تفکر انتقادی حلقه مفقوده نظام آموزش عالی: بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجویان و چگونگی آموزش آن از سوی اساتید

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه مازندران

2 دانشیار دانشگاه مازندران

3 کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی تفکر انتقادی نزد دانشجویان و آموزش آن از سوی اساتید انجام شده است
. شیوه پژوهش کمی از نوع توصیفی و کیفی بوده است . جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه
مازندران بوده است و نمونه آماری دانشجویان به حجم 345 نفربا استفاده از نمون هگیری طبقه ای به تفکیک دانشکده
ها انتخاب گردید و داد هها با استفاده از آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا جمع آوری شد . نمونه آماری اساتید 15
نفرکه به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمون هگیری موارد مطلوب انتخاب و داد هها با استفاده از مصاحبه نیمه
ساختار یافته جمع آوری شد. یافته ها نشان داده است که میانگین مهارت تفکر انتقادی دانشجویان( 59 / 7(پا یین تر از
حد متوسط ) 17 ( بوده است.نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد بین دانشکده های مختلف درتفکر انتقادی تفاوت معنی
دار وجود دارد. همچنین باستثنای تحلیل بین دانشکده های مختلف در شاخص های استنباط و ارزشیابی تفاوت معنی دار
وجود داشت.یافته های حاصل از مصاحبه با اساتید نیز بیانگر آن است که آموزش عالی در پرورش مهارت تفکر انتقادی
موفق نبوده است. بنظر می رسد ضعف دانشجویان در تفکر انتقادی م یتوانددر ارتباط با کارکرد ضعیف آموزش عالی در
برنام هریزی غنی آموزشی و درسی و همچنین بستر فرهنگی جامعه باشد.

کلیدواژه‌ها


Adams,G.R., and  M.D.Berzonsky. (2006); Blackwell Handbook of Adolescence; Blackwell publishing.
Alipoor, V., M.Seifnaraghi., E.Naderi., and A.Shariyatmadari.(1392).” Reflection on Critical Thinking Obstacles in High School Curriculum”. Research in Curriculum Quarterly, Vol.2, No.9, pp.1-15(in Persian).
Akkus,R., M.Gunel., and B.Hand. (2007); “Comparing an Inquiry- based Approach Known as the Science Writing Heuristic to Traditional Science Teaching Practices :Are There Differences?”; International Journal of Science Education,Vol.29, No.14,pp.1745-1765.
Barnett,R.(1997); Toward a higher education for a new century; London :Institute of Education University of London.
Browne, M.N., and K.Freeman(2000); “Distinguishing Features of Critical Thinking Classrooms”; Teaching in Higher Education , Vol.5,No.3, pp.301309.
Carpenter II, D.M., Crawford., and R.Walden.(2007); “Testing the Efficacy of Team Teaching”; Learning Environ Res, No.10, pp.53-65.
 Drennan, J. (2010); “Critical Thinking as an Outcome of a Master’s Degree in Nursing Programme”; Journal of Advanced Nursing, Vol.66,No.2, pp.422-431.
Elder,L., and  R,Paul (2003); “Critical Thinking: Teaching Students How to Study and Learn (Part IV)”; Journal of Developmental Education , Vol.27,No.2,pp.8-36.
Entezari, Yaghob. (1388); Sixty Years of Higher Education, Research and Technology in Iran, Tehran: Research and Planning Institute for Higher Education (in Persian).
Eslami akbar,Rasool . ( 1382) ; “Comparison of Critical Thinking Ability in Freshman and Senior Nursing Students  and  Employed Nurses in Selected Hospitals of Iran , Tehran and Shahid Beheshti  Medical  University” ; Nursing master’s thesis, Iran University of Medical Sciences and Health Services( in Persian).
Facione,P.A.(1992);Using the California Critical Skill Test, CA:California Academic Press.
Flavell,J.H., P.H.Miller., and S.A. Miller. (1993);Cognitive development, NJ: Prentice Hall.
Gall, M., W. Borg., and J. Gall. (1382); Qualitative and Quantitative Research Methods in Educational Sciences and Psychology; Translated by Ahmahd Reza Nasr, Mohamd Jafar Pakseresht, Ali Delavar, Alireza kiamanesh,Gholam Reza khoeynejad, Mahmood Abolghasemi,Mohamd hosein Alamatsaz, HamidRreza Arizi, Khosro Bagheri . Vol.1. Shahid Beheshti University and the Organization of Humanities Studies and Book Authorization Publication (in Persian).
Ge,Xun., and  S.M. Land. (2004); “A Conceptual Framework for Scaffolding Ill-structured Problem solving Processing Using Question Prompts and Peer Interactions”; Educational Technology Research & Development,Vol. 52, No.2,pp.5-22.
Halpern,D.F.(1999); “Teaching for Critical Thinking : Helping College Students Develop the Skills and Dispositions of a Critical thinking” ; New Directions for Teaching and Learning, 80,69-74.
Halx,M.D., and L.E. Reybold. (2005); “A Pedagogy of Force: Faculty Perspectives of Critical Thinking Capacity in Undergraduate Students” ; The Journal of General Education , Vol.54,No.4, pp.293-341.
Hofer,B.K.(2001); “Personal Epistemology Research: Implications for Learning and Teaching”; Journal of Educational Psychology Review,Vol.13,No.4,pp.353-383.
Homayoni,Alireza. (1380); “ Relationship Between Learning Styles and Cognitive Styles and its Role in the Academic Success of Students”; Journal of Psychology, No.2, pp. 180-195( in Persian).
Khodamoradi, K., M. Seyedzakerin, M.Shahabi, F.Yaghmaee, and H.Alavimajd.
(1390); “Comparing Critical Thinking Skills of  Freshman and Junior B.S. Students in Selected Majors of Tehran Medical Universities”; Medical Sciences Quarterly, Vol.21,No.2,pp.134-140( in Persian).
King,P.M., and K.S.Kitchener. (1994); Developing Reflective Judgment, San Francisco: Jossy Bass.
Kuhn,D.(1992); Piaget’s Child  as  Scientist. In H.Beilin & P.B.Pufall (Eds.), Piaget’s theory: prospects and possibilities. The Jean Piaget Symposium Series (pp.185-208).Hillsadle,NJ:Erlbaum.
Moatari,Marziye.(1381);  “The Effect of  Reflection on Critical Thinking Skills of Nursing Students at Tabriz” , Iranian Journal of  Medical Education,No.4,pp. 55-60( in Persian).
Moore,T.(2002); “Knowledge and Agency : A Study of Metaphenomenal Discourse in Text books from Three Disciplines”, English for Specific Purposes,No.21,pp.347-366.
Sale,D.(2000). “Assessing Specific Types of Thinking in Problem- based Learning Activities”, Journal of Instructional Psychology, Vol.25, No1, pp.16-20.
Seker,M., and  S.Komor.(2008); “The Relationship Between Critical Thinking Skills and In-class Questioning Behaviors of English Language Teaching Students”, European Journal of Teacher Education, Vol31,No41,pp.389-402.
Shaughnessy,M.E.(2009); “An Interview with Denna Kuhn”, Educational Psychology Review,Vol.16,No.3,pp.267-282.
Tsui,L.(2003); “Reproducing Social Inequalities through Higher Education: Critical Thinking as a Valued Capital”, Journal of Negro Education, Vol.72,No.3,pp.318-332.
Van Gelder,T.(2005); “Teaching Critical Thinking : Some Lessons from Cognitive Science”, College Teaching ,Vol.53,No.1,pp.41-46.
Walters,K.S.(1990); “Critical Thinking ,Rationality, and the Vulcanization of Students”, Journal of Higher Education ,Vol.61,No.4,pp.448-467.