TY - JOUR ID - 146254 TI - رابطه نگرش معلمان نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی در دوران کووید-19 با نقش واسطه‌ای پذیرش آموزش مجازی JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - آزادیان بجنوردی, ماه AU - بختیارپور, سعید AU - حاتمی, مهسا AU - سعدی مجد, قاسم AU - خلقتی, علی AU - بختیارپور, سکینه AU - بختیارپور, مریم AU - بختیارپور, زهرا AU - بختیاری, مریم AD - مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا (س)، اهواز، ایران AD - استادیار گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران AD - آموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران AD - آموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران. AD - آموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایلام، ایران. AD - آموزش و پرورش شهرستان موسیان، ایلام، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 55 SP - 143 EP - 152 KW - پذیرش آموزش مجازی KW - فرسودگی شغلی KW - کووید-19 KW - معلم KW - نگرش نسبت به تغییر DO - N2 - هدف پژوهش بررسی رابطه بین نگرش نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی معلمان در دوران کووید-19 با نقش واسطه‌ای پذیرش آموزش مجازی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و به‌طور خاص مدل‏یابی معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری معلمان دو استان خوزستان و ایلام در سال تحصیلی 1400-1401، 353 نفر به روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به تغییر (Dunham et al, 1989)؛ پرسشنامه پذیرش آموزش الکترونیک حسینی و همکاران، 1393؛ پرسشنامه فرسودگی شغلی (Maslach & Jackson, 1997). داده‏ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شدند و یافته‏ها حاکی از معنی‏داری رابطه مستقیم بین نگرش نسبت به تغییر با پذیرش آموزش مجازی بود (01/0>P)، رابطه مستقیم بین پذیرش آموزش مجازی و فرسودگی شغلی معنی‏دار بود (01/0>P)، اما رابطه مستقیم بین نگرش نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی ازنظر آماری معنی‏دار نبود (05/0P). لذا می‏توان گفت نگرش مثبت نسبت به تغییر، با تأثیر بر میزان پذیرش آموزش مجازی در معلمان به‌صورت غیرمستقیم فرسودگی شغلی را در دوره همه‌گیری کووید-19 پیش‏بینی می‏کند. UR - https://www.jiera.ir/article_146254.html L1 - https://www.jiera.ir/article_146254_45c7cf54f56962c58ba66d6ba16bc0d0.pdf ER -