TY - JOUR ID - 64745 TI - مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - فرید, ابوالفضل AU - حبیبی کلیبر, رامین AU - محمدی, محمد AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - 40 SP - 105 EP - 127 KW - پدیدارشناسی KW - تجارب دانش‌آموزان KW - تعلل ورزی تحصیلی DO - 10.22034/jiera.2018.64745 N2 - هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانش‌آموزانی بود که تعلل­ورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانش‌آموزان پسر سال چهارم رشته­های نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبه‌های ضبط‌شده به‌صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجربه زیسته دانش­آموزان، موجب شناسایی و دسته­بندی و استخراج مقوله‌های اصلی «سبب‌شناسی تعلل ورزی تحصیلی»، «پیامدها» و «راهکارها» شد و همین‌طور از مقوله­های اصلی ذکرشده، مقوله‌های فرعی سبب‌شناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان، کمال‌گرایی و مطلق اندیشی، افکار منفی و ترس از شکست، بی‌علاقه بودن به موضوعات درسی و سبب‌شناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بی‌برنامه و بی‌انگیزه، نبود الگوی موفق و همین‌طور پیامدهای عاطفی و روانی- تحصیلی و رفتاری - شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقوله­های اصلی پیامدها و راهکارها، استخراج شدند. یافته‌های این پژوهش توانست تصویر روشنی از علل تعلل­ورزی تحصیلی، پیامدها و راهکارهای حل مشکل ارائه کند. UR - https://www.jiera.ir/article_64745.html L1 - https://www.jiera.ir/article_64745_5aec4151488d6349f8dd3d802bca8308.pdf ER -