TY - JOUR ID - 50135 TI - اثربخشی آموزش طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تعدیل طرحوار ههای ناسازگار اولیه دانش آموزان مورد آزار JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - صبحی قراملکی, ناصر AU - پورعبدل, سعید AU - عباسی, مسلم AU - بیگان, محمد جواد AU - نبی دوست, علیرضا AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 9 IS - 28 SP - 7 EP - 30 KW - طرحواره درمانی KW - طرحواره های ناسازگار اولیه KW - دانش آموزان مورد آزار DO - N2 - هدف این مطالعه اثربخشی طرحواره درمانی به شیوه ی گروهی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان موردآزار بود. این پژوهش آزمایشی و به شیوه پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش راکلیه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان نورآباد )دلفان( در سال تحصیلی 93 - 92 تشکیل می دهند. آزمودنی هایپژوهش شامل 40 نفر از دانش آموزان پسر بود که از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان نورآباد )دلفان( بعد ازشناسایی ب هوسیله پرسشنامه کودک آزاری محمدخانی و همکاران و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته به صورت تصادفیخوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل ) 20 نفر برای هر گروه( گمارده شدند.برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته، پرسشنامه کودک آزاری و فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره هایناسازگارانه اولیه یانگ ) YSQ-SF ( استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری ) MANCOVA ( نشان داد طرحوارهدرمانی به طور معن یداری طرحواره های ناسازگار دانش آموزان مورد آزار هیجانی را کاهش داده است ) 001 / P>0 (. ایننتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی این دانش آموزان دارد؛ بنابراین پیشنهاد می شود اینبرنامه درمانی هم در مدارس و هم در کلینیک ها ب هعنوان یک درمان همدلانه و مکمل سایر درمان ها برای کاهش عواطفمنفی و جلوگیری از شک لگیری طرحواره های ناسازگار در دانش آموزان مورد آزار موردتوجه قرار گیرد. UR - https://www.jiera.ir/article_50135.html L1 - https://www.jiera.ir/article_50135_b554639af1aa47da310cbbfa60059381.pdf ER -