TY - JOUR ID - 145986 TI - بررسی نقش سواد رسانه ‏ای در پیش‏ بینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - درتاج, فریبا AU - رجبیان ده زیره, مریم AU - الله کرمی, آزاد AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 55 SP - 85 EP - 97 KW - اساتید KW - دانشجویان KW - سواد رسانه‏ای KW - نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانه‏ای در پیش‏بینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی ازلحاظ روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور کرمان بودند که 473 نفر از آن‌ها (366 نفر از دانشجویان و 107 نفر از اساتید) با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‏ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‏ها شامل پرسشنامه نگرش به یادگیری الکترونیکی سید تقوی (1386) و سواد رسانه‏ای فلسفی (1393) بود. داده‏ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه‏ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‏های پژوهش نشان داد وضعیت نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 به‌طور معنی‌داری بیشتر از حد متوسط (4) است (05/0 P<). وضعیت سواد رسانه‏ای در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنی‌داری 001/0 به‌طور معنی‌داری بیشتر از حد متوسط (3) است ( 01/0 P<). بین سواد رسانه‏ای و نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد (01/0>P). متغیر سواد رسانه‏ای به‌صورت مثبت و معنی‌دار نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی را در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا پیش‌بینی می‏کرد (01/0>p، 0/81 =β). بر اساس نتایج، می‏توان با برگزاری دوره‏های آموزشی مهارت‌های سواد رسانه‏ای دانشجویان و اساتید را جهت ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی افزایش داد. UR - https://www.jiera.ir/article_145986.html L1 - https://www.jiera.ir/article_145986_d3f2897f88988b2bc31e474d2b91538f.pdf ER -