TY - JOUR ID - 48289 TI - پیش‌بینی میزان آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان بر اساس هوش هیجانی مادران آن‌ها JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - کلانتر هرمزی, اتوسا AU - وجدانی همت, مهدی AD - استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامھ طباطبائی AD - کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامھ طباطبائی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 34 SP - 221 EP - 246 KW - آزمون آمادگی تحصیلی KW - عملکرد شناختی- حرکتی KW - عملکرد کلامی KW - عملکرد کلی و ھوش ھیجانی DO - N2 - این پژوھش بھ منظور پیشبینی میزان آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود بھ دبستان بر اساس ھوش ھیجانی مادران آنھاصورت گرفتھ است. جامعھ پژوھش مادران دارای حداقل سواد خواندن و نوشتن بھ ھمراه فرزندانشان بوده کھ برای ارزیابیآمادگی تحصیلی فرزند خود بھ پایگاه سنجش تحصیلی بدو ورود بھ دبستان شھرستان اسدآباد در تابستان ١٣٩٣مراجعھ کردهاند.تعداد ١٢٠مادر دارای این شرایط بھ عنوان نمونھ انتخاب شدند. این پژوھش از نوع توصیفی و با روش ھمبستگی است.ابزارھای اندازهگیری آن عبارتاند از: مقیاس ھوش ھیجانی شات و آزمون آمادگی تحصیلی کودکان. آزمون آمادگی تحصیلیسطح عملکرد کودکان را در سھ حیطھی کلامی، شناختی- حرکتی و کلی تعیین میکند. برای تجزیھ و تحلیل دادهھا از ضریبھمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد کھ سطح عملکرد کلامی، شناختی- حرکتی و کلی کودکان براساس ھوش ھیجانی مادر قابل پیشبینی است. ھمچنین پیشبینی سطح عملکرد کلامی کودکان بر اساس ھوش ھیجانی مادرمعنادارتر از سطح عملکرد شناختی- حرکتی آنان است UR - https://www.jiera.ir/article_48289.html L1 - https://www.jiera.ir/article_48289_789a9382eadce8a173a0bc90aab3cc16.pdf ER -