انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823modelمدل مداخله آموزشی مبتنی بر سبک زندگی عمومی و سلامت قلبی72950112FAمحمد علی بشارتاستاد دانشگاه تهرانسیده اسما حسینیدانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه تهرانهادی بهرامی احساندانشیار دانشگاه تهرانحسینعلی جاهداستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینیاکبر نیک پژوهاســتادیار مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی، مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید
رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانJournal Article20131203هدف: هدف این پژوهش، طراحی و اجرای یک مدل مداخله آموزشی مبتنی بر سبک زندگی عمومی و آزمون<br />اثربخشی آن بر ارتقای سلامت روانی و رفتارهای سلامت افراد در معرض خطر بیماری قلبی بود.<br />روش پژوهش: در این پژوهش، ۲۳ نفر از کارمندان بیمارستان قلب شهید رجایی در شش جلسه گرو هدرمانی آموزشی<br />شرکت کردند. شرک تکنندگان پرسشنامه های نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سامت ) HPLH-II ( و مقیاس<br />سلامت روانی ) MHI-28 ( را در مراحل پی شآزمون و پ سآزمون تکمیل کردند.<br />یافته ها: نتایج نشان داد که مدل مداخله آموزشی مبتنی بر سبک زندگی عمومی می تواند بهزیستی روانی و رفتارهای<br />سلامت افراد در معرض خطر بیماری قلبی را به صورت معنادار ارتقاء دهد.<br />نتیجه گیری: این پژوهش بر ضرورت توجه بیشتر به آموزش سبک زندگی سالم برای پیشگیری از بیماری های قلبی<br />تأکید م یکند.https://www.jiera.ir/article_50112_f2112d30a63c55382ebcaf02f0eb5508.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823a«مطالعۀ وضعیت آموزش عالی مجازی از لحاظ خدمات آموزش ارائه شده در ایران »325450113FAمعصومه سعد محمدیدانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از راه دور-دانشگاه پیام نورمحمدرضا سرمدیدانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهرانمهران فرج الهیدانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهرانآرش قربان نیا دلاوراستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20131203کیفیت برنامه های آموزشی به ویژه خدمات آموزشی و به تبع آن رضایت یادگیرندگان در آموزش مجازی عنصر مهمی<br />در خصوص ترک تحصیل یادگیرندگان و یا ماندگاری آنان در سیستم آموزشی است. از طرفی ارتقاء وضعیت کیفی<br />خدمات آموزشی نیازمند بررسی مستمر است. از این رو مطالعۀ وضعیت آموزش عالی مجازی از لحاظ خدمات آموزش<br />ارایه شده در ایران هدف اصلی این بررسی است. در این پژوهش از دو روش اسنادی و پیمایشی استفاده شده است.<br />جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان، اساتید و صاحبنظران در مراکز آموزش عالی مجازی است. حجم نمونه<br />در بخش اساتید و صاحبنظران 60 نفر و در بخش دانشجویی با کمک فرمول عمومی کوکران، 400 نفر به دست آمد و<br />به منظور دسترسی به جامعه آماری دانشجویان مورد نظر از روش نمون هگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جم عآوری<br />اطلاعات پرسشنامه است که از اعتبار صوری برخوردار است و پایایی آن نیز 0.70 به دست آمد. نتایج آزمون تی تک<br />نمونه نشان داد که در مجموع وضعیت کیفی آموزش عالی مجازی از لحاظ نحوۀ یاددهی-یادگیری، محتوای تولید شده<br />و دسترسی به محتوا، دسترسی به اساتید مناسب است اما از دیدگاه دانشجویان وضعیت کیفی آموزش عالی مجازی از<br />لحاظ خدمات آموزشی اساتید نامطلوب است. در مجموع با توجه به یافته های تحقیق کیفیت خدمات آموزشی در آموزش<br />مجازی کشور مطلوب است.https://www.jiera.ir/article_50113_5f68805009e0f7f5a5b19ad742b6757f.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823barresiبررسی عوامل موثر بر بهرهوری اعضای هیأت علمی دانشگاه، و ارائه مدل جهت بهبود آن(مطالعه موردی، منطقه 8دانشگاه آزاد اسلامی)558050128FAسید محمود صابریدکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی واحد علوم و تحقیقاتکامران محمد خانیدانشیار دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهرانحمیدرضا آراستهدانشیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20131203هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی جهت ارتقای بهر هوری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی )منطقه 8( است. جهت<br />تحقق این هدف، ابتدا با مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، تعداد 80 مولفه استخراج و در قالب یک چارچوب اولیه ارائه<br />گردید. جهت تأیید چارچوب اولیه، پرسشنام های تنظیم و بعد از تأیید روایی و پایایی بین 40 نفر از صاحب نظران حوزه<br />آموزش عالی توزیع شد و داد هها گردآوری گردید.همچنین برای نتیجه گیری بهتر از روش مصاحبه با استادان صاحب نظر<br />استفاده شد. داد ههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل شد و چارچوب اولیه مشتمل بر 72 سوال شامل سه عامل اصلی، و 14<br />زیر مولفه تدوین گردید. جهت تعیین میزان تأثیر هر یک از این عوامل )فردی، سازمانی، و برون سازمانی( بر بهر هوری اعضای<br />هیأت علمی، پرسشنام های محقق ساخته بر اساس چارچوب اولیه تدوین گردید، و پس از تأیید روایی)قضاوت خبرگان( و<br />پایایی)آلفای کرونباخ 91 / 0( در یک نمونه 361 نفری)تعیین شده از طریق فرمول حجم نمونه(،از طریق نمونه گیری تصادفی<br />طبق های در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد منطقه 8 اجرا شد. از رو شهای آماری و آزمو نهای متفاوت با استفاده<br />از نر مافزار SPSS22 و 54.LISREL8 به نحوی که ذکر م یشود، استفاد ه گردید: از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت<br />شناسایی عوامل موثر بر بهر هوری، از آزمون نسبت برای بررسی وضعیت و میزان تاثیر، و از روش تحلیل عاملی تأییدی جهت<br />ارائه مدل استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که عوامل درون سازمانی با بار عاملی 75 / 0 بیشترین میزان تاثیر، عوامل برون<br />سازمانی با بار عاملی 65 / 0 در رتبه دوم و عوامل فردی با بار عاملی 60 / 0 کمترین میزان تاثیر را بر بهر هوری اعضای هیات<br />علمی دارند. تحلیل عاملی تأییدی نیز برای تدوین مدل نهایی مورد استفاده قرار گرفت، و در نهایت مدلی مشتمل بر شش<br />بعد اصلی فلسفه، اهداف، مبانی نظری، روشهای ارتقا، فرآیند اجرایی،و بازخورد از مدل ارائه گردید. یکی از کاربردهای مدل<br /> جهت ارتقای بهر هوری اعضای هیأت علمی، کاربست آن جهت ارتقای کیفیت دانشگاهها و بروندا دهای حاصل از آن، یعنی<br />دانشجویان م یباشد که منجر به بهبود کیفیت کار آنها و در نهایت ارتقاء و پیشرفت کشور خواهد شد.https://www.jiera.ir/article_50128_5b446c2807f0fffe28a25bbf59da0e5a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823baressiبررسی تأثیرآموزش کتاب « تفکر و سبک زندگی » بر یادگیری تفکر و سبک زندگی و مهارت های دانش آموزان شهرستان قلعه گنج در سال تحصیلی ۹۴ - ۹8110550129FAعباسعلی رستمی نسباستادیار روان شناسی شناختی، بخش روان شناسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمانعلی خانه بازدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ فلسفه آموزش و پرورش، بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمانمسعود فضیلت پوردانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20131203درس تفکر و سبک زندگی با هدف تقویت مهارت های تفکر و سبک زندگی دانش آموزان در بعضی مدارس ابتدایی کشور<br />اجرا شده است. هدف: مطالعه ی حاضر، بررسی تأثیرآموزش کتاب » تفکر و سبک زندگی » بر مهارت های تفکر و سبک<br />زندگی دان شآموزان شهرستان قلعه گنج به انجام رسیده و در پی بررسی میزان تأثیرگذاری این درس آزمایشی بوده<br />است.<br />روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود، جامعه پژوهش شامل<br />کلیه دان شآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان قلعه گنج در سال تحصیلی ۹۳- ۹۴ بود. نمونه مورد مطالعه شامل 48<br />نفر بود که در قالب ۳ گروه ۱۶ در سه گروه مداخله، شبه مداخله وگواه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب<br />و جایگزاری شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه ی 20 سوالی مهارت تفکر و پرسش نامه ی 30 سوالی سبک<br />زندگی استفاده شده است. داد هها با کمک نرم افزار SPSS 21 وبا استفاده ازآماره های توصیفی، تحلیل کواریانس و تحلیل<br />واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.<br />یافته ها: یافته های این مطالعه، نشان دادندکه آموزش تفکر بر یادگیری تفکر و سبک زندگی دان شآموزان مؤثر بوده است.<br />بعلاوه میزان اثربخشی مداخله بر زیرمقیاس های 10 گانه سبک زندگی تفاو تهایی را نشان داد. یافته ها در قالب جایگاه<br />نظری موجود و ادبیات پژوهش تبیین شده اند. بنا بر نتایج، تعمیق و آموزش این گونه دوره های آموزشی و تربیتی<br />توصیه می شود.https://www.jiera.ir/article_50129_85804edcdb740a2afbb63f108a7af94a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823amoozeshآموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسة المهدی قم؛ یک الگوی بومی و کارآمد10714250130FAرضامراد صحراییدانشیار رشتۀ زبانشناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20131203ابداع روش های سهل و سریع فارسی آموزی یکی از راهبردهای مورد تأکید نقشة جامع علمی کشور برای گسترش<br />زبان فارسی در جهان است. دستیابی به این مهم، مستلزم مستندسازی وضع موجود و کشف نقاط قوت و ضعف<br />برنامه های آموزش زبان فارسی به خارجیان است. مقالة حاضر، در همین راستا، به مطالعة برنامة درسی و روش تدریس<br />مدرسة المهدی قم، که باسابقه ترین موسسة آموزش زبان فارسی به خارجیان است، پرداخته است. برای این منظور،<br />یک پرسشنامة محقق ساخته مشتمل بر 137 گویه/سؤال طراحی گردید. این سؤالات، بر اساس مجموعة فنون آموزشیِ<br />شناخته شده در روش های متداول آموزش زبان دوم/خارجی)لارسن فریمن و .... 2011 ( طراحی گردید هاند و شاخص هایی<br />مثل نقش زبان آموز، نقش معلم، فرآیندهای آموزشی، جایگاه فرهنگ، نوع بازخورد و نحوة ارزشیابی را نشان م یدهند.<br />پس از مشاهدة 60 کلاس آموزشی و ارزیابی هر یک از 137 فن مندرج در پرسشنامه در این کلاس ها، میزان کاربرد<br />هر یک از این فنون در قالب نسخه 19 برنامة SPSS محاسبه گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که برنامة درسی<br />و روش تدریس مدرسة المهدی قم، با سیر تکوینی برنامه های درسی و روش های تدریس همسو است. حذف نسبی<br />دستور در دورة آموزش عمومی این موسسه، و بازگشت آگاهانه به آموزش دستور در دورة تمهیدیه، دقیقا همسو با سیر<br />تکوینی برنامه های درسی است. بعلاوه، آموزش محتوا به زبان فارسی در دورة تمهیدیه و بهر هگیری از محتوا برای تقویت<br />توانش زبان فارسی دقیقاَ همسو با شیو ههایی مثل غرقه سازی )در رویکرد محتوامحور( و آموزش تکلیف محور است. تنوع<br />فنون آموزشی در مدرسة المهدی قم حاکی از این نکته مهم است که در این مدرسه هم دیدگاه های سنتی، مثل روش<br />دستور-ترجمه، رایج هستند و هم دیدگاه های نوین. این تنوع می تواند یک نقطه قوت منحصربفرد باشد زیرا فارسی آموزان<br />را متناسب با نوع نظام آموزشی حوز ههای علمیه تربیت م یکند.https://www.jiera.ir/article_50130_f028c8a2b5a070465122db7ba08d808a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823didgahدیدگاه دانشجویان دربارة نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت14416250131FAمحمد افخمی عقدادکتری علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مدرس دانشگاه پیام نور یزدمحمود کمالی زارچاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورشکو راوه نادراستاد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آموزگاری صدرالدین عینی، دوشنبه، تاجیکستانJournal Article20131203پژوهش حاضر باهدف بررسی دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت انجام شده است.<br />روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.همه ی شرکت کنندگان در این پژوهش دانشجویان دوره ی کارشناسی<br />دانشگاه یزد در نیمسال دوم سال تحصیلی 91 - 1390 بودند. بدین منظور 405 نفراز دانشجویان دانشگاه یزد به روش<br />نمون هگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارتحقیق پرسشنامه ای نگرش سنج با 63 ماده بود. داده ها با استفاده از<br />آزمون های همبستگی پیرسون، من ویتنی وکروسکال والیس تحلیل شدند. نتایج نشان داد تمام عوامل اجتماعیِ مورد<br />بررسی، شاملِ فرهنگ، خانواده، گروه های دوستی، ورزش و سرگرمی و ارتباطات و اطلاعات، به ترتیب ذکر شده بیشترین<br />تأثیر را برتعلیم و تربیت دارند و روابط معناداری بین جنسیت و اعتقاد به نقش عامل فرهنگ، وضعیت تاهل و شغل پدر<br />و اعتقاد به نقش عامل خانواده، نوع سکونت با اعتقاد به نقش عامل گروه دوستی در تعلیم و تربیت مشاهده گردید. لذا<br />در نظر گرفتنِ نقش این عوامل در برنامه ربز یهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها توصیه می شود.https://www.jiera.ir/article_50131_aa7939124b72d041bd1d9299605cb80d.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823rabete hooshرابطه خود اثربخشی و جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی و هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز16318750132FAپرویز عسگریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز- ایرانسمیرا سید اسیابانمدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز - ایرانآزاده حربی-Journal Article20131203هدف پژوهش حاضر رابطه خود اثربخشی و جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی و هوش معنوی در دانشجویان<br />دانشگاه آزاد اسامی اهواز است. حجم نمونه مورد مطالعه 380 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای<br />انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه خود اثربخشی، پرسشنامه جهت گیری مذهبی، پرسشنامه<br />هوش فرهنگی و پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه استفاده گردید. این تحقیق از نوع همبستگی بود و برای تحلیل<br />آماری داد هها از ضریب همبستگی ساده )پیرسون( و تحلیل کانونی استفاده شد. نتایج تحلیل داده های این پژوهش<br />نشان داد که بین خود اثربخشی با هوش فرهنگی در سطح ) 05 / p>0 ( در دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد<br />p>0/0001( و 56 / R=0 ( بین خود اثربخشی با هوش معنوی در سطح ) 05 / p>0 ( در دانشجویان رابطه معنی دار وجود<br />دارد ) 0001 / p>0 و 53 / R=0 (. بین جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی در سطح ) 05 / p>0 (در دانشجویان رابطه<br />وجود دارد. ) 0001 / p>0 و 42 / R=0 (. بین جهت گیری مذهبی با هوش معنوی در سطح ) 05 / p>0 (در دانشجویان<br />رابطه وجود دارد ) 0001 / p>0 و 40 / R=0 (. بین خود اثربخشی و جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی و هوش معنوی<br />در دانشجویان رابطه وجود دارد.https://www.jiera.ir/article_50132_3f153939e137cf7d562e4a5f6745f217.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132492920150823amoozeshتآثیر آموزش با نقشه مفهومی بر یادگیری معنی دار زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه19321750133FAمنصوره کلهردکتری روانشناسی تربیتی. مرکزمشاوره اموزش و پرورش شهریارگلنار مهراندانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20131203تآثیر آموزش با نقشه مفهومی بر یادگیری معنی دار زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطهhttps://www.jiera.ir/article_50133_5bf9c136185e7670e3279a05692ece70.pdf