انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321A Model for Effective Accountability at Public Universities: Mixed Methodمدل پاسخگویی اثربخش دانشگاه های دولتی: مطالعه آمیخته7228598110.22034/jiera.2019.85981FAعباس عباس پوردانشیار دانشگاه علامه طباطبائیمحسن شاکری حسین آباددانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطباییحمید رحیمیاندانشیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-2808-0618مقصود فراستخواهدانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیJournal Article20181025<strong>T</strong>he purpose of this study was to investigate experts' perceptions and attitudes towards various aspects of public universities accountability in Tehran city. This study used an exploratory mixed methods approach involving 309 faculty members, experts and PhD students in 2015. The main purpose of the qualitative phase was to develop a background for a questionnaire and provisional model to be used in the quantitative phase. Structural equation modeling analysis during the quantitative phase provided a model that shows the relationships of different factors regarding effective accountability. The result of study provided exploratory model to describe the relationship between casual conditions of balanced accountability to the needs of the stakeholders, accountability strategies, context and environmental aspect of Public universities, and outcomes of it.هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک و نگرش اساتید و صاحبنظران نسبت به ابعاد پاسخگویی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این پژوهش بر مبنای رویکرد آمیخته اکتشافی با مشارکت 309 نفر از اساتید، صاحبنظران، مسئولین آموزش عالی و دانشجویان دکتری در سال 1394 انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با پاسخگویی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم و تجزیهوتحلیل مدل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی را فراهم نمود که روابط بین عوامل متمایز پاسخگویی اثربخش در دانشگاههای دولتی را نشان میدهد. یافتههای پژوهش، مدلی اکتشافی برای توصیف روابط میان شرایط علی پاسخگویی متوازن به نیازهای ذینفعان، راهبردهای پاسخگویی، ابعاد زمینهای و ویژگیهای محیطی دانشگاههای دولتی و پیامدهای حاصل از آن را ارائه میدهد.https://www.jiera.ir/article_85981_f5ca034d9375c32670a7e3305ef580f4.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321Investigating the Efficacy of Pre-Primary School Practical Math on Math Competency and Learning Behaviors of Children
.شناسایی و اعتباربخشی مؤلفههای برنامه مطلوب آموزش ریاضی پیش از دبستان و تحلیل محتوای کتب مربوط23368598210.22034/jiera.2019.85982FAناهید شیرانی بیدآبادیدکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهاناحمدرضا نصر اصفهانیاستاد برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهانسید ابراهیم میر شاه جعفریاستاد برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهاناحمد عابدیدانشیار کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهانJournal Article20171020<strong>T</strong>his study aims to investigate the effectiveness of practical math education in preschool on math competency and learning behaviors of children. The research method was quasi-experimental. Sixty preschool children (female) were selected using the accessible sampling method. The children were randomly divided into two experimental and control groups. At first, the mathematical competence test was given to both groups. While the control group received a typical preschool education based on the usual textbooks and worksheets, the practical instruction was used in the experimental group. The learning program was performed over a period of six months. After completing the educational program, both groups were tested. Results demonstrated a significant difference between the two groups in math competency. The study of learning activities during education showed that the program was effective in the type of activity, verbal behaviors, and engagement of children. And it has the greatest impact on the type of activity.هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش عملی ریاضی بر شایستگی ریاضی و رفتارهای یادگیری کودکان بود، روش انجام این پژوهش طرح شبه آزمایشی بوده است. بدین منظور 60 نفر از کودکان (دختر) دوره پیشدبستانی به روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا از دو گروه آزمون شایستگی ریاضی گرفته شد. سپس آموزش عملی مؤلفههای مشخصشده ریاضی پیش از دبستان طی 6 ماه در گروه آزمایشی اجرا گردید و گروه کنترل آموزشهای معمول پیشدبستانیها را دریافت کرد. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد تفاوت میانگین شایستگی ریاضی در دو گروه بهطورکلی معنادار بود. بررسی فعالیتهای یادگیری در حین آموزش نشان داد نوع برنامه و روش ارائه در نوع فعالیت، رفتار کلامی و مشارکت کودکان مؤثر بوده و بیشترین تأثیر را بر نوع فعالیت گذاشته است.https://www.jiera.ir/article_85982_0263b3e065d855c65f87f82fd6308a5b.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321Designing the Pattern of Learning Transfer to Work Environment in Human Resource Development Programsتدوین الگوی شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در برنامههای توسعه منابع انسانی37518933510.22034/jiera.2019.164438.1756FAالهام سادات سلیمانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.علی اکبر امین بیدختیاستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحمود نجفیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.مرتضی کرمیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20181226<strong>T</strong>he purpose of this study was to provide a model for transferring learning to the workplace, based on a qualitative study design, we used a foundation-based approach to data theory. There was selected 30 managers, faculty members, employees, experts and human resources to be interviewed at the Ferdowsi University of Mashhad. Sampling done by following a theoretical one and the interviewees was selected by mean of snow ball technique. After deriving main themes and concepts from the written-facet interviews, researchers did analysis them by a mixed micro analyses. It was a combination of open and axial coding. The derived main themes categorized: individual factors, educational factors, organizational factors. The conditions for the transfer of learning: the conditions of the transfer, management factors and financial power of the organization. Interventional conditions include: trans-organization factors; strategic factors including: structural strategies, process strategies, and environmental strategies. The consequences of learning transfer were identified at both levels of individual and organizationalهدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای انتقال یادگیری به محیط کار بود. به این منظور بر مبنای طرح مطالعه کیفی و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد مطالعه انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، اعضای هیئتعلمی، کارمندان، کارشناسان و متخصصان منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1397 بودند که با توجه به سطح اشباع دادهها، 30 نفر از آنها بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل مصاحبهها با استفاده از رهیافت نظاممند استراوش و کوربین کدگذاری باز، محوری، و منتخب صورت گرفت. با استفاده از مثلثسازی و روش بازخورد مشارکتکنندگان و خبرگان غیرمشارکتکننده از اعتبار تحلیلها اطمینان حاصل شد. نتایج پژوهش نشاندهندۀ، 13 مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی (عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی)؛ پدیده محوری (مشارکت فعالانه در آموزش و انتقال آموختهها)؛ شرایط زمینهای (شرایط و جو انتقال، عوامل مدیریتی و توان مالی سازمان)؛ شرایط مداخلهگر (عوامل فراسازمانی)؛ راهبردها (راهبردهای ساختاری، راهبردهای فرایندی و راهبردهای محیطی)؛ و پیامدها (پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی) به دست آمد که عوامل مؤثر بر انتقال آموختهها به محیط کار را نمایان میکند.https://www.jiera.ir/article_89335_7b732e7d8d3e1f2c4132d2a547018210.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321Presenting Structural Pattern to Predict School Anxiety According To Perception of Classroom Environment with Coping Styles Mediationآزمون روابط علی اضطراب تحصیلی بر اساس ادراک محیط کلاس با میانجی سبکهای مقابلهای در دانشآموزان53698933610.22034/jiera.2019.158699.1718FAشیما وفادانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایراننسرین باقریاستادیار گروه روانشناسی آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایرانمینا مجتباییدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایرانخدیجه ابوالمعالی الحسینیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایرانJournal Article20181126<strong>T</strong>he aim of this study is to present a structural sample to forecast school anxiety according to a perception of the classroom environment with the mediation of coping styles in students. The research method is descriptive- correlational. The statistical society under study consists of all female students in second grade of high school at public schools in Tehran who were educating in 1395-96 educational year. Multistage Cluster Sampling method has been used in this study. This sample includes 480 female students in second grade of high school in Tehran. These students answered the Perception of Classroom Environment made by Fraser, Fisher and McRobie’s questionnaire (1996), Coping Styles of Andler and Parker (1990) questionnaire, school anxiety questionnaire by Abolma’ali & et al (1994). To analyze data and answer the study questions, structural equations modeling method was used which was studied to examine the casual relationship among latent variables. The results revealed that all of the seven components of perception of class environment (correlation, teacher support, class involvement, research, task orientation, cooperation, equanimity) with all of the four components of school anxiety (exam stress, fearing self-assertion and physiological reaction) were negatively correlated in 0.01 level. Also, a problem-focused style, negatively, and avoidance coping style and emotional coping style, positively, correlated with all of the four components of school anxiety at 0.01 level. Likewise, the results indicate that perception of classroom environment forecasts academic anxiety in female students with the mediation of coping styles.هدف مطالعه حاضر ارائه الگوی ساختاری بهمنظور پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس ادراک محیط کلاس با میانجی سبکهای مقابلهای در دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگیو جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه شامل 480 دانشآموز بوده است. دانشآموزان به پرسشنامههای ادراک محیط کلاس فراسر، فیشر و مکروبی (1996)، سبکهای مقابله ﺍﻧﺪﻟﺮ ﻭ ﭘﺎﺭﻛﺮ (1990) و اضطراب مدرسه ابوالمعالی و همکاران (1994) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری و برای بررسی روابط علّی میان متغیرهای مکنون موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مؤلفههای ادراک محیط کلاس و مؤلفههای اضطراب تحصیلی بهصورت منفی همبسته بودند و سبک مقابله هیجان مدار بهصورت مثبت با مؤلفههای اضطراب تحصیلی همبسته بود، اما بین سبک مقابله مسئله مدار و اجتنابی با اضطراب تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد. همچنین ادراک محیط کلاس با میانجی سبکهای مقابله، اضطراب تحصیلی در دانشآموزان دختر را پیشبینی میکنند<strong>.</strong>https://www.jiera.ir/article_89336_6740f5c6e8d8531b7d8bee735a9633a5.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321Effect of Training of Self-Regulation Strategies on Academic Self-Efficacy and Academic Adjustment of Maladaptive High School Studentsاثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان ناسازگار71878598610.22034/jiera.2019.85986FAمعصومه زنگی آبادیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران0000000273586378مسعود صادقیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانعزت اله قدم پوردانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانJournal Article20180520<strong>S</strong>tudent's maladaptive behaviors are behaviors that are not compatible with the views of parents, schoolchildren, community, and school. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of self-regulation strategies training on academic self-efficacy and educational adaptability of maladaptive female students in second-grade high school in Kerman. This research is applied in terms of its purpose and in terms of how to collect experimental data such as quasi-experimental, pseudo-test, post-test, and control group. The statistical population of this study includes maladaptive female students in Secondary Schools in District 2 of Kerman. The research sample was 30 maladaptive students who were identified by incompatible high school students' compatibility test and then divided randomly into two experimental and control groups (each group of 15). They were the experimental group received 8 sessions of 90 minutes’ self-regulation strategies and the control group did not receive any training during this period. Data were analyzed using statistical methods such as mean, standard deviation and covariance analysis. The results showed that self-regulation strategies training had a significant effect on academic self-efficacy and academic adjustment of maladaptive students at the level of P <0.01. Self-regulation training to use cognitive strategies and meta-cognitive strategy is presented to maladaptive students, in order to lessen the academic inconsistency and academic self-efficacy of such students.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی وسازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر ناسازگار دوره دوم متوسطه شهر کرمان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر ناسازگار در مدارس دوره متوسطه دوره دوم ناحیه 2 شهر کرمان در سال تحصیلی 96-95 بود. نمونه موردبررسی بر اساس هدفهای پژوهش عبارت بودند از 30 دانشآموز ناسازگار که به کمک آزمون سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (AISS)، ناسازگار تشخیص داده شدند و سپس با گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1997) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی کلارک (1976). به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای راهبردهای خودتنظیمی آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار دوره متوسطه در سطح 01/0P< تأثیر معناداری دارد. آموزش خودتنظیمی در جهت استفاده از راهبردهای شناختی و راهبرد فراشناختی به دانشآموزان ناسازگار ارائه شود تا کمتر شاهد ناسازگاری تحصیلی و عدم خودکارآمدی تحصیلی اینگونه دانشآموزان باشیم.https://www.jiera.ir/article_85986_72b34b324cc53978f4bacaa2cd4d1b40.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321The Prediction of Entrepreneurial Intention of University Students Based on Psychological Capital and Career Adaptabilityپیشبینی قصد کارآفرینی دانشجویان براساس سرمایهی روانشناختی و انطباقپذیری مسیر شغلی891038933710.22034/jiera.2019.170416.1794FAعلی شیخ الاسلامیدانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7700-7206غفار کریمیانپوردکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیعارفه کیانیکارشناس ارشد مشاورۀ شغلی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20190201<strong>T</strong>he purpose of this study was to the prediction of entrepreneurial intention university students based on psychological capital and career adaptability. The method of this study is correlational. The statistical population of this study comprised all of Mohaghegh Ardebili university student in 2018 academic year, that among this population, by using cluster random sampling, 243 samples were select. For data collection luthans, youssef, avolio psychological capital questionnaire, savickas career path adaptability questionnaire and liñán, rodríguez, rueda-cantuche entrepreneurial intention questionnaire were used. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. The result showed that there exists a significant positive relationship between psychological capital and its components (self-efficiency, hope, optimism, resiliency) and career adaptability and its components (concern, control, curiosity, confidence) with entrepreneurial intention. Also, the results of the regression analysis revealed that the %20 of the variance of entrepreneurial intention can be explained by psychological capital and career adaptability. Therefore, it can be concluded that the psychological capital and career adaptability may be taken into account as one of the important factors leading entrepreneurial intention, which requires planning and attention.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی قصد کارآفرینی دانشجویان بر اساس سرمایهی روانشناختی و انطباقپذیری مسیر شغلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1397 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 243 دانشجو انتخاب شدند. از پرسشنامهی قصد کارآفرینی لینان، رودریگرز، رودیکانتچ (2011)، پرسشنامهی سرمایهی روانشناختی لوتانز، یوسف و آولیو (2007) و پرسشنامهی انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس (2012) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین سرمایهی روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تابآوری) و انطباقپذیری مسیر شغلی (دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد) با قصد کارآفرینی دانشجویان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 20 درصد از کل واریانس قصد کارآفرینی دانشجویان بر اساس سرمایهی روانشناختی و انطباقپذیری مسیر شغلی قابل پیشبینی است که متغیر انطباقپذیری مسیر شغلی سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که سرمایهی روانشناختی و انطباقپذیری مسیر شغلی از متغیرهای مرتبط با قصد کارآفرینی دانشجویان هستند که نیازمند توجه و برنامه ریزی هستند.https://www.jiera.ir/article_89337_d095d3830f5e3a2a54b62fa29cee4738.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321Identifying the Effective Factors on Trainees Reduction of Private Vocational and Technical Institutesشناسایی عوامل موثر برکاهش کارآموزان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد1051198598810.22034/jiera.2019.85988FAبهبود محمدزادهکارشناسی ارشد مدیریت اجرائی (استراتژیک)، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد واحد تبریزعلیرضا بافنده زندهدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20180820<strong>T</strong>his article is intended to identify the causes of the trainee’s reduction in private vocational and technical institutes. According to the purpose, an exploratory mixed research method was selected as the appropriate method of research. The research method consists of two qualitative and quantitative steps. In the qualitative stage, the data were collected using thematic analysis and conducting targeted and in-depth interviews with 20 experts in technical and vocational education. Then, with the initial coding and the definition of the main and sub-themes, Factors affecting the reduction of trainees in private technical and vocational institutes were identified. In the quantitative stage, a questionnaire was set up based on the results of the first stage interviews. The statistical sample at this stage was 270 managers and founders of private technical and vocational institutes in East Azarbaijan province. Data was collected through a questionnaire categorized using exploratory factor analysis. That way, the effective factors on the reduction of trainees were re-identified. The results of exploratory factor analysis were in line with the results of Thematic Analysis. The results of both qualitative and quantitative methods indicate that institute factors (physical resources, human and finance resources, educational programs and educational marketing), organizational factors (content, policy, support, evaluation) and environmental factors (competitors, labor market, community culture, laws and government policies) are three major factors affecting the reduction of trainees in private technical and vocational institutes.این مقاله با هدف شناسایی علل کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد انجام شده است. با توجه به هدف، روش پژوهش آمیخته اکتشافی، بهعنوان روش مناسب پژوهش انتخاب شد. روش پژوهش شامل دو مرحله کیفی و کمّی بود. در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و انجام مصاحبههای هدفمند و عمیق با 20 نفر از خبرگان آموزشهای فنی و حرفهای، دادهها گردآوری شد. سپس با کدگذاری اولیه و تعریف مضمونهای فرعی و اصلی، عوامل مؤثر بر کاهش کارآموزان در آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد شناسایی گردیدند. در مرحله کمّی بر اساس نتایج مصاحبههای مرحله اول، پرسشنامهای تنظیم شد. نمونه آماری در این مرحله 270 نفر از مدیران و مؤسسان آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی بودند. دادههای گردآوریشده از طریق پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی دستهبندی شد. بدینصورت عوامل مؤثر بر کاهش کارآموزان، مورد شناسایی مجدد قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی همراستا با نتایج به دست آمده از تحلیل مضمون بود. نتایج هر دو روش کیفی و کمّی نشان داد عوامل آموزشگاهی (منابع فیزیکی، منابع انسانی و مالی، برنامههای آموزشی و بازاریابی آموزشی)، عوامل سازمانی (محتوا، خطمشی، پشتیبانی و ارزشیابی) و عوامل محیطی (رقبا، بازار کار، فرهنگ جامعه، قوانین و سیاستهای دولت) سه عامل مهم کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد هستند.https://www.jiera.ir/article_85988_d5c96c7f96a22821a945e72153d01e0a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321The Effectiveness of Language Teaching with the Help of Moodle on the Performance of the Comprehension of Iranian Learnersاثربخشی آموزش زبان با کمک مودل برعملکرد درک مطلب زبان آموزان ایرانی1211398933810.22034/jiera.2019.150284.1649FAبهزاد نزاکت گواستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائیجلیل فتحیاستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستانJournal Article20181117<strong>W</strong>eb-based tools and applications that have the potential to increase motivation and interaction among learners have attracted a lot of attention in the English language learning community. One of the newest web-based technologies used for educational purposes is Moodle, a virtual learning environment with open source. Considering the importance of technology in general and the rarity of studies on the use of Moodle in Second Language Education, this paper examines the impact of second language teaching with the help of Moodle on the ability to understand Iranian learners. For this purpose, in this study, a sample of 46 students of the English language school in one of the Islamic Azad University units in Iran was used as research subjects. In line with the purpose of the research, the students of the experimental group (25) received a combination of learning, in which the Moodle was added to in-class education, while the control group students (21) trained only in the same traditional method of in-class education. This study was conducted over a semester for 16 weeks. Statistical analysis of the data indicated that the comprehension function of the experimental group at the end of the period was better than the control group. These findings could have remarkable theoretical implications for teaching English as a second language.ابزارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشنهایی که پتانسیل لازم جهت افزایش انگیزه و تعامل میان زبان آموزان را دارند، توجهات زیادی را در میان جامعهی آموزش زبان انگلیسی به خود جلب کردهاند. یکی از جدیدترین تکنولوژیهای مبتنی بر وب که برای اهداف آموزشی به کار گرفته شده است مودل است که یک محیط یادگیری مجازی با منبع آزاد است. با توجه به اهمیت تکنولوژی بهطورکلی و نادر بودن مطالعات مربوط به استفاده از مودل در آموزش زبان دوم، این مقاله با استفاده از یک پژوهش کمی و در قالب یک طرح شبه آزمایشی به بررسی تأثیر آموزش زبان دوم با کمک مودل بر توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی میپردازد. بدین منظور در این مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای 46 نفری از زبان آموزان دو کلاس رشتهی زبان انگلیسی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ایران (واحد تهران شمال) بهعنوان شرکتکنندگان پژوهش استفاده گردید. در راستای هدف پژوهش، دانشجویان گروه آزمایش (25 نفر)، از یادگیری ترکیبی بهرهمند گردیدند که در آن مودل به آموزش درون کلاسی اضافه گردید، درحالیکه دانشجویان گروه کنترل (21 نفر) فقط با همان روش سنتی آموزش درون کلاسی آموزش دیدند. این پژوهش در طول یکترم به مدت 16 هفته انجام گرفت. تحلیل آماری دادهها به کمک آزمون تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که عملکرد درک مطلب گروه آزمایش در پایان دوره بهتر از گروه کنترل بود. این یافتهها میتواند پیامدهای قابلتوجه نظری و کاربردی برای آموزش زبان انگلیسی بهعنوان زبان دوم داشته باشد.https://www.jiera.ir/article_89338_8a92ef4e6a332d2122ea3ef29a067dc6.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321Investigating the Factors Affecting Academic Burnout from the Viewpoints of Students and Faculty Membersبررسی عوامل اثر گذار بر فرسودگی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی1411548933910.22034/jiera.2019.160309.1731FAمریم حسینی لرگانیاستادیار گروه نوآوری آموزشی و درسی ، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، ایران ، تهران0000-0003-4330-1711Journal Article20181208<strong>A</strong>cademic burnout creates feelings of helplessness, irritability, and disappointment in students, which subsequently dwindles away their motivation, performance and academic achievement. Therefore, it is very important to identify the contributing factors to students’ academic burnout in order to provide strategies and solutions for reducing them. The objective of this study is to investigate the factors affecting academic burnout among students of state-run universities in Iran’s higher education system. In this study, the qualitative method of content analysis was used. The population of the study was comprised of two main groups (students and professors) of the state universities of Iran in 2017, which were identified by the snowball sampling method. After two semi-structured group interviews with students (21 persons) and professors (10 people) and 6 individual interviews with professors and 14 individual interviews with students of the country's higher education system, including 31 provinces in 1396, data saturation achieved. Obtained data were coded and classified by using conventional content analysis. The results of the research showed that the main components of the conceptual model of the contributing factors on academic burnout of the students are: inefficiency of education, cultural factors, scientific fraud, education economics, family problems, academic and behavioral weaknesses of faculty, infrastructure problems were supportive-motivational factors and personality traits. The findings of this study provide good results for helping policymakers, planners and educators of Iran's higher education system to reduce academic burnout among students.فرسودگی تحصیلی باعث ایجاد احساس درماندگی، تحریکپذیری، ناامیدی در دانشجویان و درنتیجه کاهش انگیزه و افت عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان میشود؛ شناسایی عوامل اثرگذار بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان در جهت ارائه راهبردها و راهکارهایی برای کاهش آن از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مفهومی برای تبیین عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی دولتی کشور انجام شد. در این پژوهش از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. جامعۀ موردمطالعه در این پژوهش شامل دانشجویان و اساتید دانشگاههای دولتی کشور بودند که با روش نمونهگیری گلوله برفی برای مطالعه شناسایی شدند. پس از دو مصاحبه گروهی نیمه ساختاریافته با دانشجویان (21 نفر) و اساتید (10 نفر) و 6 مصاحبۀ انفرادی با اساتید و 14 مصاحبۀ انفرادی با دانشجویان نظام آموزش عالی دولتی کشور، شامل 31 استان در سال 1396، اشباع دادها حاصل گردید. دادههای حاصل از بحث و گفتگو با دانشجویان و اساتید موردمطالعه با استفاده از تحلیل محتوای عرفی کدگذاری و طبقهبندی شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفههای اصلی الگوی مفهومی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان نظام آموزش عالی دولتی کشور شامل: ناکارآمدی آموزش، عوامل فرهنگی، تقلب علمی، اقتصادمحور شدن آموزش، مشکلات خانوادگی، ضعف علمی و رفتاری اساتید، مشکلات زیرساختی، عامل حمایتی- انگیزشی و ویژگیهای شخصیتی بودند. نتایج این مطالعه دستاوردهای مناسبی برای کمک به سیاستگذاران، برنامهریزان و آموزشگران نظام آموزش عالی کشور در جهت کاهش فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان به همراه دارد.https://www.jiera.ir/article_89339_8691ef4f893f3d83febfd45166bc20a8.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324134420190321The Role of Virtual Education and Information Technology Governance in the Desirability of Directors of Islamic Azad University of Khuzestan Provinceنقش آموزشهای مجازی و حاکمیت فنآوری اطلاعات در شایستهسالاری مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان1551698934010.22034/jiera.2019.134040.1495FAهادی کازرونی شامیریدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرسعید مرادیاستادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرJournal Article20180531<strong>T</strong>he purpose of this study was to investigate the role of virtual education and information technology governance in the managers of the Islamic Azad University of Khuzestan. The present study was a descriptive-correlational study in terms of applied research. The statistical population of the present study consisted of directors and deputy directors of the Islamic Azad University of Khuzestan province. 185 directors and deputy directors of Islamic Azad University of northern Khuzestan province (Islamic Azad University of Dezful, Shoosh, and Andimeshk) were randomly selected using a stratified random sampling method. They were selected as the statistical sample of the study. The data gathering tool was Zahirikhah's virtual education questionnaire (2014), Dinardwendik information management governance questionnaire (2013), and voluntarily volunteer questionnaire (2012). The validity of the questionnaires was verified using face validity. Data were analyzed by SPSS software (Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation coefficient and multivariate regression). The results of this study showed that Virtual education and IT governance have a positive and significant effect on the merits of managers of Islamic Azad universities in the north of Khuzestan province (Dezful, Andimeshk and Shoosh universities). Virtual training has a positive and significant relationship with meritocracy. The governance of information technology has a positive and meaningful relationship with meritocracy.هدف از پژوهش حاضر نقش آموزشهای مجازی و حاکمیت فنآوری اطلاعات در شایستهسالاری مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نوع پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر از مدیران و معاونین مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تشکیل شده بود (250 نفر) که تعداد 185 نفراز مدیران و معاونین مدیران دانشگاه آزاد اسلامی شمال استان خوزستان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، شوش و اندیمشک) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه آموزشهای مجازی ظهیری خواه (1393)، پرسشنامه حاکمیت فناوری اطلاعات دیناروندنیک (1392) و پرسشنامه شایستهسالاری مصلحی (1391) بود. تجزیهوتحلیل با نرمافزار SPSS (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد: آموزشهای مجازی و حاکمیت فناوری اطلاعات با شایستگی مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی شمال استان خوزستان (دانشگاه دزفول، اندیمشک و شوش) رابطه مثبت و معنادار داشت. آموزشهای مجازی با شایستهسالاری رابطه مثبت و معنادار داشت. حاکمیت فنآوری اطلاعات با شایستهسالاری رابطه مثبت و معنادار داشت.https://www.jiera.ir/article_89340_ec6ee6daf12712228caae7b81559602f.pdf