TY - JOUR ID - 53178 TI - ماهیت و قلمرو تعلیم و تربیت اسلامى در متن تحصیلات JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - علینژاد, معصومه AU - میرسپاسی, زهره AU - صانعی, سعید AD - عضو هیئت علمی مرکز تربیت معلم نسیبه AD - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور AD - عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 16 SP - 171 EP - 182 KW - تعلیم و تربیت KW - ماهیت محیط KW - روش تحقیق DO - N2 - چکیده سه نگرش در تعلیم و تربیت اسلامى وجود دارد. در نگرش نخست تعلیم و تربیت اسلامى بـه منزله نظامى توصیفى است که از طریق بررسى آثار دانشمندان مسـلمان مـى تـوان بـدان دسـت است که بر اساس آن، مىتوان با استفاده از متون دینـى 2 یافت. در نگرش دوم، نظامى استنباطى براى همه مسائل تعلیم و تربیت، پاسخى فراهم آورد. در نگرش سوم، تعلیم و تربیـت اسـلامى به منزله نظامى استنباطى ـ توصیفی تلقى شده است که در آن برخى مسائل و مباحـث مربـوط به تعلیم و تربیت از متون اسلامى استخراج مىشود و دسترسى به برخى موارد دیگر بر اسـاس روشهاى تجربى و پیشفرضهاى دینى، انجام مىگیرد. در این نوشتار سعى برآن اسـت کـه بـا عنایت به مطالب فوق، بااشارهاى کوتاه به ماهیت و تاریخچه تعلیم و تربیت اسـلامى بـه منزلـه رشتهاى دانشگاهى، روشهاى تحقیق و دستاوردهاى آن نیز مورد بررسى قرار گیرد UR - https://www.jiera.ir/article_53178.html L1 - https://www.jiera.ir/article_53178_8dd2cef7e8ecf17e3037a3f5f759fe3e.pdf ER -