توسعۀ تئوری رفتار برنامه ریزی شده: الگویی برای شکل دهی ابتکار عمل کارکنان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد قزوین

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

4 استادیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز

چکیده

چکیده
امروزه در تغییر و بهبود سازمان ها بیش از پیش بر نقش کارکنان تأکید میگردد زیرا کارکنان از نزدیک
با مسائل و مشکلات سازمان برخورد دارند. از جمله مهم ترین ابزارهایی که جهت نقشآفرینی کارکنان
و بهرهگیری از ایده ها و ابتکار عمل های آن ها استفاده میشود، نظام پیشنهادها است اما تمایل کارکنان
به ارائه پیشنهاد در این نظام جایگاه محوری دارد ولی متأسفانه تحقیقات کمتری راجع به تمایل کارکنان
به ارائه پیشنهاد و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. در این راستا تحقیق حاضر با استفاده از روش
تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و با توسعه تئوری رفتار برنامهریزی شده عوامل مؤثر بر تمایل کارکنان
به ارائه پیشنهاد را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج تحقیق نشان م ی دهد خود هویتی و شخصیت
اثرگذار با تمایل کارکنان به ارائۀ پیشنهاد ارتباط معنیدار دارند ولی تأثیر خودهویتی بر تمایل کارکنان
بر ارائۀ پیشنهاد زیاد است.

کلیدواژه‌ها


کارگر شورکی، هدایت(1387) نگاهی آسیب شناسانه به مدیریت مشارکتی و نظام پیشنهادها در بخش دولتی ایران ، دومین همایش ملی نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی و موسسات خدماتی

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50,179-211

Armitage, C.J. & Christian, J. (2003).From attitudes to behavior: Basic and applied research on the theory of planned behavior’, Current Psychology Journal, 22(3), 187-195

Armitage, C. J. and Conner, M. (1999).Predictive validity of the theory of planned behaviour: the role of questionnaire format and social desirability. Journal of Community & Applied Social Psychology,9.261-272

Armitage, C.J., & Conner, M. (2001). Efficacy of the theory of planned behavior: a meta-analytic review. British Journal of Social Psychology, 40, 471–499

Arthur, J. & Aiman-Smith, L. (2001).Gain sharing and organizational learning: An analysis of employee suggestions over time. Academy of Management Journal,44(4),737-754

Axtell, C., Holman, D., Unsworth, K., Wall, T., Waterson, P., Harrington, E. (2000).Shop floor innovation: Facilitating the suggestion and implementation of ideas", Journal of Occupational and Organizational Psychology,73,265-285

Axtell C. M , Parker S.K (2003). Promoting role breadth self-efficacy through involvement, work redesign and training. Human Relations,56-113

Babson, S(1993). Lean or Mean: The MIT Model and Lean Production at Mazda Labor Studies Journal , Summer 3-18

Bateman, T. S., & Crant, J. M. (1993). The proactive component of organizational behavior: A measure and correlates. Journal of Organizational Behavior, 14(2),103-118

Clegg, C.W., Unsworth, K.L., Epitropaki, O., & Parker, G. (2002). Implicating trust in the innovation process. Journal of Occupational and Organizational Psychology,75,409-422

Conner, M., & Abraham, C. (2001). Conscientiousness and the theory of planned behavior: Toward a more complete model of the antecedents of intentions and behavior. Personality and social Psychology Bulletin,27(11),1547-1561

Crant,J.M(2000).Proactive Behavior in Organizations," Journal of Management 26,(3),435-462

Forrester, Russ (2000). Empowerment: Rejuvenating a potent idea. Academy of Management Executive. 14,(3),67- 80

Frese, M., Teng, E., & Wijnen, C. J. D. (1999). Helping to improve suggestion systems: Predictors of making suggestions in companies. Journal of Organizational Behavior,20(7),1139-1155

Hackman, J.R. and Wageman, R. (1995).Total quality management: empirical, conceptual and practical uses”, Administrative Science Quarterly, 40 (2), 309-44.

Lam, A. (2000) .Tacit Knowledge, Organizational Learning and Societal Institutions: An Integrated Framework’, Organizational Studies, 21 ( 3) 487-513.

Locke, E. A., & Jain, V. K. (1995). Organizational learning and continuous improvement. International Journal of Organizational Analysis, 3(1) 45-68.

Mishra, J. M(1994)Employee suggestion programs in the health care field: The rewards of involvement. Public Personnel Management,23(4),587-592

Oldham, GR, & Cummings, A. (1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal,39(3),607- 634

Parker, S. K. (1998). Enhancing role breadth self-efficacy: The roles of job enrichment and other organizational interventions. Journal of Applied Psychology,83(6),835-852

Parker, S. K. (2000). From passive to proactive motivation: The importance of flexible role orientations and role breadth self-efficacy. Applied Psychology: An International Review,49(3),447-469

Parker, S.K., Wall, T.D. & Cordery,J.(2000).Future work design research and practice: Toward an elaborated model of work design ,Journal of occupational and Organizational  psychology,74,413-440

Parker, S.K., Wall, T.D. & Jackson, P.R.(1997) .That’s not my job’: Developing flexible employee work orientations. Academy of Management Journal, 40, 899–929.

Pierro, A,, Mannetti, L., & Livi, S. (2003) .Self-identity and the theory of planned behavior in the prediction of health behavior and leisure activity. Self and Identity,2,47-60

Rapp, C. and Eklund, J. (2002) ' Sustainable development of improvement activities-the long-term operation of a suggestion scheme in a Swedish company'. Total Quality Management,13(70),945-969

Robinson, A.G, & Schroeder, D.M.(2004) .Ideas are Free: How the Idea Revolution is Liberating People and Transforming Organizations, San Francisco,CA: Berrett- Koehler Publishers

Schuring, Roel W. & Luijten, Harald. (2001), Reinventing suggestion systems for continuous improvement”, International Journal of Technology Management,22(4),359-372

Spreitzer, G.M. (1995). Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement and Validation. Academy of Management Journal,38(5),1442-1465

Sutton , R.I. and Staw, B.M. (1995). What theory is not. Administrative Science Quarterly, 40: 371-384

Trafimow, D., Sheeran, P., Conner, M. and Finlay, K. A. (2002).Evidence that perceived behavioral control is a multidimensional construct: Perceived control and perceived difficulty. British Journal of Social Psychology,41,101-121

Womack, J.P., Jones, D.T., & Roos, D (1990).The Machine That Changed the World, New York, NY: Rawson Associates