TY - JOUR ID - 51372 TI - اثربخشی آموزش به شیوه شبیهسازی واقعیت مجازی موقعیتهای عملیاتی پیچیده در کاهش استرس شغلی نیروهای پلیس JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - حاتمی, محمد AU - احمدیان, علیرضا AU - خانجانی, آتوسا AU - وفایی, مهناز AD - دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی AD - دانشجوی دکترای شاورهم دانشگاه خوارزمی AD - کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه خوارزمی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 8 IS - 24 SP - 195 EP - 218 KW - استرس شغلی KW - پلیس KW - علائم روانشناختی KW - آموزش واقعیت مجازی DO - N2 - مقدمه: استرس شغلی نیروهای پلیس پیامدهای منفی متعدد روانی و جسمی را برای آنها در پی دارد .در سالهای اخیر کاهش استرس شغلی به شیوه آموزش شبیهسازی واقعیت مجازی به یک حوزه مهمتبدیلشده است. هدف پژوهش حاضر بررسی این شیوة آموزشی در افسر پلیس دچار استرس شغلیبود. روش: بر اساس روش نمونهبرداری در دسترس و ملاکهای تشخیصی، 1 نفر مبتلا استرس شغلیناشی از موقعیتهای عملیاتی پرتنش، انتخاب شد و با کمک مقیاس استرس شغلی فیلیپ ال. رایس درقالب طرح تک آزمودنی پیش، پس و پیگیری طی 10 جلسه آموزش مجازی مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد که آموزش از طریق شبیهسازی واقعیت مجازی، موجب کاهش معناداری بالینی58 درصدی علائم استرس و اضطراب شغلی در این فرد شد. بحث: یافتههای مطالعه حاضر تلویحاتپیشگیرانه، پژوهشی و آموزشی فراوانی در کنترل علائم استرس شغلی دارد. UR - https://www.jiera.ir/article_51372.html L1 - https://www.jiera.ir/article_51372_9f711917b83a352836fc5dd9a04d3b5d.pdf ER -