اکرامی، ح. (1380). بررسی میزان کارآیی بیرونیهنرستانهای فنی و حرفهای و دبیرستانهای کارودانش در استان گلستان، گلستان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
امیری، م. (1383).بررسی وضعیت اشتغال آموزشدیدگان سازمان آموزش فنی و حرفهای و برآورد الگوی عوامل مؤثر بر آن (بررسی میدانی شهر تهران)، تهران، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور.
باقری، خ. (1380). اخلاق و تربیت فنی وحرفهای، چکیده مقالات منتخب جایگاه و چشمانداز در آموزشهای فنی و حرفهای، همایش سالانه انجمن ایرانی تعلیم و تربیت، ارومیه، 7و8 شهریور.
باقریچرخی، ب. (1382). بررسی کارآیی درونی و بیرونی شاخههای فنی و حرفهای و کارودانش در استان آذربایجان شرقی، آذربایجان شرقی، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
بولا، اچ. اس. (1373). ارزشیابی طرحها و برنامههای آموزشی برای توسعه، ترجمه خ. ابیلی، تهران: موسسه بینالمللی روشهای آموزش بزرگسالان، مرکز انتشارات.
حسنپور، ح. (1380). بررسی جایگاه دانشآموختگان کاردانش و فنی و حرفهای در استان اردبیل، اردبیل، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
دبیرخانه شورایعالی هماهنگی فنی و حرفهای (1368).فرهنگ اصطلاحات فنی و حرفهای، ترجمه از منابع یونسکو، تهران، وزارت آموزش و پرورش.
دومین کنگره جهانی آموزشفنی و حرفهای، سئول(1999). آموزشهای فنی و حرفهای درقرن بیستویکم، ترجمه نفیسی. عبدالحسین، تهران، پژوهشکده تعلم و تربیت.
شریعتزاده، م. (1385).طراحی الگوی انطباق و سازگاری رشتهای کاردانش با نیازهای بازارکار در شهر تهران، سازمان آموزش و پرورش استان تهران، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
شعبانلو، ک. (1377). تحقیق پیرامون کارآیی بیرونیآموزشهای فنی و حرفهای نظام جدید آموزش متوسطه، مثال موردی آذربایجان غربی، آذربایجان غربی، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
عبدالغنیزاده، م. (1374). اندازهگیری کارآیی درونی آموزشهای فنی و حرفهای، اصفهان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
فرشاد، م. (1374). بررسی رابطه آموزشهای فنی و حرفهای با اشتغال، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
کاردان، ع. (1382). جنبههای تربیتی آموزشهای فنی و حرفهای، چکیده مقالات منتخب جایگاه و چشم انداز در آموزشهای فنی و حرفهای، همایش سالانه انجمن ایرانی تعلیم و تربیت، ارومیه، 7و8 شهریور.
کلیات نظام جدید آموزش و پرورش. (1373). تهران، وزارت آموزش و پرورش، دفتر آموزش عمومی.
لرستانی، ا. (1381). بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان کاردانش استان کرمانشاه، کرمانشاه، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
مشاوران بانک جهانی، هانتیک و دیگران(1373). ارزیابی نظامهای آموزش فنی و حرفهای (راهنمای عمل)، ترجمه ف. مشایخ. تهران: اداره کل آموزشهای ضمن خدمت.
ملکی، ح. (1379). مبانی برنامه ریزی درسی آموزش متوسطه. تهران: سمت.
مهرمحمدی، م. (1387).برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها.تهران: سمت.
میرهادی، س. م. (1380). بررسی میزان اشتغال فارغ التحصیلان مهارتی کاردانش در مشاغل مرتبط در استان اصفهان در سال 1379، اصفهان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
ندیمی، م. ت.، و بروج، م. ح. (1371). آموزش و پرورش ابتدایی. راهنمایی و متوسطه، تهران: مرداد.
نفیسی، ع. (1378). بررسی نارساییهای ارتباط نظام آموزش و پرورش و بازارکار و ارائه راهحلهای اصلاحی، تهران: مدرسه.
نویدی، ا. (1382).راهنمای عملی ارزشیابی برنامه آموزش فنی و حرفهای، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
نیکخواه، م. (1382).بررسیکارآییدرونیوبیرونیشاخةفنی و حرفهایآموزشمتوسطةشهرستانشهرکردطیسالهای 80ـ 1375، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی، پایاننامه کارشناسیارشد.
Australian Council of Social Service (2007). The role of further education and training in welfare to work policies, paper 146, ACOSS, Sydney.
Gray, K. (1999). High school vocational education: Facing an uncertain future. In A. J. Paulter, Jr. (Ed.), Workforce education: Issues for the new century (pp. 159–169). Ann Arbor, MI: Prakken.
Hardy, M. (2000).From vocational education and training to work: Representations from two occupational areas, Canada, Université du Québec à Montréal.
Henry, J. (2004). Working and learning in vocational education and training in the knowledge era, Australian National Training Authority.
Karmel, T.,& Nguyen, N. (2007).The value of completing a vocational education and training qualification, NCVER, Adelaide.
Karmel, T., Mark, K., & Nguyen, N. (2009). Welfare to Work: Does Vocational Education and Training Make a Difference? Occasional Paper, National Centre for Vocational Education Research.
National Center for Research in Vocational Education (NCRVE) (1993). The changing role of vocational-technical education in the United States.Center Work 4.2. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 355-457.
Rojewski, J. W. (2002).Preparing the workforce of tomorrow: A conceptual framework for career and technical education. National Dissemination Center for Career and Technical Education, The Ohio State University, Arizona.
UNESCO. (2012). Transforming technical and vocational education and training building skills for work and life, Main Working Document, UNESCO, Shanghai, People’s Republic of China, 13-16 May 2012.