TY - JOUR ID - 84469 TI - بررسی مشکلات چندفرهنگی در مدارس ابتدایی شهر ساوه و ارائه راهکارهای آن JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - احمدی, منیژه AU - قریشی, سید علی AU - گودرزی, فاطمه AD - استادیار علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، AD - کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - 42 SP - 121 EP - 137 KW - راهکارهای آموزشی و تربیتی KW - مدارس ابتدایی شهر ساوه KW - مشکلات چند فرهنگی DO - 10.22034/jiera.2018.84469 N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی مشکلات چند فرهنگی در مدارس ابتدایی شهر ساوه و ارائه راهکارها است. روش پژوهش ترکیبی؛ کیفی-کمی بود. جامعه آماری؛ 15178 نفر دانش‌آموز و 1400 معلم در سال تحصیلی 97-1396 که بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 260 معلم و 373 دانش‌آموز انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه فرهنگی-اجتماعی کوهن و رسمن (2014) و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 معلم و تحلیل محتوا بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و آزمون رتبه‌ای فریدمن و t مستقل که یافته­ها نشان داد مشکلات یاددهی، یادگیری، محتوایی و محیطی از لحاظ آماری در سطح 05/0 معنادار است. همچنین یادگیری، محتوای آموزشی، عدم آشنایی معلمان با فرهنگ‌های مختلف و احساس حقارت دانش­آموزان لهجه‌دار با مشکلات آموزشی مدارس چندفرهنگی رابطه مستقیم و معناداری دارد. از سوی دیگر توجه برنامه­ریزان به محتوای آموزشی، آشنایی معلمان با فرهنگ‌های مختلف، ارائه خدمات مشاوره در این مدارس برای مقابله با احساس خجالت و کمرویی ­دانش‏آموزان، مشارکت آن‌ها ­در فعالیت‌های گروهی، اهمیت­دهی به فرهنگ‌های مختلف در متون کتاب‌های درسی، جمعیت کم کلاس‌ها، تعامل بیشتر با خانواده‌ها، عدم تبعیض و توجه خاص به فرهنگ‌ها، تأکید بر نقاط مشترک فرهنگ‌ها، تشکیل گروه‌های آموزشی با دانش‏آموزان فرهنگ‌های مختلف منجر به کاهش مشکلات آموزشی این مدارس خواهد شد. UR - https://www.jiera.ir/article_84469.html L1 - https://www.jiera.ir/article_84469_0f8f1edfcd29174129c5dfcba10b7599.pdf ER -