انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی مؤثر در پیشبینی پیشرفت ریاضیات، به منظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانشآموزان پایه دوم دبیرستان
9
26
FA
علی
دلاور
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
delavarali@yahoo.com
محمد
قربانی
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
ریاضیات از درسهای مهمی است که یادگیری آن میتواند در تمامی عرصههای زندگی تأثیرگذار باشد. این پژوهش، با هدف تدوین مُدلی برای تبیین و پیشبینی پیشرفت ریاضی بر اساس باورهای انگیزشی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش، همبستگی از نوع پیشبینی است. پس از تهیۀ ابزار اندازهگیری و تعیین روایی و پایایی آن، از بین جامعۀ آماری پسران دانشآموز سال دوم دبیرستآنهای دولتی تهران، نمونهای به حجم 120 نفر دانشآموز به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد و پرسشنامههای مربوطه را تکمیل کردند. نمرۀ ریاضی هر یک از دانشآموزان نیز به عنوان ملاک پیشرفت ریاضی اخذ شد. دادههای جمعآوریشده به وسیلة نرمافزار spss و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. متغیرهای پژوهش توصیف شدند و مدل پیشنهادی بر اساس فرضیههای پژوهش به آزمون گذاشته شد. یافتههای به دست آمده فرضیة اول را تأیید کردند. بدین معنی که میتوان برای پیشبینی پیشرفت ریاضی بر اساس عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی معادلۀ رگرسیون را صورتبندی کرد و نشان داد که این عوامل سهگانه، روی هم 98 درصد از واریانس پیشرفت ریاضی را تبیین میکنند. برای آزمون فرضیه دوم از روش تحلیل مسیر استفاده شد و نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازندگی ندارد. نتایج آزمون فرضیه سوم نشان داد که عوامل فردی 67 درصد، عوامل آموزشگاهی 61 درصد و عوامل خانوادگی 49 درصد در پیشبینی پیشرفت ریاضیات سهم دارند. نتایج آزمون فرضیۀ چهارم نشان داد که عوامل آموزشگاهی نسبت به عوامل خانوادگی واریانس بیشتری از پیشرفت ریاضی را تبیین میکنند، گرچه عوامل خانوادگی هم تأثیر معنیداری بر پیشرفت ریاضی دارند.
باورهای انگیزشی,پیشرفت ریاضی,مدل,رگرسیون,تحلیل مسیر
https://www.jiera.ir/article_83257.html
https://www.jiera.ir/article_83257_8e29b4c32ee532825f6f0f1695d59f5a.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
رابطۀ وضعیتهای هویت و مهارت های ارتباطی در دانشآموزان دبیرستانی عشایری و شهری
27
47
FA
علیرضا
رازقی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
مسعود
حسینچاری
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ وضعیتهای هویت و مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی عشایری و شهری مستقر در شیراز انجام شد. نمونهای مشتمل بر 371 دانشآموز دورۀ متوسطه شهری و عشایری که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، دو پرسشنامۀ مهارتهای ارتباطی و وضعیتهای هویت را تکمیل کردند. برای تلخیص و تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آماری توصیفی، از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که وضعیت هویتی پیشرفته در کلیه گروههای مورد پژوهش، بهطور مثبت پیشبینیکنندۀ مهارتهای ارتباطی است. همچنین وضعیت هویتی آشفته بهصورت منفی مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان شهری را پیشبینی میکند، اما پیشبینیکنندۀ مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان عشایری نیست. علاوه بر آن، وضعیت هویتی آشفته، به صورت منفی پیشبینیکنندۀ مهارتهای ارتباطی در پسران است اما قادر به پیشبینی مهارتهای ارتباطی در دختران نیست. علاوه بر موارد مذکور، رابطۀ وضعیتهای هویت با خردهمهارتهای ارتباطی نیز در گروههای مورد پژوهش، بررسی شده است. یافتهها با توجه به تحقیقات پیشین به بحث گذاشته شدهاند و پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه مطرح شده است.
هویت,نوجوانان,مهارتهای ارتباطی,فرهنگ عشایری
https://www.jiera.ir/article_83258.html
https://www.jiera.ir/article_83258_4d424e2e6f013736535dd3202da39794.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
بررسی و مقایسۀ ساختار انگیزش در کاربران 15 تا 28 ساله معتاد به اینترنت و بهنجار در شهر تهران
49
68
FA
فریبرز
باقری
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
عشرت
ساسانی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
این پژوهش به منظور مقایسه ساختار انگیزش در افراد معتاد به اینترنت با افراد بهنجار در گروه سنی 15- 28 ساله صورت گرفت. نمونهاین پژوهش در بر گیرنده 70 آزمودنی است و شامل 35 نفر افراد عادی و 35 نفرکاربر افراطی و معتاد به اینترنت میباشند که به صورت نمونهگیری تصادفی در دسترس، در کافی نت های سطح تهران انتخاب شدهاند، با تحلیل یافتههای حاصل از پرسشنامه ساختارانگیزش(PCI) و تست اعتیاد به اینترنت ((IAT، این نتایج بدست آمد، که بین افراد معتاد به اینترنت و افراد بهنجار تفاوت به لحاظ کنترل در سیر تحقق اهداف، میزان سر خوردگی در صورت عدم تحقق اهداف، میزان تعهد و وابستگی قلبی به اهداف و اهمیت اهداف فرد برای اهداف دیگر وی میباشد، ولی تفاوتی به لحاظ میزان اهمیت اهداف، سیر تحقق اهداف، میزان آگاهی به تعقیب اهداف، میزان شادی و خشنودی در صورت تحقق اهداف، طول زمان لازم تا تحقق اهداف و میزان آزادی در انتخاب اهداف دیده نشد.
اینترنت,اعتیاد اینترنتی,بهنجار,ساختارانگیزش
https://www.jiera.ir/article_83259.html
https://www.jiera.ir/article_83259_48d303c44f6f75e015de2ea1b2273506.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
ارزشیابی مراکز یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از نظر کارشناسان
69
83
FA
اسماعیل
زارعی زوارکی
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ـ گروه تکنولوژی آموزشی
حسین
سلیمانی ازندریانی
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی
فریبا
درتاج
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کرمان
زمینه: اعضای جامعۀ به لحاظ ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوتهای قابل ملاحظه ای با دیگر همسالان خود دارند. به نحوی که به دلیل همین تفاوتهای محسوس قادر نیستند از برنامههای درسی عادی که اصولاٌ بر پایه ویژگیها و توانایی های مشترک اکثریت کودکان در سنین مختلف تنظیم گردیده است، به طور مناسب بهرهمند گردند. هدف: هدف ار این پژوهش ارزیابی کیفی مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود در مولفه های نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانه ها، مواد و تجهیزات میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی بوده و از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای تعین نمونه مورد نظر استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیه کارشناسان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی و همچنین مدیران مراکز یادگیری دانشآموزان استثنایی شهر تهران میباشد. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان میدهد که 1-مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه نیروی انسانی از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند.2- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه محیط فیزیکی از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند.3- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه رسانه ها، مواد و تجهیزات از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود دچار ضعیف میباشند. نتیجهگیری: نتایج به دست امده نشان داد که مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مولفه های نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانه ها، مواد و تجهیزات ضعیف ارزیابی می شوند. این یافتهها تا حدود زیادی نیز با نتایج سایر پژوهشهای انجام شده مطابقت داشت.
مراکز یادگیری,آموزش و پرورش استثنایی,نیروی انسانی,محیط فیزیکی,رسانه ها,مواد و تجهیزات
https://www.jiera.ir/article_83260.html
https://www.jiera.ir/article_83260_0a2d22ca7c3bd3ae1d4bafa0c9dd3caf.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
بررسی رابطه هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان
85
95
FA
ابوالقاسم
یعقوبی
0000-0002-1949-6814
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
yaghobi41@yahoo.com
معنویت یکی از نیازهای درونی انسان است که برخی از صاحب نظران، آن را متضمن بالاترین سطوح زمینه های رشد شناختی، اخلاقی، عاطفی و تلاش همواره آدمی برای پاسخ دادن به چراهای زندگی میدانند. هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه های گوناگون به ویژه ارتقاء و تامین سلامت روانی دارد و از طرفی اهمیت نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، کارآمدی و مشارکت اجتماعی از مهمترین اولویتهای روانشناسی قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی با میزان شادی دانشجویان میباشد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا بوده و به نسبت جمعیت هر دانشکده با در نظر گرفتن نسبت جنسیت و گروه های آموزشی تعداد 380 نفری (180 پسر و 200 دختر) به عنوان نمونهی این پژوهش به صورت نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و از پرسشنامه هوش معنوی با 14 گزینه و فهرست شادکامی آکسفورد با 29 گزینه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t مستقل و همبسته و تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین گروه های مختلف دانشجویان، تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنا که با افزایش نمرۀ هوش معنوی، میزان نمرۀ شادکامی نیز افزایش نشان میدهد.<br />
هوش معنوی,شادکامی,سلامت روانی
https://www.jiera.ir/article_83264.html
https://www.jiera.ir/article_83264_16994cb852dbf6ea31f81f69f753323c.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
شناسایی نیازهای آموزشی زنان نوسواد نهضت سوادآموزی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی
97
116
FA
عبدالله
معتمدی
استادیار دانشگاه علامه طبا طبایی
a_moatamedy@yahoo.com
نیازسنجی مطالعهای است که طی آن اطلاعاتی برای برآورد نیازهای یک گروه، جامعۀ یا سازمان جمعآوری میشود و نیازسنجی آموزشی میتواند به برنامهریزی درسی، شناسایی مشکلات افراد، اندازهگیری یادگیری فراگیران، پاسخگو کردن، بهبود فعالیتها یا ارائه بازخورد به افراد و مداخلة آموزشی کمک کند .در این تحقیق با استفاده از برخی تکنیک های عمده نیازسنجی یعنی تکنیک دلفای، مصاحبه چهره به چهره و بارش مغزی و انتخاب نمونه هایی از جامعۀ آموزشیاران، کارشناسان و نوسوادان تلاش شد تا تنوع نیازهای آموزشی نوسوادان در ابعاد فرهنگی و اجتماعی مشخص شود. در مجموع 46 نیاز فرهنگی و 54 نیاز اجتماعی توسط گروههای مختلفی مطرح شد. تحلیل اولویتبندی آموزشیاران، کارشناسان و سوادآموزان از نیازهای فرهنگی و اجتماعی نشان داد که بین نظر این سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد.
نیازسنجی آموزشی,آموزشیاران,نیاز فرهنگی,نیازاجتماعی
https://www.jiera.ir/article_83267.html
https://www.jiera.ir/article_83267_6603edd05116934d2caaba6f294cc3f9.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
فراتحلیل تحقیقات انجام شده در حوزه افت تحصیلی فرزندان شاهد در بنیاد شهید و امور ایثارگران طی سالهای 1373 تا 1385(1)
117
143
FA
سیده طیبه
مطیعی لنگرودی
مسئول گروه آزمونهای روانی ـ شغلی سازمان سنجش آموزش کشور، مسئول مکاتبات
نرگس
یعقوبی
کارشناسارشد سنجش و اندازهگیری
علی
مقدم زاده
دانشجوی دکترای سنجش و اندازهگیری
هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل تحقیقات انجام شده در حوزه افتتحصیلی فرزندان شاهد در بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال 1373 تا 1385، بهمنظور نیل به یافتههای هماهنگ و منسجم از نتایج مطالعات مختلف و تعیین اندازه اثر واقعی و سطح معناداری هر یک از عوامل تأثیرگذار (فردی، خانوادگی، آموزشی، اجتماعی و محیطی) بر افتتحصیلی و مشخص کردن متغیرهایی است که دارای بیشترین تأثیر بر افتتحصیلی فرزندان شاهد است. جامعۀ آماری این پژوهش برگرفته از تمام پژوهشهای انجام شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال 1373 تا 1385 در زمینه افتتحصیلی فرزندان شاهد (اعم از دانشآموز و دانشجو) است. بهمنظور دستهبندی متغیرهای مربوط به عوامل مؤثر در افتتحصیلی فرزندان شاهد، پس از تفکیک آنها به دسته عوامل فردی، خانوادگی، آموزشی و اجتماعی ـ محیطی، این عوامل با برنامه CMA تحلیل شدند. در 11 پژوهش، 26 متغیر فردی؛ در 13 پژوهش، 43 متغیر خانوادگی؛ در 6 پژوهش، 14 متغیر آموزشی؛ و در 5 پژوهش، 6 متغیر محیطی ـ اجتماعی شناسایی شد. بیشترین اندازه اثر در بین عوامل فردی به متغیر «نگرش به آینده شغلی»، در بین عوامل خانوادگی به متغیرهای «داشتن مسئولیت اداره خانواده» و «بیماری مستمر یکی از اعضای خانواده» اختصاص یافت. بین اندازه اثر متغیرهای مؤثر در افتتحصیلی (فردی، خانوادگی، آموزشی و اجتماعی ـ محیطی) فرزندان شاهد برحسب مقطع تحصیلی، روشهای آماری و روشهای مختلف نمونهگیری تفاوتی مشاهده نشد.
فراتحلیل,افتتحصیلی,عوامل فردی,خانوادگی,آموزشی,اجتماعی ـ محیطی,فرزندان شاهد.
https://www.jiera.ir/article_83268.html
https://www.jiera.ir/article_83268_050cca5d50cc3312d7ea5ea23c0bff8b.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
4
9
2010
08
23
ارائه الگویی مفهومی برای آموزش عالی پایدار
145
163
FA
امیر حسین
علی بیگی
دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی و عضو مرکز پژوهشی تحقیقات توسعه اقتصادی اجتماعی دانشگاه رازی
رضوان
قمبرعلی
دانشجوی دکتری دانشگاه رازی
در چشمانداز پایداری، مهمترین سرمایه کشورها، سرمایه های انسانی هستند. بنابراین داناسازی و باتبع تواناسازی انسانها از اعم رسالت هاست. در این بین آموزش عالی از این جهت که رسالت تولید علم، ترویج دانش و آموزش و پرورش منابع انسانی مورد نیاز بخش های مختلف جامعۀ را بر عهده دارد، از جایگاه ویژهای در دستیابی به توسعه پایدار برخوردار می باشد. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که با هدف ترسیم الگویی مفهومی برای دانشگاه پایدار انجام شد، ادبیات پایداری در آموزش عالی و فعالیتهای موجود جهانی درباره تلفیق پایداری در دانشگاهها بررسی و تحلیل گردید و بر این اساس الگوی اولیه، طراحی و در اختیار تنی چند از صاحب نظران آموزش عالی قرار گرفت. نظرات صاحب نظران در مورد الگو، لحاظ و در نهایت الگوی مفهومی دانشگاه پایدار با تأکید بر سه اصل اساسی تفکر سامانهای (سیستمی)، برنامه ریزی مشارکتی و توسعه پایدار ترسیم شد. از مهمترین بخش های الگو تشکیل کمیته پایداری در دانشگاهها برای برنامه ریزی و اجرای برنامههای تلفیق پایداری در ابعاد آموزش، پژوهش و برونرسی دانشگاهی است. امید می رود این الگو به توسعه آموزش عالی در جهت پایداری اقتدار علمی کشور کمک کند.
توسعه پایدار,آموزش عالی,دانشگاه,الگوی مفهومی
https://www.jiera.ir/article_83270.html
https://www.jiera.ir/article_83270_f1eae84220c30d5c1f195ee5c68c619e.pdf