نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان براساس حمایت تحصیلی و خودپندارهی تحصیلی در دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 240 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامهی 235 دانشآموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانزاده، پرسشنامهی خودپندارهی تحصیلی یسنچن و پرسشنامهی حمایت تحصیلی سانذز و پلاکت برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین حمایت تحصیلی (و مولفههای آن) و خودپندارهی تحصیلی (و مولفههای آن) با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 30 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و خودپندارهی تحصیلی قابل پیشبینی است که متغیر حمایت تحصیلی سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که حمایت تحصیلی و خودپندارهی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان میباشند.
کلیدواژهها