انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220amنحوۀ پرسیدن سؤال و نقش آن در آموزش از دیدگاه قرآن و تعلیم و تربیت اسلامی92853205FAسیدصدرالدین شریعتیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20110323یکی از مؤلفههای مهم در آموزش و پرورش اسلامی، سؤال و نحوه سؤال پرسیدن<br />است که به عنوان یکی از روشهای آموزشی و تربیتی بیان می شود . در قرآن کریم<br />سؤال، فراوان مطرح است. سؤال در قرآن با ادوات سؤال ، کلمۀ سؤال و مشتقات آن<br />دیده می شود. هدف از سؤال در قرآن کریم دانایی و رشد معلومات اشخاص است در<br />این مقاله ابعاد مختلف سؤال و آئین سؤال کردن شامل: اجازة استاد، سؤال برای فهم،<br />اصرار در جواب، چگونگی سؤال از افراد شایسته و صراحت در مقابل سؤال و نقش آن<br />در آموزش از دیدگاه قرآن و تعلیم وتربیت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220yaمقایسة میزان یادگیری و یادسپاری زبان انگلیسی دانش آموزان متوسطه در رویکردهای مبتنی بر سنجش اصیل و سنتی293953206FAعلی یزدان پناه نوذریهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندرانجواد حاتمیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسسید عابدین نبویکارشناس ارشد تکنولوژی آموزشیJournal Article20110423پژوهش حاضر میزان یادگیری و یادسپاری زبان انگلیسی دانشآموزان متوسطه در رویکردهای مبتنی بر<br />سنجش اصیل و سنتی را مورد بررسی قرار داد .روش پژوهش شبه آزمایشی و نمونۀ پژوهش 60 نفر از<br />89 ) است که به صورت تصادفی - دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان در ناحیۀ 2 شهرستان ساری ( 90<br />ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این<br />پژوهش عبارتاند از: 1. پیش آزمون پیشرفت تحصیلی ، 2. آزمون پایانی (پیشرفت تحصیلی ) زبان<br />انگلیسی، 3. آزمون عملکردی درس زبان انگلیسی، 4. پرسشنامۀ تجدید نظر شدة نگرش نسبت به<br />پیش از اجرای رویکردهای اصیل و سن تی دو گروه به وسیل ۀ پیش آزمون . (SAAS-R) امتحان<br />محققساخته جهت حصول اطمینان از عدم تفاوت معنادار میانگین های دو گروه مورد آزمون قرار<br />گرفتند. نتایج نشان داد که: 1. میزان یادگیری عملکردی دانشآموزان با روشهای سنجش اصیل بیشتر از<br />روشهای سنتی است. 2. نمرات آزمون پایانی دو گروه تفاوت معناداری ندارند. 3. میزان یادسپاری در<br />روشهای اصیل بیشتر از روش سنتی است. 4. نگرش نسبت به امتحان در گروه روشهای اصیل<br />مثبت تر از گروه روش سنتی است .انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220saاثربخشی ساختارهای متن بر درک مطلب دانشجویان415853207FAعاطفه فردوسی پوردانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتعلی دلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20171124هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه متغیرهای ساختاری متن، برای نمونه، سبک شرح<br />متن، بر روی دانشجویان رشته های روانشناسی و علوم تربیتی بوده است. نمون ۀ مورد<br />مطالعه، عبارت بودند از دانشجویان مشغول به تحص یل در دانشگاه ها ی دولت ی شهر<br />تهران که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. این دانشجویان در ای ن<br />3) به × 300 نفر بوده اند که در یک طرح عاملی دوراهه ( 4 ( بخش از تحقیق (آزمایش 1<br />صورت جایگزینی تصادفی قرار گرفتند. ابزارها ی پژوه ش نی ز عبارت بود از متون<br />آموزشی، پرسشنامه درک مطلب و پرسشنامۀ نگرشسنج به منظور تحلیل داده ها نی ز از<br />تحلیل واریانس دو راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. بخشی از نتایج آزمون نشان<br />دادند که ساختار توضیحی (استفاده از مثال ها) بر روی درک مطلب مؤثرتر از<br />ساختارهای توصیفی و تحلیلی است.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220aبررسی نقش میانجی ابعاد کمالگرایی در رابطۀ بین ابعاد فرزندپروری و اهمالکاری تحصیلی597953208FAحسین اساسیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتیجلیل فتح آبادیعضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیمحمود حیدریعضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20110323هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ابعاد کمال گرایی در رابطۀ بین ابعاد فرزندپروری و<br />اهمال کاری تحصیلی بود. بدین منظور 490 دانشجو ( 211 پسر و 279 دختر ) از دانشگاه شه ید<br />بهشتی تهران که به شیوة نمونه گیری خوشه ای با واحد نمونه ای کلاس انتخاب شده بودند،<br />پرسشنامۀ سبک فرزندپروری ادراک شده (نقاشیان، 1358 )، مقیاس ارزیابی اهمال کار ی نسخۀ<br />دانشجو (سولومون و راث بلوم، 1984 ) و مقیاس چندبعدی کمال گرایی (فلت و هویت، 1991 ) را<br />تکمیل کردند. برای تحلیل اطلاعات از روش آماری رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از<br />تحلیل رگرسیون نشان داد که بعد محبت طرد فرزندپروری به صورت مستقیم و منفی اهمال کاری<br />تحصیلی و کمال گرایی جامعه مدار و به صورت مستقیم و مثبت کمال گرایی خودمدار و همچنین به<br />صورت غیر مستقیم و منفی و به واسطۀ ابعاد کمال گرایی، اهمال کاری تحصیلی را پی شبینی میکند .<br />همچنین نتایج نشان داد که بعد کنترل آزادی فرزندپروری به صورت غیرمستقیم و مثبت و تنها از<br />طریق بعد کمال گرایی جامعه مدار و نه بعد کمال گرایی خودمدار اهمال کاری تحصیلی را پ یش بین ی<br />میکند.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220faمدرسه به مثابۀ بستر رشد خلاقیت (رهیافت الگوهای معماری فضاهای باز آموزشی مبتنی بر تقویت خلاقیت)8110753209FAحمید رضا عظمتیاستادیار دانشکده معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایراناسماعیل ضرغامیاستادیار دانشکده معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایرانعلی محمدیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایرانJournal Article20110423در این پژوهش هدف آن بوده است که به بررسی مفهوم خلاقیت و علل و عوامل پرورش یک<br />فرد خلاق و نیز بررسی کارکردها و اجزای فضای باز مدرسه با تأکید بر مدارس ابتدایی و<br />خصوصیات و نیازهای کودکان این دوره، پرداخته و راهکارهایی برای معماری فضاهای باز<br />آموزشی مبتنی بر تقویت خلاقیت فراگیران به عنوان ساکنین مدرسه ارائه شود . پژوهش از<br />لحاظ هدف، بنیادی و از نظر ماهیت، کمی کیفی است . در مجموع 10 مدرس ۀ ابتدایی ( 5<br />مدرسه دخترانه و 5 مدرسه پسرانه) به طور تصادفی انتخاب گشتند که حجم نمونه آن 204 نفر<br />به بررسی مدل اولیه و مدل اصلاح شده Amos بوده است. سپس محقق با استفاده از نرمافزار<br />پرداخته است. در مدل اصلاحشده تمام ضرایب مسیر(به استثنای ضریب مسیر انعطافپذیری<br />عملکردها و کنجکاوی و کنجکاوی و بازی مشارکت) دارای مقادیر بالا و معناداری بودهاند.<br />در انتها پژوهشگر بر اساس یافته ها راهکارهایی را ارائه داده است.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220aبررسی و مقایسۀ کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی: نمونۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی و خلیج فارس بوشهر10912753210FAخدانظر فرخ نژاداستادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهرعلی آدمیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیسعید غیاثی ندوشندانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-4077-2166سیده سمیه ابطحیکارشناس ارشد مدیریت آموزشیJournal Article20110423پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم<br />پزشکی و خلیج فارس بوشهر انجام شده است. جامعۀ آماری این تحقیق را 200 نفر از اعضای هیئت علمی<br />88 به فعالیت اشتغال داشتند، تشکیل دادند که به علت محدود بودن جامعۀ آماری - که در سال تحصیلی 89<br />از آ نها سرشماری کامل به عمل آمد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، دو پرسشنامۀ کیفیت زندگی کاری<br />والتون و رضایت شغلی میرکمالی ( 1387 ) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به سؤالات تحقیق از<br />گروههای مستقل و رگرسیون گام به گام استفاده شد. t روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون<br />یافتههای تحقیق نشان داد که کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی و خلیج<br />فارس در سطح نسبتاً نامطلوبی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی و خلیج<br />فارس در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. با این وجود، وضعیت دانشگاه علوم پژشکی در هر دو مقوله از<br />خلیج فارس تا حدودی بالاتر بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب فضای زندگی کاری،<br />قانونگرایی در سازمان و تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم به عنوان ابعاد کیفیت زندگی کاری با رضایت<br />شغلی همبستگی چند گانه دارند.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220aمطالعه و تعیین مؤلفه های مؤثر بر ارزیابی سرمایۀ فکری در مؤسسات دانش محور (مطالعۀ موردی: شرکتهای مستقر در پارک علم و فنّاوری یزد)12914953211FAمحمد محمودی میمنداستادیار گروه مدیریت اجرایی و MBA ، دانشگاه پیام نورمهدی حدادزادهدانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه پیام نورJournal Article20110323هدف این مقاله ضمن تعیین و اولویت بندی مؤلفه های م ؤثر بر سرمایۀ فکری ، میزان<br />برخورداری شرکتهای مستقر در پارک علم و فنّاوری یزد از این سرمایه نیز بررسی میشود .<br />پرسشنامۀ این تحقیق شامل: 31 عامل مربوط به سرمایه های فکر ی (در سه حوز ة سرما یۀ<br />انسانی، سرمایۀ ساختاری و سرمایۀ مشتری) با طیف لیکرت 7 گزینه ای م یباشد . محاس بۀ<br />0) حاکی از اعتبار بالای پرسشنامه است. نتایج حاصل نشان داد که / ضریب آلفای کرونباخ ( 89<br />سرمایۀ انسانی دارای بالاترین میانگین رتبه ، پس از آن سرما یۀ مشتری و سپس سرما یۀ<br />ساختاری قرار دارد. همچنین شرایط سه گانه سرمایه ها و شرایط کلیت مفهوم سرمایۀ فکری در<br />نمونه مورد نظر مناسب است که البته با توجه به اجرا شدن تحقیق در یک مجموعه علمی و<br />تحقیقاتی چنین امری عادی به نظر میرسد.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132451520120220anghazeبنیاد روانشناسی و پداگوگی افزایش انگیزۀ مدرسان زن در مؤسسات بازآموزی ایران15116753212FAزهره میرسپاسیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و مدرس مرکز تربیت معلم نسیبهسعید صانعیعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)معصومه علینژادمدرس مرکز تربیت معلم نسیبهJournal Article20110323هدف ازانجام این پژوهش بررسی و ارائۀ شیوههای ارتقاء انگیزة مدرسان است. هدف تحقی ق<br />توسعهای و روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. نمونه به روش غیرتصادفی و با تعی ین<br />مراکز معین در استانهای سراسر کشور، از مدرسان هر مرکز انتخاب و مورد بررسی قرار<br />گرفته اند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل: پرسشنام ۀ سلسله مراتب نیازها ی مازلو،<br />پرسشنامۀ تحلیل رفتگی مسلش، و نظرسنجی از مدرسان بوده است. در تحلیل داده ها ، سطح<br />انگیزة زنان با یکدیگر و نیاز مدرسان کم سابقه نسبت به مدرسان با سابقه اختلاف معنادار ی<br />مشاهده میشود. بین سن و سابقه، سن و تحصیلات، سن و تحلیلرفتگی، سابقه و تحصیلات،<br />همبستگی معناداری به چشم میخورد.