غزالی شهاب الدین و حسینی مهرچی، محمد. (1379). راهبردهای یادگیری و یاددهی در کلاس درس. تهران: انتشارات کیا.
دیویی، جان. مقدمه‏ای بر فلسفه آموزش و پرورش یا دموکراسی و آموزش و پرورش. چاپ دوم، ترجمۀ آریانپور، آ.ح. تهران: فرانکلین.
سیف، علی‏اکبر. (1371). روان‏شناسی تربیتی (روان‏شناسی یادگیری و آموزش. چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه.
شریعتمداری، علی. (1376). جامعۀ تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.
شعبانی، حسن. (1380). مهارت‏های آ. پ. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‏انسانی دانشگاهی.
قورچیان، نادرقلی و خورشیدی، عباس. (1386). شاخص‏های عملکردی در ارتقای مدیریت نظام آموزش عالی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات فراشناخت اندیشه.
Adelman, H. S., & Taylor, L. (1990). Intrinsic motivation and school misbehavior: Some intervention implications. Journal of Learning Disabilities, 23(9), 541-550.
Bandura, A. (1989). Human agency in cognitive theory. American Psychologist, 44, 1175-1184.
Bear, G. G., Telzrow, C. F., & deOliveria, E. A. (1997). Socially responsible behavior. In G. G. Bear, K. M. Minke, & A. Thomas (Eds), Children's needs II: Development, problems and alternatives (pp. 51-63). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.
Blumenfeld, P. C., Hamilton, V. L., Wessels, K. & Falkner, D. (1979). Teaching responsibility to first graders. Theory into Practice, 18, 174-180.
Brophy, J. E. (1999). Toward a model of the value aspects of motivation in education: Developing appreciation for particular learning domains and activities. Educational Psychologist, 34, 75-86.
Bruner , J.S. (1968); Toward a theory of Instruction; cambridge: Harvard university press.
Caine, R., & Caine, G. (1994). Making connections: Teaching and the human brain. Menlo Park, CA: Addison-Wesley/Innovative Learning.
Comer, J. P., (1993). School power: Implications of an intervention project. New York: Free Press.
Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. R. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota Symposia on child Development: Vol. 23. Self processes and development (pp. 43-78). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Dinkes, R., Cataldi, E.F., Kena, G., & Baum ,K. (2006). Indicators of school crime and safety: 2006 (NCES 2007-003/ NCJ 214262). U.S. Departments of Education and Justice. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
Doll, B. , Zucker, S. & Brehm , k.(2004). Resilient classrooms : Creating healthy environments for learning. NewYork ; Guilford press.
Dwyer, K. P. (2002). Mental health in the schools. Journal of Child and Family Studies, 11, 101-111.
Fehrmann, P. G., Keith, T. Z., & Reimers, T. M. (1987). Home influences on school learning: Direct and in direct effects of parent involvement on high school grades. Journal of Educational Research, 80, 330-337.
Galinsky, J. &Salmond, K. (2002). Youth and violence: Students speak out for a more cvil society . New York: Families and Work Institute.
Greenwood, C. R., Maheady, L., & Delquadri, J. C. (2002). Classwide peer tutoring programs. In M. R. Shinn, H. M. Walker, & G. Stoner (Eds.), Interventions for academic and behavior problems II: Preventive and remedial approaches (pp. 611-649). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.
Heller, K., & Swindle, R. W. (1983). Social networks, perceived social support and coping with stress. In R. D. Felner, L. A. Jason, J. N. Mortisugu, & S. S. Farber (Eds.), Preventive psychology (pp. 87-103). Elmsford, NY: Pergamon Press.
Hoover-Dempsey, K. V., Basler, O. C., & Burow, R. (1995). Parent's reported involvement I student's homework: Strategies and practices. Elementary School Journal, 95, 435-450.
Koplow, L. (2002). Creating schools that heal. New York: Teachers College Press.
Ladd, G. W., & Pden, S. L. (1979). The relationship between peer acceptance and children's ideas about helpfulness. Child Development, 50, 402-408.
Larson, J. (2005). Think first : Addressing aggressive behavior in secondary schools . New York: Guilford Press.
Locke, E. A., & Latham. G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.
Malecki, C. K. & Elliott, S. N. (2002). Children's social behaviors as predictors of academic achievement. School Psychology Quarterly, 17, 1-23.
Middleton, M. J., & Midgley, C. (2002). Beyond motivation: Middle school student's perceptions of press for understanding in math. Contemporary Educational Psychology, 27, 373-391.
Noblit, G. W., Dwight. L. R., & McCadden, B. M. (1995). In the meantime: The possibilities of caring. Phi Delta Kappan, 76, 680-684.
Osher, D., Dwyer, K., & Jackson, S. (2004). Safe, supportive, and successful schools : Step by step. Longmont, CO: Sopris West.
Osterman, K. F. (2000). Student's need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70, 323-367.
Pianta, R. C. (2001a). Student-Teacher Relationship Scale. Lutz, FL: Psycholocial Assessment Resources.
Tileston, D.W. (2006). The silver bullet of hight stakes testing. Retrieved August 28, 2006, From.
Wehmeyer, M. L., & Metzler, C. A. (1995). How self-determined are people with mental retardation? The national consumer Survey. Mental Retardation, 33, 111-119.
Wentzel, K. R. (1999). Social-motivational processes and interpersonal relationships implications for understanding motivation at school. Journal of Educational Psychology, 91, 76-97.