انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320211108Design and Validation of the Student Voice Realization Model based on the Administrators' Perception (With a Mixed Method Approach)طراحی و اعتباریابی مدل تحقق صدای دانش آموز بر اساس ادراک مدیران (با رویکرد آمیخته)522140837FAطاهره محمدیدانشجوی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000000297564464عادل زاهد بابلاناستاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-2471-4971علی خالق خواهدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-5469-3967مهدی معینی کیادانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20210720The purpose of the research is to Designing and validation the Pattern of Effective factors on the realization of the student voice from the Administrators' perspective in Elementary schools In the academic year 1399-1400 in the city of Qom with the mixed method research. In the qualitative section, 15 exemplary Administrators with more than 15 years of teaching experience, selected by purposive sampling method to achieve theoretical saturation. Data were collected through semi-structured and in-depth interviews and analyzed by inductive content analysis with coding at three levels: open, axial and selective that Its face and content validity was confirmed by 4 professors and for agreement, the agreement method between the two coders was used. Regarding the components of student voice, finally 5 main categories including Value based Management, Insight, Distributed leadership, Top Management and Middle Management student voice with 31 open codes and 7 selection codes were obtained. The quantitative part also included 160 Administrator who was the available sampling method was used. In such cases, 5 people is the desired value for each item of the questionnaire. Data were collected by a researcher-made questionnaire with 31 items with convergent validity above 0.50 and combined reliability of 0.90. In model validation, Quantitative data analysis by first- and second-order confirmatory factor analysis indicates the necessary accuracy of indicators to measure factors. Finally It can be said Focusing more on listening to the student voice acts as a catalyst for change in schools and for improving the school management.صدای دانش آموز استراتژی برای توسعهی دلبستگی، تعلقخاطر و غلبه بر سکوت دانشآموزان است. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل تحقق صدای دانشآموز ابر اساس ادراک مدیران در مدارس ابتدایی به شیوهی پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی 20 مدیر نمونه با سابقهی مدیریت بالاتر از 15 سال در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر قم، به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری و به روش تحلیل محتوای استقرایی با کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی بررسی شدند که روایی صوری و محتوایی آن را 4 نفر از اساتید تأیید کردند و برای پایایی، روش توافق بین دو کدگذار استفاده شد. درباره مؤلفههای صدای دانشآموز، درنهایت 5 مقوله اصلی شامل مدیریت بر مبنای ارزش، بصیرت، رهبری توزیعی، مدیریت عالی و مدیریت میانی با 31 کد باز و 7 کد گزینشی به دست آمد. بخش کمی نیز شامل 160 مدیر بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محقق ساخته صدای دانشآموز با 31 گویه و با روایی همگرای بالای 50/0 و پایایی ترکیبی 90/0، جمعآوری شد. در اعتبارسنجی مدل، تحلیل دادههای کمی با روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، نشاندهندهی دقت لازم گویهها برای اندازهگیری مقولههاست. درنهایت میتوان گفت تمرکز بیشتر بر شنیدن صدای دانشآموز بهعنوان یک کاتالیزور برای تغییر در مدارس و برای بهبود مدیریت مدرسه، عمل میکند.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210930Identifying and Validating Components of Decision-Making of the Secondary School Pricniplals in Iranian Eeducation Systemشناسایی و اعتباریابی مؤلفههای تصمیمگیری مدیران آموزشی سازمان آموزشوپرورش2341140838FAحسن فاضلیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-5215-8286عباس عباس پوراستاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحمید رحیمیاندانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-2808-0618علی دلاوراستاد ممتاز، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20210721The aim of this study was to identify the dimensions and components of administrators decision making in educational organization. This research method was a mixed exploratory research. The statistical population in the qualitative section included all school principals in Tehran and expert principals of educational system and the sampling method was purposeful and theoretical. In quantitative part, the statistical population was all school principals in Tehran, which according to Cochran's formula, the number of sample members was 249. Data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured and retesting and reliability between the two coders were used to check the validity and reliability of the interviews and coding, and they are approved as 0.75 and 0.77 respectively. The collection tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire that its validity was checked and confirmed by content validity method and confirmatory factor analysis. The reliability of the instrument was evaluated and confirmed using Cronbach's alpha method, and it was approved as 0.625. Grounded theory approach was used to analyze the data in the qualitative part. One-sample t-test, Pearson correlation coefficient and confirmatory factor analysis were used to analyze the quantitative part. The findings showed: 1- Dimensions of decision making were classified into eight categories: knowledge, experience and expertise, ethical, psychological, social, human, technical and economic. 2- There was a significant correlation between the dimensions and components. 3- Knowledge dimension and psychological dimension had the highest and lowest mean, respectively.هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای تصمیمگیری مدیران آموزشی مدارس متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران مدارس شهر تهران و مدیران خبره ستاد آموزشوپرورش بودند که 12 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند به شیوه نظری انتخاب و جامعه آماری در بخش کمی، مدیران مدارس متوسطه اول و دوم شهر تهران بودند که 249 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی و پایایی مصاحبه با استفاده از فرایند پایایی باز آزمون 78/0 و پایایی بین دو کدگذار 80/0 تأیید شد. در بخش کمی بهمنظور آزمودن الگوی مفهومی طراحیشده در مرحله کیفی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد و کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد و برای تحلیل دادههای کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در بخش کیفی هشت مؤلفه (دانش، تجربه و تخصص، اخلاقی، روانشناختی، اجتماعی، انسانی، فنی و اقتصادی) در تصمیمگیری مدیران شناسایی شدند. همبستگی معناداری بین مؤلفههای تصمیمگیری مدیران آموزشی وجود داشت. بررسی برازش الگوی مؤلفههای تصمیمگیری مدیران نشان داد که تمامی گویهها دارای بار عاملی مناسبی بر متغیر مکنون مربوط به خود بودند و این بارهای عاملی با توجه نمره تی در سطح 01/0 معنیدار بودند.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320201022Presenting a Theoretical Model of Children's Social Education Based on The Verses of the Holy Quranارائه الگوی نظری تربیت اجتماعی کودکان بر اساس آیات قرآن کریم4257141292FAعلی اسدیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسید صدرالدین شریعتیدانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ایرانابراهیم نعیمیاستادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-2582-1273Journal Article20200506The purpose of this study is to provide a theoretical model of children's social education based on verses of the Holy Quran. The research method was descriptive-analytical in terms of data collection. The analytical community included all verses of the Holy Quran along with commentaries, databases related to the subject of research, which were first identified and then studied and analyzed in a purposeful, in-depth and continuous manner. By studying the verses of the Qur'an, interpretations and related sources, the theoretical model of social education in the form of educational goals, principles and methods were extracted. Some of the goals of this model included teaching responsibility, criticism, humility and humility, and some of the principles of this model included love, tolerance, moderation, perfectionism, counseling and dignity, as well as the method of providing a worthy model, learning, compassion and peaceful coexistence. They were included in this model of social education methods. The results of the present study showed that each of the pattern elements was derived from the other and influenced each other, and it was possible to arrange the hierarchy among them. Objectives are propositions derived from the components of social education of the verses of the Holy Quran and the principles were used based on the same propositions and methods. Although the elements of the model were different in terms of application, but each had a specific mission in the educational process and the existence of similarities and the relationship between them was undeniable.<br />Keywords : Quran, social education , model , childrenهدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی نظری تربیت اجتماعی کودکان، بر اساس آیات قرآن کریم بود. روش پژوهش، به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی – تحلیلی بود. جامعه تحلیلی، شامل کلیه آیات قرآن کریم به همراه تفاسیر، پایگاههای اطلاعاتی مرتبط با موضوع پژوهش بودند که ابتدا شناسایی و سپس بهصورت هدفمند، عمیق و مستمر موردمطالعه و تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. با مطالعه آیات قرآن، تفاسیر و منابع مربوط به موضوع، الگوی نظری تربیت اجتماعی در قالب اهداف، اصول و روشهای تربیتی استخراج شدند. برخی از اهداف این الگو شامل آموزش مسئولیتپذیری، نقد ورزی، تواضع و فروتنی بود و برخی از اصول این الگو شامل محبت، مدارا، اعتدال، کمالجویی، مشورت و کرامت شد و نیز روش ارائه الگوی شایسته، علمآموزی، مهرورزی و همزیستی مسالمتآمیز، ازجمله روشهای تربیت اجتماعی این الگو قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که هریک از عناصر الگو از دیگری مشتق شده و بر همدیگر تأثیر داشتند و امکان ترتیب دادن سلسلهمراتب در میان آنها وجود داشت. اهداف، گزارههای برآمده از مؤلفههای تربیت اجتماعی آیات قرآن کریم است و اصول بر اساس همان گزارهها و روشها نیز بر مبنای اصول به کار گرفته شد. اگرچه عناصر الگو از جهت کاربرد متفاوت بودند اما هرکدام رسالت خاصی را در فرایندهای تربیتی داشتند و وجود سنخیتها و ارتباط میان آنها نیز غیرقابلانکار مشاهده شد.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210503Analysis of the Basics and Curriculum of Teaching Creative and Critical Thinking Skills in Elementary Schoolواکاوی مبانی و اهداف برنامه درسی آموزش مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی در دوره ابتدایی5871130024FAمحمد حجتیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران0000-0003-4378-3036حسن صائمیاستادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایرانکاظم شریعت نیااستادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایرانعلی اصغر بیانیدانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایرانJournal Article20200711The aim of this study was to extract the basics and objectives of the curriculum for teaching creative and critical thinking skills in the elementary course of the Iranian educational system. In order to conduct this research, a qualitative approach and contractual content analysis method were used. The participants of the study were 12 experts in the fields of curriculum planning, philosophy of education and psychology who were selected by purposive sampling. The instrument used was a semi-structured interview. According to the research findings, first the basics of the thinking skills training curriculum (creative and critical) were examined, which were divided into three sections: philosophical and value basics, psychological basics, and sociological basics. In the section on philosophical and value principles, the main categories were the emphasis on formal and public education, the emphasis on the values of thinking, and the emphasis on the merits of thinking. The main categories extracted for psychological foundations were emphasis on rationality, application of emotional and social dimensions, and attention to participation and cooperation. Finally, the main categories selected for the sociological foundations were scrutiny, social critique, and self-criticism. For the appropriate purposes of teaching creative and critical thinking, based on the opinion of experts, two main categories of intrapersonal skills and extrapersonal skills were selected. In the category of intrapersonal skills, principles such as technical skills, problem-solving skills and moral skills, and in the category of extrapersonal skills, the principles of emotional competence, cognitive competence and social competence are extracted.<span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';">پژوهش حاضر با هدف استخراج مبانی و اهداف برنامه درسی آموزش مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران انجام شد. بهمنظور انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قراردادی بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 12 نفر از صاحبنظران رشتههای برنامهریزی درسی، فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. طبق یافتههای پژوهش ابتدا مبانی برنامه درسی آموزش مهارتهای تفکر (خلاق و انتقادی) موردبررسی قرار گرفت که به سه بخش مبانی فلسفی و ارزشی، مبانی روانشناختی و مبانی جامعهشناختی تقسیم گردید. در بخش مبانی فلسفی و ارزشی، مقولههای اصلی تأکید بر تربیت رسمی و عمومی، تأکید بر ارزشهای تفکر و تأکید بر شایستگیهای تفکر بودند. مقولههای اصلی استخراجشده برای مبانی روانشناختی، تأکید بر بعد خردورزی، کاربست بعد عاطفی، اجتماعی و توجه به مشارکت و همکاری بودند. درنهایت مقولههای اصلی انتخابشده برای مبانی جامعهشناختی عبارت بود از کلنگری، نقد اجتماعی و خودانتقادی. برای اهداف مناسب آموزش تفکر خلاق و انتقادی بر اساس نظر صاحبنظران دو مقوله اصلی مهارتهای درون فردی و مهارتهای برون فردی انتخاب شد. در مقوله مهارتهای درون فردی اصولی مانند مهارتهای تکنیکی، مهارتهای حل مسئله و مهارتهای اخلاقی و در مقوله مهارتهای برون فردی اصول کفایتهای هیجانی، کفایتهای شناختی و کفایتهای اجتماعی استخراج گردید.</span>انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622A Meta-Analysis of Organizational Factors Effective of Efficiency and Motivation of Teachersفراتحلیل عوامل سازمانی اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان7282136157FAزهرا حسنی آبیزدانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانمهرداد ثابتاستادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000000338902494حسن پاشاشریفیدانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایراننسترن شریفیدانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20210220The data of the present research was initially collected by using research findings systematic review for the study of the organizational factors effective on teachers’ efficiency and motivation. Then the meta-analysis method was used to respond to questions. The statistical population of this research includes all researches which were conducted inside Iran in the field of factors effective on teachers’ efficiency and motivation between 1996 to 2016. On this basis, the statistical population was identified and relevant data was coded by internet research in internal data banks and also manual search in Tehran universities. Finally, 18 studies were included in the present meta-analysis. To collect the required data meta-analysis, worksheet form was used. Data analysis results show that the size index of studies compound effect was 0.10 under the fixed model and 0.17 under the random model. In the separation study of the size of variables effect, the organization health factors, organizational climate, students’ motivation, director’s attention, and relationship-oriented management style, had the highest effect on the teachers’ efficiency and motivation, respectively. In egger’s regression method, the regression constant was estimated equal to 0.01 which its level of significance is less than 0.05; therefore according to the egger’s regression, publication bias exists. Also, moderating analysis was done for variables of publication year and place of carrying out the research which shows the ineffectiveness of moderating variables of the year of conduction of the research and the place of conduction of the research on the studies’ results.پژوهش حاضر بهمنظور بررسی عوامل سازمانی اثرگذار<strong> </strong>بر کارایی و انگیزش معلمان انجام شد. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش مرور نظاممند یافتههای پژوهشی جمعآوری گردید. سپس از روش فراتحلیل برای پاسخگویی به سؤالات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی پژوهشهایی است که در زمینه عوامل اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان بین سالهای 1375 تا 1395 در داخل کشور انجام گرفته است. بر این اساس از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی داخلی و نیز جستجوی دستی در دانشگاههای شهر تهران شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها کدگذاری گردید. درنهایت تعداد 18 مطالعه وارد فراتحلیل حاضر شدند. برای گردآوری دادههای موردنیاز از فرم کاربرگ فراتحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد شاخص اندازه اثر ترکیبی مطالعات، تحت مدل ثابت 10/0 و تحت مدل تصادفی 17/0 بود. در بررسی تفکیکی اندازه اثر متغیرها، عوامل سلامت سازمانی، جوسازمانی، انگیزه دانشآموزان، گوش دادن مدیر و سبک مدیریت رابطه مدار به ترتیب بیشترین اثر را بر کارایی و انگیزش معلمان داشتند. در روش رگرسیون ایگر، ثابت رگرسیونی برابر 01/0 محاسبه شد که سطح معنیداری آن کمتر از 05/0 است، بنابراین طبق روش رگرسیون ایگر، سوگیری انتشار وجود دارد. همچنین تحلیل تعدیلکننده برای متغیرهای سال انتشار و محل انجام پژوهش صورت گرفت که بیانگر عدم تأثیر تعدیلکنندگی متغیرهای سال انجام پژوهش و محل انجام پژوهش در نتایج مطالعات بود<strong>.</strong>انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622The Effectiveness of Peace Education on Students' Academic Competence and Positive Orientation Towards Schoolاثربخشی آموزش صلح بر شایستگی تحصیلی و جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه8397137641FAلیلا زمانی کوخالودانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمژگان سپاه منصوردانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانخدیجه ابوالمعالی الحسینیدانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210107The aim of this study was to investigate the effectiveness of peace education, academic competence and positive orientation of students towards school in a quasi-experimental method with a pretest-posttest design considering the control group and one-month followup. Its statistical population was female students of the first year of high school in the 19th district of Tehran (5901 people) who were studying in the schools of this region in the academic year 1399-1398. Sample size:40 students of different levels of education in the first year of high school are interested in cooperating in the study and have been selected by purposive sampling method. Data collection tools were ACES DePerna & Eliot (1999) Academic Competency Assessment Questionnaire Abolmaali & Aahmadi (2017) Positive Orientation Questionnaire.After performing the pre-test, the experimental group received peace training in 8 sessions of 90 minutes in 8 consecutive weeks and the control group did not receive any training in this field. For data analysis,the method of analysis of variance was measured.Repeatedly used.The results showed that peace education had a positive effect on the development of students 'academic competence in the components (academic skills and academic empowerment) and students' positive orientation in the component of attitudes toward classmates and this effect remained stable after the followup phase (P <0.01). The results of this study indicate the need to learn how to live together.Peace education, by influencing the skills of academic enablers as well as creating a positive attitude towards classmates,promotes academic competence and improves relationships between students in the school.<span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';">این پژوهش با هدف، بررسی اثربخشی آموزش صلح، بر شایستگی تحصیلی و جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با در نظر گرفتن گروه کنترل و پیگیری یکماهه انجام شده است. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 19 آموزشوپرورش شهر تهران (5901 نفر) بوده که در سال تحصیلی 1399-1398 در مدارس این منطقه مشغول به تحصیل بودهاند. حجم نمونه 40 نفر دانشآموز پایههای مختلف آموزشی دوره اول متوسطه علاقهمند به همکاری در مطالعه بوده که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزارهای گردآوری دادهها، پرسشنامه ارزشیابی شایستگی تحصیلی</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%;"> ACES</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';"> </span><span dir="LTR">DiPerna & Elliott</span><span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';"> (</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%;">1999</span><span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';">) و پرسشنامه سنجش جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه، ابوالمعالی و احمدی (1396) بوده است. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای در 8 هفته مداوم، تحت آموزش صلح قرارگرفته و گروه کنترل، نیز هیچگونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش صلح در رشد شایستگی تحصیلی دانشآموزان در مؤلفههای (مهارتهای تحصیلی و توانمندسازهای تحصیلی) و جهتگیری مثبت دانشآموزان در مؤلفه نگرش نسبت به همکلاسیها، تأثیر مثبت داشته اﺳﺖ و این تأثیر پس از مرحله پیگیری پایدار مانده است (01/0</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%;"> p<</span><span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';">). نتایج این پژوهش حاکی از ضرورت یادگیری چگونه باهم زیستن است. آموزش صلح با تأثیرگذاری بر مهارتها و توانمندسازهای تحصیلی و همچنین ایجاد نگرش مثبت نسبت به همکلاسیها، موجبات رشد شایستگی تحصیلی و بهبود روابط بین دانشآموزان در مدرسه را فراهم میآورد.</span>انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622The Effectiveness of Critical Thinking Psycho-Educational Approach on Adjustment and Social Anxiety of Female Studentsاثربخشی رویکرد روان-آموزشی تفکر انتقادی بر سازگاری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر98109130309FAبتول قدوسیاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانطیبه شریفیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانمریم چرامیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانمحمود جاجرمیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانJournal Article20201220Moving from the status quo to the desired state of education is difficult and impossible, despite the emotional and social turmoil. Little is known about the role of critical thinking in emotional and social turmoil. Therefore, the aim of this study was to investigate the group training of critical thinking (CT) on adjustment and social anxiety of female high school students in Bojnourd. The method of the present study was a quasi-experimental with pre-test-post-test-follow-up and control groups. The statistical population of the study included 430 girls in the second year of high school in Bojnourd in the academic year of 1998-99. And witnesses were randomly replaced. The instruments used in this study were Bell Social Adjustment (1961) and the Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A, 1999). The Critical thinking training program was performed on the experimental group during 8 sessions of 90 minutes according to the training program. The results of repeated measures analysis of variance show that there was a significant difference between the mean of adjustment and social anxiety in the experimental and control groups. This means that group training in critical thinking has been significantly effective in increasing social adjustment and reducing social anxiety in the experimental group.حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب آموزشوپرورش با وجود آشفتگیهای هیجانی و اجتماعی امری مشکل و غیرممکن است. اطلاعات اندکی در خصوص نقش تفکر انتقادی بر آشفتگیهای هیجانی و اجتماعی در دسترس است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر سازگاری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بجنورد صورت گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 430 دختر دوره دوم متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی 98-97 بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش سازگاری اجتماعی Bell (1961) و مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS- A، 1999) استفاده گردید. برنامه آموزش تفکر انتقادی در طول 8 جلسه 90 دقیقهای طبق برنامه آموزشی تدوینشده بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان میدهد که بین میانگین سازگاری و اضطراب اجتماعی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی-داری مشاهده شد. بدین معنی که آموزش گروهی تفکر انتقادی (CT) بر افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش بهطور معنیداری مؤثر بوده است.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622Relationship between Irrational Beliefs and Emotion Management with Ethical Judgment and Class Control Considering the Mediating Role of Anxiety Thoughts in Teachersرابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران110126137637FAحسن فلاحیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانویدا اندیشمنداستادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانمیترا کامیابیاستادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانامان اله سلطانیاستادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران0000-0003-3978-7683Journal Article20200818The aim of this study was to model the structural equations of the relationship between irrational beliefs and emotion management with moral judgment and class control according to the mediating role of teachers' anxious thoughts. The research method was descriptive correlation. The statistical population included all teachers with 1400 people in the academic year of 1998-99. 560 people were selected through stratified random sampling. The data were collected using the Jones (1993) Irrational Beliefs Questionnaire Kim Graz (2004), the Wells Anxiety Thoughts (1995), the Sinha Ethical Judgment (1998), and the Martin et al. (2002) Class Control Questionnaire. Data analysis was inferential statistics and structural equation modeling were used. The results showed that the model of explaining the relationship between irrational beliefs and emotion management with moral judgment and class control has an acceptable fit considering the mediating role of teachers' anxious thoughts. So that there is an inverse and significant relationship between irrational beliefs and its components with moral judgment and class control, there is a positive and significant relationship between emotion management and its components with moral judgment and class control. And anxious thoughts mediate in relation to other variables.این تحقیق باهدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 1400 نفر در سال تحصیلی 99-98 بوده است. 560 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای غیرمنطقی Jones (1993)، مدیریت احساسات Kim Graz (2004)، افکار اضطرابی Wells (1995)، قضاوت اخلاقی Sinha (1998) و پرسشنامه کنترل کلاس Martin و همکاران (2002) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد مدل تبیین رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران از برازش قابلقبولی برخوردار است. بهطوریکه بین باورهای غیرمنطقی و مؤلفههای آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد، بین مدیریت احساسات و مؤلفههای آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و افکار اضطرابی در رابطه سایر متغیرها نقش میانجی دارد.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622Identifying the Components of a Spiritual Curriculum Using Interpretive Structural Modeling (ISM)شناسایی مؤلفههای برنامه درسی معنوی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری127138137640FAفرشاد سلیمانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانسوسن لائیاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانمحمدجواد کرمافروزاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0002-6235-9967الهام کاویانیاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0001-7088-7127Journal Article20201223The present study identifies and determines the components. The spiritual curriculum uses interpretive structural modeling. The research method was applied research in terms of orientation, descriptive approach in terms of deduction, descriptive purpose in terms of research philosophy and mixed (qualitative-quantitative) in terms of research philosophy. The statistical population of the study consisted of experts in the field of educational management. The sampling method was purposive and the number of participants based on theoretical saturation was equal to 14 people. Data were collected in the qualitative part using semi-structured interviews and in the quantitative part using a questionnaire whose validity and reliability were confirmed by experts. The results showed that the components of the spiritual curriculum include self-improvement, self-worth, sociology, sociability, globalization, globalization, spirituality, spiritualization, the need for evolution, the need for meaning, introspection and between is individual. The findings of this study also showed that the components of self-improvement, self-worth and the need for further development are more effective than the components of globalization, sociology, spiritualization, intrapersonal, interpersonal and more sociability.مطالعه حاضر به شناسایی و تعیین مؤلفههای برنامه درسی معنوی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری پرداخت<strong>.</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، از نظر رویکرد قیاسی، از نظر فلسفه پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) و درنهایت طرح آن آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان حوزه مدیریت آموزشی تشکیل میدادند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و تعداد مشارکتکنندگان مبتنی بر اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام گرفت که روایی و پایایی آن با استفاده از نظر صاحبنظران تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و تحلیل ساختاری-تفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد مؤلفههای برنامه درسی معنوی مشمول خودسازی، خودارزشمندی، جامعهشناسی، جامعهپذیری جهانیشدن، جهانیسازی، معنویت، معنویتسازی، نیاز به تکامل، نیاز به معنی، درونروانی و بین فردی است. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد مؤلفههای خودسازی، خودارزشمندی و نیاز به تکامل بیشتر تأثیرگذار و در مقابل مؤلفههای جهانیشدن، جامعهشناسی، معنویتسازی، درون فردی، بین فردی و جامعهپذیری بیشتر تأثیرپذیر بودند.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622Causal Explanation of Job Engagement of Physical Education Teachers Based on Goal Orientation and Teaching Emotionsتبیین علّی درگیری شغلی معلمان تربیتبدنی بر اساس جهتگیری هدف و هیجانات تدریس139149142499FAالهام طباطبایی عدناندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی جلیلی شیشواناستادیار، گروه روانشناسی ورزش، پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحسین بیگدلیاستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانزهره موسی زادهدانشیار، گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران، تهران، ایرانJournal Article20200405This study aimed to explain the teachers' job involvement based on goal orientations by the mediating role of teaching emotions. Using random sampling method, 228 females (135) and male (116) high school teachers were selected from areas of the Tabriz Education Organization. Participants completed the Goal Orientations for Teaching (GOT: Butler, 2007), the Achievement Emotions Questionnaire for Teachers (AEQ Teacher: Frenzel et al., 2010), and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9: Schaufeliet al., 2006). Data analysis was performed by structural equation modeling. The results showed that mastery goal orientation positively predicts teachers' job engagement both directly and indirectly through the mediation of positive teaching emotions. In contrast, work-avoidance goal orientation negatively predicts job engagement both directly and through positive emotions. Also, ability-approach and ability-avoidance goal orientations predicted more job engagement only indirectly and mediated by positive emotions. Despite the significant direct effect of mastery goals and work avoidance goals on the teaching of negative emotions, but this emotion did not have a significant effect on teachers' job engagement. These results highlighted the role of adaptive goal orientations in increasing and in contrast, maladaptive goal orientations in reducing teachers' job engagement.هدف پژوهش حاضر، تبیین درگیری شغلی معلمان بر اساس جهتگیریهای هدف با توجه به نقش میانجی هیجانات تدریس بود. از طریق نمونهگیری تصادفی، تعداد 228 معلم دوره متوسطه خانم (135) و آقا (116) از نواحی آموزشوپرورش تبریز انتخاب شدند. مشارکتکنندگان، پرسشنامه جهتگیری هدف برای تدریس (Butler, 2007)، پرسشنامه هیجانات پیشرفت معلم (Frenzel et al., 2010) و مقیاس کوتاه درگیری شغلی (Schaufeli et al., 2006) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که جهتگیری هدف تبحری هم بهطور مستقیم و هم با میانجی گیری هیجانات مثبت تدریس، درگیری شغلی را بهطور مثبت پیشبینی میکند. در مقابل، جهتگیری هدف اجتناب از کار هم بهطور مستقیم و هم با میانجی گیری هیجانات مثبت، درگیری شغلی را منفی پیشبینی میکند. همچنین اهداف توانایی گرایشی و اجتنابی نیز صرفاً بهطور غیرمستقیم و با میانجیگری هیجانات مثبت درگیری شغلی بیشتر را پیشبینی کردند. با وجود معناداری اثر مستقیم اهداف تبحری و اجتناب از کار بر هیجانات منفی تدریس، اما این هیجان اثر معناداری بر درگیری شغلی نداشت. این نتایج نقش جهتگیریهای هدف سازگارانه را در افزایش درگیری شغلی و در مقابل جهتگیریهای هدف ناسازگارانه را در کاهش درگیری شغلی معلمان نمایان ساخت.انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622A Comparative Study of Literacy Curriculum in Australia and New Zealand; Lessons for Iran’s Educational Systemمطالعه تطبیقی برنامههای درسی مرتبط با سواد خواندن و نوشتن در استرالیا و نیوزیلند؛ آموزههایی برای نظام آموزشی ایران150162144520FAفرزانه عسکریدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-1070-1228رضوان حکیم زادهدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-3182-9319Journal Article20210312The present study, with the purpose to compare the literacy curriculum in Australia and New Zealand in order to benefit from the experiences of these countries to improve the level of literacy education in Iran in 2020. The approach used in the research is qualitative and comparative in which Australia and New Zealand, due to the high index of human development in 2020, obtaining favorable results in the PIRLS International assessment 2016 and effective activities in the field of literacy, by purposeful sampling have been selected. The data were collected by referring to valid scientific papers and websites of the Ministry of Education and the curriculum and valid documents related to literacy education in selected countries, and were analyzed and compared by Bereday’s four-step method and the similarity and difference method. The findings showed that the goals of literacy education in Iran are well explained and not much different from the literacy goals in selected countries, but determining the levels of literacy in each educational level and standards related to each level as well as education to thematic teachers have been neglected in extending concepts to other subjects that need to be revised and corrected.<span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تطبیقی برنامههای درسی مرتبط با سواد خواندن و نوشتن در استرالیا و نیوزیلند بهمنظور بهرهمندی از تجارب این کشورها برای ارتقای سطح آموزش سواد در ایران در سال ۱۴۰۰ انجام شده است. رویکرد مورداستفاده در پژوهش، کیفی و از نوع تطبیقی است که در آن، کشور استرالیا و نیوزیلند، به دلیل شاخص بالای توسعه انسانی در سال ۲۰۲۰، کسب نتایج مطلوب در آزمون بینالمللی پرلز ۲۰۱۶ و فعالیتهای مؤثر در زمینهی سوادآموزی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدهاند. دادهها با مراجعه به مقالات علمی معتبر و وب سایتهای وزارت آموزشوپرورش و برنامه درسی و اسناد معتبر مرتبط با آموزش سواد خواندن و نوشتن در کشورهای منتخب، گردآوری و با روش چهار مرحلهای بردی و روش شباهت و تفاوت، تحلیل و مقایسه شدهاند. یافتهها حاکی از این بود که اهداف آموزش سواد خواندن و نوشتن در ایران بهخوبی تبیین گردیده است و تفاوت چندانی با اهداف سوادآموزی در کشورهای منتخب ندارد ولی تعیین سطوح سواد خواندن و نوشتن در هر پایهی تحصیلی و استانداردهای مرتبط با هر سطح و همچنین آموزش به معلمان موضوعی در زمینهی بسط و توسعهی مفاهیم به دروس دیگر، مورد غفلت قرار گرفته است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.</span>انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155320210622The Impact of Ethical Leadership on School Organizational Effectiveness through the Mediating Role of Psychological Empowerment and Creative Teachers تأثیر رهبری اخلاقی در اثربخشی سازمانی مدارس با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت معلّمان163178144521FAسیروس قنبریدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-2541-693xحسین معجونیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-0624-444XJournal Article20210401The aim of this study was to investigate the effect of ethical leadership on the organizational effectiveness of schools with the mediating role of creativity and psychological empowerment of teachers. The research method was descriptive-correlational. The study population consisted of 2209 teachers in Shiraz District 1 in the academic year 2020-2021. Which was selected using a simple random sampling method and based on Cochran's formula, a sample of 327 teachers from this community. To collect data from four ethical leadership questionnaires (Kalshoven, Den Hartog & De Hoogh, 2011); Psychological empowerment (Spreitzer, 1995); Staff Creativity (Torrance, 1963) and the School Organizational Effectiveness Questionnaire (Serjivani, Strata & Robert, 1992) were used. Data analysis was performed using structural equation modeling. Findings showed that: Ethical leadership, psychological empowerment and creativity have a direct, positive and significant effect at the level of 0.05 on organizational effectiveness; Ethical leadership also has an indirect, positive and significant effect on organizational effectiveness through the mediation of psychological empowerment and creativity. From the findings, it can be concluded that ethical leaders, along with the mediating role of psychological empowerment and creativity of teachers, have an effective role in the organizational effectiveness of schools. Therefore, if school principals and leaders have positive qualities of ethical leadership and in this process use strategies such as psychological empowerment and creativity of teachers, they can create favorable conditions for cooperation and participation of teachers in various school affairs and ultimately. Provide school effectiveness.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی در اثربخشی سازمانی مدارس با نقش میانجی خلاقیّت و توانمندسازی روانشناختی معلّمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل معلّمان ناحیه 1 شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 2209 نفر بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 327 معلّم از این جامعه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه رهبری اخلاقی (Kalshoven et al., 2011)؛ توانمندسازی روانشناختی (Spreitzer, 1995)؛ خلاقیّت کارکنان (Torrance, 1963) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی مدارس (Serjivani et al., 1992) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: رهبری اخلاقی، توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت، اثر مستقیم، مثبت و معناداری در سطح 05/0 بر اثربخشی سازمانی دارد؛ همچنین رهبری اخلاقی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر اثربخشی سازمانی دارد. از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که رهبران اخلاقی به همراه نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت معلّمان، دارای نقش مؤثّری در اثربخشی سازمانی مدارس میباشند؛ بنابراین چنانچه مدیران و رهبران مدارس از خصایص مثبت رهبری اخلاقی برخوردار باشند و در این فرایند از راهبردهایی مانند توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت معلّمان بهره گیرند، میتوانند شرایط مساعدی جهت همکاری و مشارکت هر چه بیشتر معلّمان در امور مختلف مدرسه و درنهایت اثربخشی مدرسه فراهم کنند.