نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
2 (استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
3 (دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی،تهران ،ایران
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، تدوین برنامه راهبردی تربیتبدنی آموزشوپرورش استان لرستان در سال 1398 بود. روش پژوهش، توصیفی– پیمایشی است که دادههای آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش 500 نفر از متولیان تربیتبدنی آموزشوپرورش استان لرستان اعم از معاونین تربیتبدنی، کارشناسان و کارمندان و همچنین معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان لرستان بودند که حجم نمونه با توجه به جدول گرجسی مورگان 217 نفر تعیین گردید؛ که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری برای جمعآوری دادهها، پرسشنامهى محققساختهای شامل 45 سؤال رتبهبندی شده دربارهى قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهاى تربیتبدنی آموزشوپرورش استان لرستان بود که روایی صوری پرسشنامهها مورد تأیید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی همچنین پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (94/0= α) مورد تأیید قرار گرفت. براى تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهاى توصیفى، آزمون مقایسهى میانگینها و آزمون فریدمن و از ماتریس ارزیابى درونى و بیرونى نیز استفاده شد. یافتههاى پژوهش نشان داد که تربیتبدنی آموزشوپرورش استان لرستان در مختصات SWOT در ناحیه so قرار داشت که ازلحاظ عوامل درونى در ناحیهى قوتها و ازنظر عوامل بیرونى سازمان در ناحیهى فرصتها جاى داشت. همچنین با استفاده از تحلیل ماتریس SWOT، 5 راهبرد تهاجمی جهت تبدیل نقاط ضعف به قدرت و تهدیدها به فرصتها ارائه شد. همچنین مشخص شد در بخش قوتها بالاترین رتبه مربوط به کیفیتبخشی درس تربیتبدنی مدارس با تدوین و چاپ کتابهای تربیتبدنی در پایههای اول تا ششم ابتدائی و اول تا سوم متوسطه اول، در بررسی ضعفها، بالاترین رتبه مربوط به فقدان انجمنهای فعال ورزش دانشآموزی و بالاترین رتبه در فرصتها مربوط به نگرش مثبت برخی مسئولین و مدیران ارشد استان برای رشد و ارتقاء ورزش دانشآموزی و در بخش تهدیدها بالاترین رتبه مربوط به عدم وجود برنامه مدون جهت فعالیتهای ورزش دانشآموزی استان مشخص شد.
کلیدواژهها