نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‏ بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس حمایت تحصیلی و خودپنداره ‏ی تحصیلی در دانش‏ آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‏ ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دانش ‏آموزان دوره‏ی متوسطه‏ی دوّم شهر اردبیل تشکیل می ‏دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‏ گیری تصادفی خوشه‏ای تعداد 240 دانش ‏آموز ‏به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که درنهایت پرسشنامه‏ ی 235 دانش ‏آموز قابل‌تحلیل بود. از پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی حسین‏ چاری و دهقان‏زاده، پرسشنامه ‏ی خودپنداره‏ ی تحصیلی یسن‏چن و پرسشنامه‏ ی حمایت تحصیلی سانذز و پلاکت برای جمع ‏آوری داده ‏ها استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‏ ها از آزمون‏های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین حمایت تحصیلی (و مؤلفه‌های آن) و خودپنداره‏ ی تحصیلی (و مؤلفه‌های آن) با سرزندگی تحصیلی دانش ‏آموزان رابطه‏ ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 30 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی و خودپنداره‏ی تحصیلی قابل پیش ‏بینی است که متغیر حمایت تحصیلی سهم بیشتری داشت؛ بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که حمایت تحصیلی و خودپنداره‏ی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش ‏آموزان بوده است.

کلیدواژه‌ها

افشاری زاده، س. ا.، کارشکی، ح. و ناصریان، ح. (1392). بررسی ویژگی‏ها‏ی روان‌سنجی پرسشنامه خودپنداره‏ی تحصیلی دانش‏آموزان دبستانی شهر تهران. روش‌ها و مدل‏ها‏ی روان‌شناختی، 3(11)، 66-53.
آذریان، ر.، مهدیان، ح. و جاجرمی، م. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیل و سازگاری تحصیلی. مجله‏ی پژوهش در نظام‏ها‏ی آموزشی، 14، 494-483.
بیابانگرد، ا. (1393). روان‌شناسی تربیتی. تهران: ویرایش.
دهقانی‏زاده، م. ح. و حسین‏چاری، م. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه‏ای خودکارآمدی. مجله‏ی مطالعات آموزش و یادگیری، (2)4، ‏47-21.
دهقانی‏زاده، م. ح.، حسین‏چاری، م.، مرادی، م. و سلیمانی‏خشاب، ع. (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطه‏ای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامه‏ی روان‌شناسی تربیتی، (32)10، 30-1.
زکی، م. ع. (1389). سازگاری جوانان با دانشگاه و رابطه آن با حمایت اجتماعی، بررسی موردی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان. دو فصلنامه تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه خانواده، 130، 107-104.
سامانی، س. و جعفری، م ع. (1390). بررسی کفایت شاخص‏های روان‌سنجی مقیاس حمایت تحصیلی (نسخه‏ی فارسی). مجله‏ی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)3، 60-47.
عبدی، ه.، هاشمیان، ک. و ابوالمعالی، خ. (1394). پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش‏آموزان دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 10(44)، 128-111.
عزیزی نژاد، ب. (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانش‏آموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4 (13)، 68-57.
گمنام، ا.، اسماعیلی، ع. ا. و میری، م. ر. (1393). رابطه بین خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان تیزهوش. اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان‌شناسی آسیب‏ها‏ی اجتماعی و فرهنگی ایران.
مرادی، م. و چراغی، ا. (1393). الگوی علّی تجربی از روابط بین ادراک از الگوهای ارتباط خانواده، ادراک از ساختار کلاس، انگیزش و خودگردانی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مجله‏ی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)6، 140-113.
مرادی، م.، دهقانی‏زاده، م. ح. و سلیمانی‏خشاب، ع. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی؛ نقش میانجی باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مجله‏ی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)7، 24-1.
نزدیک رودی، ع. (1394). بررسی رابطه بین خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان تیزهوش متوسطه اول شهرستان خواف. اولین همایش ملی روان‌شناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه.
یارمحمدی واصل، م.، قنادی، ف. و مقامی، ح. (1391). ‏بررسی رابطه‏ی خودپنداره‏ی تحصیلی با عملکرد ریاضی در دوره‏ی راهنمایی. مجله‏ی پژوهش در نظام‏ها‏ی آموزشی، 1(1). 64-37.
Akram rana, R. & Zafar iqbal, M. (2005). Effect of students' self-concept and gender onacademic achievement in science. Bulletin of education & research, 27(2), 19- 36.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bowen, Gary, Brewster, Ann B. (2004). Teacher support and the school engagement of Latino middle and high school students at risk of school failure. Journal of child and adolescent work, 21(1), 46-67.
Comerforda, Jason, Battesonb, Tamzin, Roland, Tormey(2015). Academic Buoyancy In Second Level Schools: Insights From Ireland. Procedia - Social and Behavioral Sciences 197, 98 – 103.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C. & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programme for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3, 97-10.
Finn, J.D. & Rock, D.A. (1997) Academic success among students at risk for school failure. Journal of Applied Psychology, 82, 221–234.
Ford, M. E. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Newbury Park, CA: Sage.
Hamre, B.K. & Pianta, R.C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eight grades. Child Development, 72, 625-638.
Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter. Learning and Individual Differences, In Press, Corrected Proof, Available online.
Malecki, C. K. & Demaray, M. K. (2006). Social support as a buffer in the relationship between socioeconomic status and academic performance. School Psychology Quarterly, 21, 375-395.
Marsh, H.W. & O’Mara, A. (2008). Reciprocal effects between academic self-concept, self-esteem, achievement, and attainment over seven adolescent years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 542–552.
Martin, A.J. & Marsh, H.W. (2008) Workplace and academic buoyancy: psychometric assessment and construct validity amongst school personnel ‏ ‏and students. Journal of Psychoeducational Assessment, ‏26, 168–184.
Martin, Andrew J., Marianne Mansour, Michael Anderson, Robyn Gibson, and Gregory A. D. Liem. (2015). Faculty of Education and Social Work, University of Sydney, Sydney, New South Wales, Australia; David Sudmalis, Australia Council for the Arts, Surry Hills, New South Wales, د Australia.
Neuman, R.S.(2000). Children help seeking during problem solving: Effects of grade ,goal and prior achievement. American Educational Research Journal. (32), 325-375.
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, Anne C., Barchfeld, P., & Perry Raymond P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48. 
Pettus, K.R. (2006). The relationship of prental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. Unpulished Ph.D. Thesis, Carolina University.
Putwain, D. W., Daly, T., Chamberlain, S., & Saddredini, S. (2015). “Sink or swim”: Buoyancy and coping in the test anxiety and academic performance relationship. Educational Psychology,. doi:10.1080/01443410.2015.1066493
Rebecca J. Collie, Andrew J. Martin, Dorothy Bottrell, Derrick Armstrong, Michael Ungar & Linda Liebenberg. (2016). Social support, academic adversity and academic buoyancy: a person-centred analysis and implications for academic outcomes. Social support, academic adversity and academic buoyancy: a person-centred analysis and implications for academic outcomes, Educational Psychology, DOI: 10.1080/01443410.2015.1127330.
Reisy J., Dehghani M., Javanmard A., Shojaei M and Monfared Naeimian P. (2014). Analysis of the Mediating Effect of Academic Buoyancy on the Relationship between Family Communication Pattern and Academic Buoyancy. J. Educ. Manage. Stud, 4(1):64-70.
Ryan, R. & Deci, E. (2009). Promoting self-determined school engagement: Motivation, learning, and well-being. In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school. New York, NY: Taylor Francis. 171-195.
Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G. & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100, 765-781.
Solberg, P.A., Hopkins, W.G., Ommundsen, Y. & Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13,407-417.
Spear, L.P. (2000). The adolescent brain and age related behavioral manifestations. Neuroscience and Behavioral Reviews, 24, 417-463.
Wentzel, K. R. (1998). Social support and adjustment in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90, 202-209.
Wentzel, K.R. (2005). Peer relationships, motivation, and academic performance at school. In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York, NY: Guilford. 279-296.
Wentzel, K.R., Battle, A., Shannon, L., Russell, S.L. & Looney, L.B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary Educational Psychology, 35, 193–202.