انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823khodtanzimyنقش خودتنظیمی در سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر11752121FAمهدی حاجی شمساییدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدحسین کارشکیعضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدسید امیر امین یزدیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120516چکیده<br />هدف مطالعه حاضر بررسی رابطۀ خودتنظیمی و سازگاری دانش آموزان است. روش تحقیق از<br />نوع توصیفی است که با روش همبستگی انجام و تحلیل شده است . نمونه شامل 414<br />دانش آموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر سبزوار (شامل 202 پسر و 212 دختر) است که به<br />روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه خود تنظیمی یادگیری کنل<br />و ریان و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان س ی نها و سینگ برای جمع آوری داده ها مورد<br />استفاده قرار گرفت. روایی و پایایی این پرسشنامه ها قبلاً احراز شده بود. برای آزمون رابطۀ بین<br />ناسازگاری و خودتنظیمی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد .<br />،p=0/ یافته ها نشان میدهد که خودتنظیمی با ناسازگاری رابطه منفی معناداری دارد ( 001<br />نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد خودتنظیمی میتواند ناسازگاری عاطفی .(r= -0/30<br />و اجتماعی را پیش بینی کند. نتایج مقایسه خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسر<br />نشان داد که خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسر با هم متفاوت است و دختران<br />با توجه به یافته های تحقیق میتوان گفت که در .(p<0/ نمرات بالاتری به دست آورده اند ( 05<br />افراد یا محیط هایی که خودتنظیمی بالا است، ناسازگاری کاهش می یابد. بنابراین باید نسبت به<br />طراحی چنین مح یط ها ی آموزشی اقدام شود و آموزش ها ی خودتنظیمی برای کاهش<br />ناسازگاریها در اولویت قرار گیرد.https://www.jiera.ir/article_52121_153eb8253d906d835f3abaecad789810.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823kamalgherayiبررسی نقش واسطهای ارزش تکلیف در رابطه بین کمالگرایی مثبت و منفی و اهمالکاری تحصیلی194252122FAلادن هاشمیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمرتضی لطیفیاندانشیار دانشگاه شیرازمسعود حسین چاریاستادیار دانشگاه شیرازمحبوبه فولادچنگاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20120516هدف پژوهش حاضر شناخت مکانیسم زیربنایی ارتباط سازههای کمال گرایی مثبت و منفی و<br />اهمالکاری تحصیلی بود. از این رو نقش سازه ارزش تکلیف به عنوان واسطه ی این ارتباط<br />مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش 850 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه<br />آزاد اسلامی واحد ارسنجان بودند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش مقیاس اهمال کاری<br />تحصیلی، مقیاس های چند بعدی کمال گرایی و خرده مقیاس ارزش تکلیف از پرسشنامه<br />راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مورد استفاده قرار گرفتند. در این پژوهش فرایند آزمون<br />اثرات واسطهای با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و مطابق با مراحل پیشنهادی<br />فرازیر و همکاران ( 2004 ) و هویل و اسمیت ( 1994 ) با کمک نرمافزار لیزرل انجام گرفت .<br />یافته ها نشان داد مدل مفروض با دادههای مشاهده شده برازش مناسبی دارد و کمال گرایی<br />مثبت و منفی هم به شیوه مستقیم و هم به شیوه غیر مستقیم (با واسطهگری ارزش تکلیف) بر<br />اهمالکاری تأثیر میگذارد. به این ترتیب که کمال گرایی مثبت به واسطه افزایش ارزشمندی<br />تکلیف موجب کاهش اهمالکاری تحصیلی میشود و کمال گرایی منفی به واسطه کاهش<br />ارزشمندی تکلیف موجب افزایش اهمالکاری تحصیلی میشود..https://www.jiera.ir/article_52122_4282e45565a6e33824697c011b30836d.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823amozshتأثیر آموزش مهارت های مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان435652124FAاکرم درتاجدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشیمهدی لسانیدانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمانعباسعلی رستمی نسبدانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20120516<br />هدف پژوهش حاضر تأثیرآموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان مقطع<br />کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده است. این پژوهش از نظر هدف<br />کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق آزمایشی بوده است . دانشجویان روانشناسی دانشگاه<br />شهید باهنر، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده اند. به این منظور 44 نفر از دانشجویان رشته<br />روانشناسی به شکل تصادفی انتخاب و سپس به صورت گمارش تصادفی در دو گروه<br />آزمایش و کنترل جایگزین شدند، ازگروههای آزمایش و کنترل پیشآزمونی گرفته شد سپس<br />گروه آزمایش در معرض ده جلسه آموزشی مهارتهای مدیریت زمان قرار گرفتند، ولی گروه<br />کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند . سپس از اعضا ء گروه های آزمایش و کنترل<br />پسآزمون به عمل آمد تا تأثیر آموزش مشخص شود آزمود نیها پرسشنام ۀ خودکارآمدی<br />عمومی شرر و همکاران( 1982 ) رادردو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. داده ها با<br />استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت نتایج پژوهش نشان داد که<br />آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودکارآمدی تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان<br />داد که این آموزش برخودکارآمدی با توجه به جنسیت تأثیر معناداری نداشته ولی آموزش با<br />توجه به شبانه یا روزانه بودن برخودکارآمدی تأثیر معناداری داشته است.https://www.jiera.ir/article_52124_a4db46a05d93c0dab324c36659192c01.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823bavarhaرابطهٔ باورهای هوشی، هدف های پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه تهران577052126FAجواد حاتمیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسمینا پژمان فرددانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه تهرانمهسا صالح نجفیدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه تهرانJournal Article20120415چکیده<br />هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین باورهای هوشی، هدفهای پیشرفت و تعلل ورزی در<br />دانشجویان است. به این منظور 280 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران( 150 دختر و 130 پسر )<br />به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسشنامه باورهای هوشی، اهداف<br />پیشرفت و تعللورزی پاسخ دادند . نت ایج نشان داد که بین اهداف تبحری رویکرد و<br />تعللورزی رابطۀ مثبت و معناد ار وجود دارد و بین اهداف رویکرد تسلط و رویکرد <br />اجتناب با تعللورزی رابطۀ معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد<br />که مؤلفه های باورهای هوشی و اهداف پیشرفت قادر به پ یش بین ی تعلل ورزی دانشجویان<br />میباشد. همچنین نتایج نشان داد که پسران در مؤلفه های تعلل ورزی، اهداف تبحری تسلط،<br />تبحری رویکرد، عملکرد رویکرد، عملکرد اجتناب و باور افزایشی بر دختران برتری<br />دارند.https://www.jiera.ir/article_52126_6822d611f1866106cce0740183ea6b94.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823ezterabبررسی میزان تأثیر آموزش مهارت های حل مسئله بر اضطراب امتحان دانشجویان پسر718452127FAجمال سلیمیاستادیار دانشگاه کردستانرضا محمدیاستادیار سازمان سنجش آموزش کشورJournal Article20120516<br />این مطالعه با منظور بررسی تأثیر برنامه آموزشی حل مسئله براضطراب امتحان دانشجویان پسر<br />1390 انجام شد. شرکتکنندگان در این پژوهش 459 نفر از دانشجویان - در سال تحصیلی 89<br />را (STAI) پسر دانشگاه آزاد واحد سنندج بودند که پرسشنامه اضطراب امتحان اسپلیبرگر<br />تکمیل نمودند. از بین دانشجویان فوق 50 نفر که بالاترین نمره اضطراب امتحان را دارا بودند<br />و برای مرحله دوم پژوهش رضایت داشتند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنت رل<br />جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش، طی ده جلسه، هر هفته دو جلسۀ آموزشی پنج مرحله ای<br />دیکسون و گلوور برای بهبود مهارت حل مسئله را دریافت نمودند و در پایان دوره هر دو<br />گروه مجدداً آزمون اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. چهار ماه بعد، قبل از امتحانات ترم دوم<br />تحصیلی مجدداً اضطراب امتحان هر دو گروه ارزیابی شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد<br />که برنامۀ آموزشی باعث کاهش سطح اضطراب امتحان در گروه آزمایش شد . این کاهش در<br />پیگری 4 ماهه هم چنان ثابت باقی ماند.https://www.jiera.ir/article_52127_13fb13b6d4b88d7f295658f567659d8f.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823maharatبررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس دانش آموزان 1389- مدارس راهنمایی شهرستان نیشابور سال تحصیلی 908510052128FAرضا نوروززادهاستادیار ؤم سسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریمهران فرج اللهیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تهرانراضیه منصورنیاکارشناس ارشد مدیریت آموزشیJournal Article20120516<br />هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفسدانش آموزان مدارس<br />1389 م یباش د. این تحقیق به لحاظ هدف، - راهنمایی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 90<br />کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل ( 3311 نفر دختر و 3561 نفر<br />پسر) دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر نیشابور بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 692<br />نفر ( 351 پسر و 341 نفر دختر ) برآورد گردید و نمونه آماری به شیوه تصافی - طبقه ای انتخاب<br />0 بهره گیری گردید . / شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کوپر اسمیت با ضریب پایایی 87<br />و واریانس چند عاملی استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر t برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون<br />آن است که آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفسدانش آموزان تأثیرگذار است و این تأثیر در<br />دختران بیشتر بوده است. همچنین یافته ها مبین آن است که تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر<br />عزتنفسدانش آموزان بر اساس پایه و مناطق مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد. با توجه به<br />یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود که نظام آموزش و پرورش برای آموزش مهارت های زندگی<br />دانش آموزان تمهیدات و برنامهریزی لازم را به عمل آورد.https://www.jiera.ir/article_52128_d87c276a2f8429497a5e003a0df8bdfd.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823farhangرابطهٔ میان فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه تربیت مدرس10113152129FAامین حسینی شاوونکارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانحسینعلی جاهدعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شهر ریفرانک مختاریاندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20120516<br />هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و استقرار مد یریت دانش در<br />دانشگاه تربیت مدرس می باشد. کارکنان ستادی و اعضای هیئت علم ی، جامعۀ آمار ی<br />این پژوهش را تشکیل می دهند. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه<br />فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که<br />فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش از نسبتاً مطلوبی برخوردار هستند . همچنین<br />میان فرهنگ سازمانی و مؤلفه های آن شامل حمایت مدیریت، تعلق سازما نی، خلاقی ت<br />فردی و سبک رهبری با استقرار مدیریت دانش رابطۀ معن یداری وجود دارد . اما بین<br />سازش با پدیدة تعارض و استقرار مدیریت دانش رابط ۀ معن یداری نیست . می توان<br />چنین نتیجه گرفت که برای استقرار مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی نسبت به<br />تکنولوژی و امثال آن جایگاه مهم تر ی دارد. بنابراین حفظ و تقویت شاخصه های<br />فرهنگی مؤثر بر مدیریت دانش باید از اولویت های دانشگاه تربیت مدرس باشد.https://www.jiera.ir/article_52129_ac264afb586b3b9ff07a9a73ac60f66b.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132472120130823amoتأثیر نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی بر مشارکت آنان در محیط آموزش الکترونیکی13315452130FAمقصود امین خندقیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدمهوش کاظمی قره چهکارشناسیارشد برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120415<br />هدف این پژوهش بررسی تأثیر نگر ش دانشجویان مهندسی آموزش الکترونیکی دانشگاه<br />فردوسی مشهد بر مشارک ت آنان در مح یط آموزش الکترونیکی م یباشد . روش پژوهش<br />توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانشجویان مهندسی دختر و پسر دوره های آموزش<br />- الکترونیکی فیزیک و معادلات دیفرانسیل دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 1389<br />1390 است. بررسی به شیوه نمونه گیری و روش طبقه ای تصادفی انجام گرفته است. به منظور<br />بررسی نظامند نگرش دانشجویان، از پرسشنامه نگر ش و پرسشنامه مشارکت ال دی قایدی<br />استفاده گردید. یافته ها در این مطالعه نشان داد که بین نگرش مثبت و منفی دانشجویان<br />مهندسی دوره ها ی الکترونیکی فیزیک و معادلات دیفرانسیل د ر میزان مشارکت آنان در<br />محیط های آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد. به این ترتیب که دانشجویان با<br />نگرش مثبت بیشتر، مشارکت بیشتری دارند. همچنین از نظر جنسیت نیز تأثیر ی ب ر نگرش<br />مثبت و منفی و روش تدریس ریاضی و معادلات دیفرانسیل دیده نشد. در ی ادگیری مشارکتی<br />نیز تفاوتی بین دختران و پسران نبوده است. علاوه بر آن بین میزان مشارکت با توجه به روش<br />تدریس مثبت و منفی نیز تفاوت معناداری وجود دارد.https://www.jiera.ir/article_52130_9e1730aa49544bed4cfcb3fa0e164792.pdf