انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121Explaining the inquiry-based curriculum and analyzing the content of the books of elementary school studies based on its componentsتبیین رویکرد پژوهش محوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفههای پژوهش محوری7236105010.22034/jiera.2018.61050FAراحله قاضی اردکانیدانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.حسن ملکیاستاد گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانعلیرضا صادقیاستادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20170827The purpose of this study was to present a inquiry-based in education in order to extract its components and to analyze the content of social studies textbooks from the elementary period (third to sixth) in the academic year of 1395-1396, conducted qualitatively and quantitatively in two phases. At first, the first phase examined theoretical foundations The literature review of the research, the views of the scholars of this field and the empirical research background, and the second phase of the analysis of social studies textbooks. In the first phase, data gathering tools are content analysis worksheets for extraction of theoretical basis components and in the second phase of content analysis (quantitative phenomenon) for analyzing the textbooks of elementary social studies based on the extractive components of the first phase. The results of the research in the first phase indicated that the extractive components included critical thinking, problem solving, accountability, participation and collaboration, thinking, meta-cognition, self-regulation, questioning, leadership, leadership, flexibility, reasoning, curiosity, communication skills, co-operation, and collaboration. In the second phase, in the Social Studies Book III, a total of 36 cases, the fourth grade of 37, the fifth grade of 27, and the sixth base of 54 have a inquiry-based component. Therefore, it can be concluded that the above-mentioned books should not be considered and should be addressed by the inquiry approach.<span lang="FA">هدف از پژوهش حاضر تبیین رویکرد پژوهشمحوری در آموزش جهت استخراج مؤلفههای آن و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش کیفی و کمی در دو فاز انجام شد. ابتدا در فاز اول به بررسی مبانی نظری مشتمل بر مرور ادبیات پژوهش، دیدگاههای اندیشمندان این حوزه و پیشینه تجربی پژوهش و در فاز دوم به تحلیل کتب مطالعات اجتماعی پرداخته شده است. در فاز اول ابزار گردآوری دادهها کاربرگهای تحلیل محتوا برای استخراج مؤلفههای مبانی نظری و در فاز دوم تحلیل محتوای (پدیده در متن) کمی برای تحلیل کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای استخراجی فاز اول است. نتایج پژوهش در فاز اول نشان داد مؤلفههای استخراجی شامل تفکر انتقادی، حل مسئله، مسئولیتپذیری، مشارکت و تشریکمساعی، تفکر خلاق، فراشناخت، خودتنظیمی، پرسشگری، سعهی صدر، انعطافپذیری، استدلال، کنجکاوی، مهارتهای ارتباطی، تعاون و همکاری است و در فاز دوم، در کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم درمجموع 36 مورد، پایه چهارم 37 مورد، پایه پنجم 27 مورد و پایه ششم 54 مورد مؤلفههای پژوهش محوری را دارند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کتب مذکور بر اساس رویکرد پژوهش آنطور که بایدوشاید به این امر نپرداختهاند و پیشنهاد میگردد تجدیدنظر اساسی در تدوین محتوای کتابهای مذکور صورت گیرد تا زمینه پرورش تفکر پژوهشی و استفاده از رویکرد نوین پژوهش محوری در آموزش پرورش دوره ابتدایی فراهم گردد.</span>https://www.jiera.ir/article_61050_b03afcfda22b0d183ec8e25d84c7679d.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121Structural Modeling for prediction of Academic Procrastination Based on Psychological Capital with Mediation of Psychological, Emotional and Social Well-being in University Studentsالگوی ساختاری پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان25466104710.22034/jiera.2018.61047FAآرزو اصفادانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران،خدیجه ابوالمعالی الحسینیدانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانکیانوش هاشمیاندانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20171029The purpose of this study was to predict academic procrastination based on psychological capital through the mediation of psychological, emotional and social well-being in University students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population included all students of Shahid Rajaee Teacher Training University in the academic year of 1995-96. Four hundred and twenty participants were randomly selected by the cluster multistage method and completed the scales of academic procrastination (Savari, 2011) resilience (Connor and Davidson, 2003), life orientation (Scheier and Carver, 1992)) for measuring optimism, hope (Snyder, et al., 1991), and comprehensive well-being (Joushanloo, Roustami & Nosratabadi, 2001), with emotional, psychological and social components. Data were analyzed by structural equation modeling. The results show that all fitness indices fit with the collected data. The total effect of psychological capital on academic procrastination is negative and significant, and the effect of psychological capital on emotional, psychological and social well-being is positive and significant. The effect of psychosocial well-being on the academic procrastination is significant, as well as the indirect effect of psychological capital on academic procrastination with mediating of psychological, emotional and social well-being is significant. It is recommended that educational psychologists and consultants develop a suitable educational program to reduce the academic procrastination in the students of University and educate them about ways to promote resilience, optimism hope, and social, psychological and emotional well-being.هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 95-96 بود. چهارصد و بیست شرکتکننده به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی (سواری، 2011)، ﺗﺎبآوری (کونور و دیویدسون<strong>، </strong>2003)، جهتگیری زندگی (شییر و کارور، 1992) و امید (اسنایدر و همکاران، 1991) و ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ جامع (جوشنلو، رستمی و نصرتآبادی، 1385) را که دارای بخشهای هیجانی، روانشناختی و اجتماعی بود، تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها بیانگر این است که همهی شاخصهای برازندگی با دادههای گردآوریشده برازش دارند. اثر کل سرمایه روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی منفی و معنادار و اثر سرمایه روانشناختی بر بهزیستی هیجانی، روانشناختی و اجتماعی مثبت و معنادار بود. اثر مستقیم بهزیستی روانشناختی بر اهمالکاری معنادار و همچنین اثر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر اهمالکاری بهواسطهی بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی معنادار بود. توصیه میشود روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کاهش اهمالکاری در دانشجویان برنامه آموزشی مناسبی را تدوین کرده و راهکارهای ارتقاء تابآوری، خوشبینی، امید و بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و هیجانی را به آنان آموزش دهند.https://www.jiera.ir/article_61047_f2e03b363c16a674001e07c85b36df8a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121Cognitive Taxonomy of Items Based on Capability- Complexity Model Case Study: differential calculi test itemsردهبندی شناختی سؤالات بر اساس الگوی توان- پیچیدگی مطالعه موردی: سوالات آزمون آزمایشی حساب دیفرانسیل47746167210.22034/jiera.2018.61672FAسلیمان ذوالفقارنسبکارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشوررضا محمدیعضو هیات علمی سازمان سنجشجواد حاتمیعضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180420<strong>D</strong>eveloping hard items with complicate calculation algorithms cause to in appropriate trends such as teaching to the test and test preparation strategies in examinees. Having exact educational standards and applying taxonomy models, however, will help to obtain fine evaluation of educational programs, contents and students achievement. In this manuscript, a small sample of differential calculi multiple choice items test has been studied in behavioral objectives framework which is based on combining the Bloom and Web approaches; the goal was to illustration of capability- complexity approach in taxonomy of test items. Twenty items of a 30 items test battery which administered on a 3409 sample of students has been classified by capability-complexity approach. Outcomes of 3 items have been reported in this article. Results had shown all the test items measuring procedural knowledge at level three. 92% of items were abstract, and simultaneously recalling multiple calculation algorithms require for responding correctly to each item. Tasks with one calculation algorithm and lower complexity had better statistical parameters such as scalability and their item information functions yielded much more information about examinees capability.تهیه سؤالات دشوار با الگوریتمهای محاسباتی پیچیده، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تستزنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمونشوندگان شده است. داشتن استانداردهای آموزشی دقیق و کاربرد الگوهای ردهبندی کمک میکند تا ارزشیابی بهتری از برنامههای آموزشی، محتوای درسی و همینطور پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به دست آید. در این نوشته به بررسی نمونهای کوچک از مجموعه سؤالات چهارگزینهای حساب دیفرانسیل در چهارچوب هدفهای رفتاری پرداخته شد که مبتنی بر ترکیب رویکرد بلوم و وب بود؛ هدف معرفی رویکرد توان-پیچیدگی در ردهبندی سؤالات آزمونها بوده است. 12 سؤال از یک آزمون 30 سؤالی که روی یک نمونه 3409 نفری از دانشآموزان اجرا شد که بر اساس رویکرد توان-پیچیدگی ردهبندی گردید. نتیجه مربوط به 3 سؤال آن در این مقاله آمده است. نتایج نشان داد که سؤالات این آزمون همگی دانش روندی را اندازه میگیرند و عمدتاً در سطح 3 پیچیدگی قرار داشتهاند. همچنین 92% سؤالات انتزاعی بوده و برای پاسخگویی صحیح به هر سؤال همزمان باید چندین الگوریتم محاسباتی مختلف فراخوانی شوند. سؤالاتی که تنها از یک الگوریتم برای حل آنها استفاده شده و سطوح پیچیدگی کمتری داشتهاند از پارامترهای آماری بهتری مثل مقیاسپذیری برخوردار بودهاند و تابع آگاهی آنها اطلاعات بیشتری از توانایی آزمونشوندگان فراهم میکردند.https://www.jiera.ir/article_61672_4c67893c1a33eb798b49c181ae76248b.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121Designing a Model for Integrating Succession and Career Planning of the Managers of Iranian Public Universitiesطراحی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی؛ مدلی برآمده از نظریۀ داده بنیاد75956526610.22034/jiera.2018.65266FAعباس عباس پوردانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیحمید رحیمیاندانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیسعید غیاثی ندوشناستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی.احسان اکرادیدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5954-0859Journal Article20180314<strong>T</strong>his research has been conducted to design a model for integrating succession planning and career planning in Iranian Public Universities via the viewpoints of higher education managers and elites, based on the systematic design of Strauss and Corbin’s Grounded Theory method. Method: Therefore, using the purposive sampling method, 15 interviewees including universities’ executive and middle managers, authors in aforementioned field, key informants in the fields of human resource management and higher education were interviewed through semi-structured interviews, and data were extracted from the interviews. Data were analyzed through three steps of coding (open, axial and selective). Findings: The result was 25 core categories placed in a paradigmatic model consisting of the approaches of establishing an integration model (Familiarization, Participation, Organizational learning, Trust-Making, Forethought, Academic Autonomy, and Systemic vision), environmentally intervening conditions (political, Circumstantial, Socio-cultural, International, Legal and policy-making environments), contextual properties (Organizational structure, Organizational climate and culture, Managerial consistency, Resistance against change), causal conditions (Talent pool, Efficient promotion system, Human resource management, Integrating succession planning and career planning, Organizational advocacy of individual attempts, Professionalism), main phenomenon (Meritocracy), and outcomes (Individual and organizational outcomes). This model portrays the implementing process of the model for integrating succession planning and career planning Iranian Public Universities’ and the relations within categories and their dimensions.<span lang="FA">هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی از منظر مدیران و خبرگان آموزش عالی بوده که از طرح نظاممندِ نظریۀ داده بنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده است. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، با 15 نفر از مدیران میانی و اجرایی دانشگاهها، صاحبان اثر در حوزه مذکور، مطلعین کلیدی در حوزۀ مدیریت منابع انسانی و آموزش عالی مصاحبههای نیمه ساختاریافته به عمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج گردید. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت که نتیجه حاصل 25 مقولۀ کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شاملِ راهبردهای استقرار الگوی یکپارچهسازی (آشناسازی، مشارکت، یادگیری سازمانی، اعتمادسازی، آیندهنگری، استقلال دانشگاهی و بینش سیستمی)، شرایط محیطی مداخلهگر (محیط سیاسی، محیط پیرامونی، محیط اجتماعی-فرهنگی، محیط بینالمللی، محیط سیاستگذاری و قانونی)، ویژگیهای زمینهای (ساختار سازمانی، فرهنگ و جوسازمانی، ثبات مدیریت، مقاومت در برابر تغییر)، شرایط علی (خزانۀ استعداد، نظام ارتقا کارآمد، مدیریت منابع انسانی، یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی، حمایتگری سازمانی از تلاش فردی، حرفهمندی)، پدیدۀ اصلی (شایستهپروری) و پیامدها (پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی) جای گرفتند. این مدل فرایند عملیاتیسازی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی و روابط بین مقولهها و ابعاد آنها را به تصویر میکشد.</span>https://www.jiera.ir/article_65266_2431456ce7c79e0dacdad6dd7269686f.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121The Effect of Cooperative Learning on Anxiety and Academic Achievement Motivationتأثیر یادگیری مشارکتی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان971126526710.22034/jiera.2018.65267FAزهره صیادپورمربی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب0000000191265394مرجان صیادپورکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبJournal Article20171127<strong>T</strong>he purpose of this study was to investigate the effects of cooperative learning on academic achievement motivation and anxiety. The design of research was experimental design with pre-test and post-test with control group. From district 5, by cluster sampling, two sixth grade from two different girl’s schools were selected as the experimental group (N = 40) and the control group (N = 40). In pre-test both groups completed the Spence Children's Anxiety Scale (2003) and Hermans Academic Achievement Questioner (1970). Then, in the experimental group, all courses were provided with cooperative learning method for two months. While control group was taught in the traditional way. After two months both groups completed the Spence Children's Anxiety Scale (2003) and Hermans Academic Achievement Questioner (1970). By using analysis of covariance, the results showed that cooperative learning reduced students’ anxiety and increased academic achievement motivation (p<0/001). The implication for using collaborative learning by teachers in the classrooms to reduce anxiety and increase academic achievement motivation was also discussed.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت تحصیلی بود. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. از منطقه 5 آموزشوپرورش با روش نمونهگیری خوشهای، دو کلاس ششم دخترانه از دو مدرسه متفاوت بهعنوان گروه آزمایش (40= N) و گواه (40= N) انتخاب شدند. در مرحله پیشآزمون، هر دو گروه به مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1994) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) پاسخ دادند. سپس در گروه آزمایش، تمامی دروس به مدت دو ماه با روش یادگیری مشارکتی ارائه شدند. درحالیکه به گروه گواه با شیوه متداول آموزش داده شد. پس از دو ماه، هر دو گروه به مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1994) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) پاسخ دادند. با استفاده از تحلیل کوواریانس نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی، اضطراب دانشآموزان را کاهش و انگیزش پیشرفت تحصیلی را افزایش میدهد (001/0p <). لزوم آموزش معلمان جهت بهکارگیری شیوه یادگیری مشارکتی در کلاس درس بهمنظور کاهش اضطراب و افزایش انگیزش پیشرفت موردبحث قرار گرفت.https://www.jiera.ir/article_65267_d4bb913a33a618154f0b419be0835f1a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121Identifying the Effective Factors on the Formation of Learning Transfer to the Workplace in
In-Service Training of Kerman copper industryشناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در آموزشهای ضمن خدمت صنایع مس منطقه کرمان1131346104610.22034/jiera.2018.61046FAادیبه برشانسنجش آموزش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0575-1359سعید صفایی موحداستادیار علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی، گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علی مقدم زادهاستادیار علوم تربیتی، گرایش سنجش و اندازه گیری، گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.ولی اله فرزاداستاد روانشناسی، گرایش روانشناسی مشاوره ای و آموزشی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.علیرضا کیامنشدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات0000000217279808Journal Article20171203<strong>T</strong>he purpose of this study was to determine Effective Factors on the Formation of learning transfer to work environment in in-service training of the Kerman copper industry by using a qualitative approach and a Content analysis method. Semi-structured interviews were used to collect data. The population of the study consisted of employees and workers of the copper industry in Kerman province. According to the data saturation level, 17 of them were selected by using purposeful sampling method. Content analysis was used to analyze the data. The validity of the research findings was guaranteed by the members' survey methods and multi-stratified data sources. The results of this study showed that Effective Factors on the Formation of Learning Transfer are placed in three categories, individual factors (self-efficacy, motivation, learner's readiness and attitudes), organizational factors (Transfer environment and organizational justice) and educational factors (Educational Strategies).<span lang="FA">هدف از پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در آموزشهای ضمن خدمت صنایع مس منطقه کرمان با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی بوده است. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر شامل کارکنان و کارگران صنایع مس منطقه کرمان در سال 1396 بوده که با توجه به سطح اشباع دادهها، 17 نفر از آنها بهصورت هدفمند با راهبرد نمونهگیری ملاک محور انتخاب شدند. دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی موردبررسی قرار گرفتند. روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بررسی توسط اعضاء و چند سویه نگری منابع دادهها تضمین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در سهطبقه، عوامل فردی (شامل زیر طبقه خودکارآمدی، انگیزه، آمادگی یادگیرنده و نگرش)، عوامل سازمانی (شامل ابعاد جو انتقال و عدالت سازمانی) و عوامل آموزشی (استراتژیهای آموزشی) قرار میگیرند.</span>https://www.jiera.ir/article_61046_6dee15b02d336f353063f3c5fece2e7d.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121Explain the strategies and requirements of the resistance economy associated with the higher education systemتبیین راهبردها، الزامات و پیامدهای اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش عالی1351536104810.22034/jiera.2018.61048FAحسن دولتیمدیر گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)ابوطالب مطلبیاستادیار دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)Journal Article20170924<strong>T</strong>he purpose of this study was to explain the strategies and requirements of the resistance economy associated with the higher education system, which was carried out using the mixed method, In the qualitative section of 10 faculty members of the Universities of Mazandaran province, in June, 1395, they selected by purposeful sampling, Data were collected from a semi-structured and individual interview in the qualitative section and a researcher-made questionnaire was used in the quantitative section. The method of analysis in the qualitative section was based on content analysis, the statistical population consisted of the visiting and professorial faculty members of the University of Marine Sciences, which was determined by Morgan's method. The sample size was 159, the results of the research indicate that the Resistance Economics Strategies have an impact on the Resistance economics requirements. Also, the requirements of a Resistance economy have an impact on the realization of the Resistance economic consequences.<span lang="FA">هدف از پژوهش حاضر تبیین راهبردها، الزامات و پیامدهای اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش عالی با روش آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از اعضای</span><span lang="FA">هیئتعلمی دانشگاههای مازندران در خرداد 1395 با تخصص اقتصاد و آگاه از نظام آموزش عالی بود که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. مؤلفهها و شاخص</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های آموزش، پژوهش و گفتمانسازی برای راهبردها، فرهنگ اقتصادی در جامعه، توسعه منابع انسانی، نظام کارای نوآوری و اختراع، زیرساخت اطلاعاتی، ارتباطی و نظام کارای تسهیلات انگیزشی برای الزامات و بهرهوری سازمانی، وحدت و همبستگی ملی برای پیامدهای اقتصاد مقاومتی با روش تحلیل محتوا شناسایی شد. بخش کمی ازنظر هدف کاربردی و با روش توصیفی همبستگی بود که پس از ترکیب سازوکارهای حاصل از ادبیات پژوهش و مصاحبهها، سه پرسشنامه جهت سنجش روابط حوزههای راهبردها، الزامات و پیامدهای اقتصاد مقاومتی طراحی گردید. جامعه آماری شامل اساتید مدعو و سازمانی دانشگاه علوم دریایی در 1395 بود که با روش مورگان 159 نفر نمونه انتخاب شد نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که راهبردهای اقتصاد مقاومتی بر الزامات اقتصاد مقاومتی تأثیر دارد و همچنین الزامات اقتصاد مقاومتی نیز بر تحقق پیامدهای اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار است.</span>https://www.jiera.ir/article_61048_29fed08f84346d501adf7ea9ac221e19.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121The Effectiveness of Teaching Close-Reading Strategies on Comprehension and Test Anxiety among studentsاثربخشی آموزش راهبردهای دقیقخوانی بر درک مطلب، و اضطرابامتحان دانشآموزان1551736526810.22034/jiera.2018.65268FAبهارک حامدیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی اکبر سیفاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.علیرضا کیامنشاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000000217279808Journal Article20170826In this study, has been studied the effectiveness of close-reading strategies training on comprehension and test anxiety of students. The method of this research was the experimental design, using a pre and post-test exam with the control group. The statistical population of the study were female students of 8th grade of district 5 Tehran city in 1395-96, and selected by cluster sampling method and randomly selected in 2 experiment groups & 2 control groups (a total of 4 groups). In the pre and post-test, subjects evaluated using the researcher - made test, comprehension and Friedban anxiety Questionnaire (1997). Experimental groups taught to training basic techniques of close reading during 8 sessions. During this period, the control groups did not receive this training. The results were analyzed using Covariance analysis showed as a result of close reading training there is a significant difference in the comprehension and anxiety of the test in the experimental groups than control groups in pre and post-test (p<0.05). Therefore, close-reading strategies training can increase comprehension scores and have a reduction effect on students ' anxiety test. Due to its usefulness, it can used as a study method in schools.در این مطالعه، به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای دقیقخوانی بر درک مطلب و اضطراب امتحان دانشآموزان پرداخته شده است. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان دختر منطقۀ 5 تهران بودند که در سال تحصیلی 96-1395 در پایۀ هشتم تحصیل میکردند و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به روش تصادفی در 2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل (مجموعاً چهار گروه) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون آزمودنیها، با استفاده از آزمون محقق ساختة درک مطلب و پرسشنامۀ اضطراب امتحان فریدبن(1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروههای آزمایشی در 8 جلسه فنون اساسی دقیقخوانی آموزش داده شد. در حالیکه، در این مدت، گروههای کنترل این آموزشها را دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که در نتیجۀ آموزش دقیقخوانی، اختلاف معنیدار در درک مطلب و اضطراب امتحان در گروههای آزمایش نسبت به گروههای کنترل در پیشآزمون و پسآزمون وجود دارد(05/0>P). بنابراین، آموزش دقیقخوانی میتواند نمرات درک مطلب را افزایش دهد و اثر کاهشی در میزان اضطراب امتحان دانشآموزان داشته باشد. به دلیل سودمند بودن دقیقخوانی، میتوان از آن به عنوان یک روش مطالعه در مدارس استفاده کرد.https://www.jiera.ir/article_65268_bf1bd5871e82bfd6058c746b6b56c26a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121Curriculum Development of Educational Technology Graduate Degree with a focus on Special Education in Iranطراحی برنامه درسی دورۀ کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه در ایران1752056474910.22034/jiera.2018.64749FAاسماعیل زارعی زوارکیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180521<strong>T</strong>he aim of this study was to develop a graduate degree in educational technology curriculum with a focus on special education in Iran. The method of research was descriptive-analytic and compatible with Brady method. The study population included all universities in the world, is held graduate degree in educational technology curriculum with a focus on special education. In addition, all masters and experts in the field of educational technology, psychology and education of exceptional children Allameh Tabataba’i University, Tehran University and the Iran's organization for exceptional education as a population were considered. The sample were 8 universities in the world, is held graduate degree in educational technology curriculum with a focus on special education and 33 experts in the field of educational technology, psychology and education of exceptional children of Allameh Tabataba’i University, Tehran University and Iran's organization for exceptional education that were chosen purposively. In this study, a questionnaire was used as a measurement tool. Descriptive statistics to analyze data such as frequency, percentage and mean were used. Based on the findings, graduate educational technology curriculum was developed with a focus on special education. هدف این پژوهش، طراحی برنامه درسی دورۀ کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه در ایران است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و منطبق با روش پژوهش بردی انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشگاههایی است که در سطح جهانی مجری برگزاری دورۀ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه بودند. همچنین کلیهی اساتید و متخصصان رشتههای تکنولوژی آموزشی و روانشناسی و آموزش استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و سازمان آموزشوپرورش استثنایی ایران در سال 1394، جامعه آماری در نظر گرفته شدند. نمونه آماری شامل 8 دانشگاه از میان دانشگاههای معتبر امریکا است که در سطح جهانی مجری برگزاری دورۀ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه هستند و همچنین 33 نفر از اساتید و متخصصان رشتههای تکنولوژی آموزشی و روانشناسی و آموزش کوکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و سازمان آموزشوپرورش استثنایی ایران بهصورت هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بهعنوان ابزار اندازهگیری استفاده شد. بر اساس یافتههای بهدستآمده که حاصل نظرسنجی از متخصصان و بررسی برنامه درسی در این زمینه در سطح ملی و بینالمللی بود، برنامه درسی دورۀ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه تدوین گردید.https://www.jiera.ir/article_64749_e7822f2063d6941e5c767d8f5f39f8eb.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324113920180121The Study of Effective Factors on the Promotion of Cultural Components In Foreign Language Teaching And Presenting An Appropriate Model, Case of Study: English Languageعوامل مؤثر بر ارتقاء مؤلفههای فرهنگی آموزش زبان خارجی و ارائه یک الگوی مناسب (موردمطالعه: زبان انگلیسی)2072196526910.22034/jiera.2018.65269FAسمانه محمدخانیدانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ج.ا. ایرانعباسعلی قیومیدانشیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ج.ا. ایران.امیر حسین محمد داودیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ج.ا. ایران0000-0001-8336-3971سیده نازنین امیر ارجمندیاستادیار گروه زبان شناسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ج. ا. ایران.Journal Article20180208<strong>T</strong>he purpose of this research was to study the effective factors on the promotion of cultural components in foreign languages teaching and presenting an appropriate model. Since English language is the most universal, it was selected as the research case. Research methods was applied, quantitative, descriptive and a survey. Society, in qualitative part, includes 15 scholars and in quantitative one includes all teachers of Tehran’s language academies i.e. 400 people based on Cochran’s test. The instruments for data collection include a semi-structured interview and researcher-made questionnaires. Validity of the researcher-made questionnaires has been achieved by the confirmation of elites and scholars through Delphi method. For evaluating reliability of the instrument, the Cronbach’s alpha test was utilized. The reliability of variables in general was 0.98 in factors, dimensions and components. To analyze the data, researchers have utilized measures of central tendency and variance in descriptive statistics and the Kolmogorov-Smirnov test, Exploratory and confirmatory factor analysis, T-test for fitting the model and Friedman test in inferential statistics. Results in factors, dimensions and cultural components of English language teaching indicated that there are 3 factors of intrinsic, internal and external in the subject and they are higher than the average of society. Meanwhile, 2 dimensions and 9 components were recognized: Cultural Dimension includes 5 components and Educational Dimension includes 4 components. Results indicated in the form of a suggestive model and consequently it stipulates the significant effect of cultural factors on teaching foreign language.هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل، ابعاد و مؤلفههای فرهنگی مؤثر آموزش زبان خارجی و ارائه الگوی مناسب ارتقاء فرهنگی آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاههای زبانهای خارجی در شهر تهران بوده است. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر نوع دادهها، کمی و کیفی، ازنظر شیوه گرداوری دادهها، میدانی و ازنظر شیوه اجرا، توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از صاحبنظران و در بخش کمی، شامل کلیه مدرسان آموزشگاههای زبان در سطح شهر تهران در سال 96 بوده است. نمونه آماری در بخش کمّی طبق آزمون کوکران شامل 400 نفر محاسبه گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامههای استانداردشده و پژوهشگر ساخته بود و برای سنجش روایی پرسشنامههای پژوهشگر ساخته از طریق اخذ نظر از خبرگان با تکنیک دلفی و برای سنجش اعتبار پایایی پرسشنامهها از آزمون کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی پس از جمعآوری پاسخ پرسشنامهها، ازنظرات خبرگان استفاده شد که منجر به تهیه پرسشنامه گردید و در بخش کمی، از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی و برازش مدل، t تک نمونهای و فریدمن استفاده شد. نتایج و یافتهها در عوامل، ابعاد و مؤلفههای فرهنگی آموزش زبان انگلیسی منجر به ارائه الگوی ارتقاء فرهنگی در سه عامل (ذاتی، درونی و بیرونی) و دو بعد (فرهنگی و آموزشی) و پنج مؤلفه فرهنگی و چهار مؤلفه آموزشی گردید.https://www.jiera.ir/article_65269_2a30d1b377bcd1a986694d1444e94103.pdf