TY - JOUR ID - 167792 TI - بررسی راهکارهای افزایش احساس تعلق اجتماعی و انگیزه یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی ازدیدگاه معلمان: یک مطالعه کیفی JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - البرزی, محبوبه AU - خوشبخت, فریبا AU - احمدی فری ابادی, افسانه AD - دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - دانش ‏آموخته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 16 IS - 58 SP - 61 EP - 74 KW - "آموزش مجازی" KW - "احساس تعلق اجتماعی" KW - "انگیزه یادگیری" DO - 10.22034/jiera.2022.167792 N2 - هدف پژوهش حاضر شناخت دیدگاه معلمان در خصوص راهکارهای ایجاد احساس تعلق اجتماعی و انگیزه یادگیری در دانش آموزان در آموزش مجازی بود. پژوهش در رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوای مضامین انجام گرفت. مشارکت کنندگان پژوهش(16 نفر) با رویکرد نمونه گیری هدفمند با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری، انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. درارتباط با احساس تعلق اجتماعی، برمبنای تحلیل های انجام شده، یک مضمون فراگیر با عنوان پیوند اجتماعی؛ 3مضمون سازمان دهنده شامل ( تقویت روابط اجتماعی، روابط دوستانه و انجام فعالیت های جمعی) و 14 مضمون پایه(افزایش نقش معلم بعنوان میانجی گری بین دانش آموزان، گفتگوی سازنده در قالب گروه های مشترک و .....) شناسایی گردید. همچنین در خصوص مفهوم انگیزه یادگیری نیز نتایج تحلیل ها حاکی از یک مضمون فراگیر( بهبود عوامل مدرسه ای و بهبود عوامل خانوادگی) ؛6 مضمون سازمان دهنده(ارتقاء امکانات و زیر ساخت های آموزش مجازی، ارتقاء شایستگی ها و توانمندی های معلمان، تقویت تعاملات اجتماعی، ارتقاء دانش تعلیم و تربیتی، نظارت و پیگیری، بهبود سواد دیجیتالی والدین) و 24 مضامین پایه(ارتقاء امکان استفاده از اینترنت، عدالت در بهره مندی از سرعت نت و...) بود. UR - https://www.jiera.ir/article_167792.html L1 - https://www.jiera.ir/article_167792_68b737ca5b63609a27c67171f388e6ea.pdf ER -