TY - JOUR ID - 64995 TI - ارائه الگوی مناسب تدوین و تالیف کتب فارسی دوره اول متوسطه بر اساس مولفه های خبرگی آموزشی و انتقادی JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - عاشوری, هایده AU - سیف نراقی, مریم AU - نادری, عزت اله AU - علی عسگری, مجید AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - استاد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه آموزشی برنامه ریزی درسی ، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - ویژه‌نامه SP - 175 EP - 194 KW - برنامه درسی KW - نظریه خبرگی آموزشی و انتقادی KW - دوره متوسطه DO - N2 - هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی مناسب تدوین و تالیف کتب فارسی دوره اول متوسطه بر اساس مولفه های خبرگی آموزشی و انتقادی از منظر متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط می باشد. جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی (118 نفر) و معلمان ادبیات فارسی دوره اول متوسطه استان مازندران (940 نفر) می باشند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای است که براساس فرمول کوکران 272 نفر از معلمان و 92 نفر متخصص برنامه درسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات برگرفته از الگوی مفهومی پژوهش براساس نظریه خبرگی آموزشی و انتقادی بوده لذا به صورت پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس اسمی و طیف لیکرت تدوین گردید. پایایی ابزار براساس ضریب آلفای کرانباخ به میزان924/0 تأیید شده است. در روش تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و برای بررسی آزمون فرض ها از آزمون خی دو (X2) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر دال بر آن است که متخصصان برنامه ریزی درسی و معلمان ذیربط در حد مطلوبی بکارگیری مؤلفه های برنامه درسی خبرگی آموزشی و انتقادی ارائه شده، در الگوی پیشنهادی را تأیید می کنند. با توجه به یافته های این تحقیق و بر اساس اینکه نظام آموزشی متمرکز ایران، که در آن کتاب های درسی از اساسی ترین منابع آموزشی در اختیار معلمان و دانش آموزان محسوب می شوند، به منظور تحقق اهداف برنامه درسی مبتنی بر مؤلفه های خبرگی آموزشی و انتقادی (قوام ساختاری و کفایت ارجاعی) محتوای این کتب درسی بر اساس الگوی پیشنهادی تدوین گردد. UR - https://www.jiera.ir/article_64995.html L1 - https://www.jiera.ir/article_64995_427c887e3a2f1d28c027799d02836e61.pdf ER -