TY - JOUR ID - 51090 TI - تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر نظریة یادگیری وینچ JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - پناهی, غلامحسن AU - قائدی, یحیی AU - ضرغامی, سعید AU - عبداللهی, محمدحسین AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی AD - دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 11 IS - 36 SP - 181 EP - 208 KW - یادگیری KW - فلسفة یادگیری KW - فلسفة یادگیری وینچ‌ DO - 10.22034/jiera.2017.51090 N2 - هدف پژوهش حاضر تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر دیدگاه وینچ درباره فلسفة یادگیری است‌‌. در این راستا، با استفاده از شیوه تحلیل مفهومی، ابتدا مفهوم یادگیری و دیدگاه‌های روان‌شناسانه و نیز مکاتب فلسفی یادگیری ارائه شده است‌‌. سپس اصول اساسی فلسفة یادگیری از منظر وینچ تشریح شده است‌‌. در تبیین جایگاه فلسفة یادگیری وینچ در میان سایر نظریات روان‌شناسانه، مشخص شد که علیرغم تأکید رفتارگرایان بر رفتار آشکار موجودات زنده و تأکید شناخت‌گرایان بر فرایندهای شناختی، وینچ با جداسازی ابعاد عاطفی، شناختی و رفتاری در انسان مخالف است‌‌. وینچ همچون رفتارگرایان با مفهوم تربیت موافق است، اما برداشت او از تربیت متفاوت با نظر رفتارگرایان است‌‌. همچنین او بر اهمیت تأثیر توجه و تفکر در یادگیری تأکید می‌کند‌‌. این همان چیزی است که به‌صورت برجسته در نظریه‌های شناختی و به‌صورت کم‌رنگ‌تر در نظریه‌های رفتاری نیز دیده می‌شود‌. UR - https://www.jiera.ir/article_51090.html L1 - https://www.jiera.ir/article_51090_7c2fab22dcfd23a71eb67612ad3d70d8.pdf ER -