انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
نقش واسطهای عزت نفس در رابطة بین سرمایة اجتماعی و امید تحصیلی دانشجویان نخبة ورزشی
7
40
FA
علی
جلیلی شیشیوان
دانشآموخته دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
فریبرز
درتاج
0000-0002-9186-2196
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
dortajf@gmail.com
اسماعیل
سعدیپور
0000-0001-5984-1320
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
ebiabangard@yahoo.com
نورعلی
فرخی
0000-0002-5941-2750
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی
farrokhinoorali@yahoo.com
10.22034/jiera.2017.51074
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهگری عزتنفس در رابطه بین سرمایه اجتماعی و امید تحصیلی دانشجویان نخبه ورزشی است. بدین منظور از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان نخبه ورزشی محصل است که در المپیادهای ورزشی دانشجویی کشور طی چهار سال اخیر (از 1391 تا 1395) موفق به دریافت مدال شدهاند. با روش نمونهگیری طبقهای متناسب 349 ورزشکار نخبه از این جامعه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی مبارکی (1384)، عزتنفس روزنبرگ (1965) و مقیاس امید تحصیلی سهرابی و سامانی (2011) استفاده شده است. تجزیهوتحلیل آماری دادهها به کمک نرمافزار آماری ایموس صورت گرفته است. نتایج نشان داد که از بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی، مؤلفههای مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی و انسجام اجتماعی بهطور مستقیم منجر به افزایش امید تحصیلی میشوند. در بررسی آثار غیرمستقیم نیز مشخص شد که دو مؤلفه حمایت اجتماعی و روابط متقابل از طریق افزایش عزتنفس منجر به بالا رفتن امید تحصیلی میشوند. با محاسبه شاخصهای برازش مشخص شد که مدل پژوهش تطابق مناسبی با دادهها دارد. سرانجام، این نتایج در پرتو پیشینه به بحث گذاشته شده است و تلویحات نظری و کاربردی یافتهها ارائه شده است.
امید تحصیلی,سرمایه اجتماعی,عزتنفس,ورزشکاران نخبه
https://www.jiera.ir/article_51074.html
https://www.jiera.ir/article_51074_03746fac50fcbeb72d26365a919379b4.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
تأثیر آموزش هنر بر حافظة بصری افراد
41
60
FA
فرنوش
شمیلی
استادیار و عضو هیأت علمی دانشکدهی هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
f.shamili@tabriziau.ac.ir
فاطمه
کاتب
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکده هنر، گروه پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س)
nfkateb@gmail.com
10.22034/jiera.2017.51076
<br /> <br /> هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هنر بر حافظه بصری افراد است. با توجه به این اصل که ارتقای کیفیت سازمان ادراکی افراد به ارتقای کیفیت حافظه ایشان میانجامد، هرگونه بحث در مورد کیفیت حافظه و بهبود و ارتقای آن منوط به بحث و مداقة بیشتر در مورد ادراک و سازمانبندی اطلاعات در ذهن افراد است. در این پژوهش سعی شده است در محیطی آزمایشگاهی سنجشی انجام گیرد که نتایج آن پاسخ به دو سؤال این پژوهش باشد. اول اینکه «آموزش هنر چه تأثیری بر سازمان ادراکی افراد دارد؟»؛ دوم اینکه «آموزش هنر چه تأثیری بر حافظه بصری افراد دارد؟». این آزمون «آزمون کپی و باز پدیدآوری اشکال هندسی پیچیده آندره ری» نامیده میشود. شصت آزمودنی شامل سی نفر هنرجوی هنرهای تجسمی و سی نفر از میان افراد غیرهنری در این پژوهش شرکت کردهاند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری استفاده شده است. مقایسه نمرات تفاوت معنیداری را در معیارهای سازمان ادراکی و حافظه بصری نشان میدهد. بر اساس این نتایج معیارهای متفاوت سازمان ادراکی افراد شامل کیفیت و غنای ترسیم، سبک ترسیم و همچنین طول مدت ترسیم در گروه غیرهنری نمرات کمتری را نسبت به گروه هنری نشان میدهند. از طرفی مقایسه نتایج مربوط به باز پدیدآوری اشکال نشان میدهد غنا و صحت باز پدیدآوری اشکال و یا به عبارتی معیار اندازهگیری حافظه بصری افراد هنری بهمراتب از گروه غیرهنری بیشتر است.<br /> <br /> <br /> <br />
حافظه بصری,سازمان ادراکی,هنرهای تجسمی,آزمون اشکال پیچیده آندره ری
https://www.jiera.ir/article_51076.html
https://www.jiera.ir/article_51076_d17a44988f4f8c3e8a74a29e0638d237.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
برازش الگوی سالمزیستی خود تجزیهناپذیر در دانشجویان ایرانی
61
88
FA
سید طه
هاشمی
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
taha.hashemi@hotmail.com
احمد
علیپور
استاد دانشگاه پیام نور
ahmadalipour45@yahoo.com
حسین
زارع
استاد دانشگاه پیام نور
h_zare@pnu.ac.ir
مهناز
علی اکبری
دانشیار دانشگاه پیام نور
10.22034/jiera.2017.51086
با هدف برازش الگوی سالم زیستی خود تجزیهناپذیر در دانشجویان ایرانی، یک طرح پژوهی توصیفی زمینهیابی و همبستگی به اجرا درآمد. یک گروه نمونه شامل 582 نفر زن و مرد از میان دانشجویان دانشگاههای تهران با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. میانگین سنی مشارکتکنندهها 25 سال بود. تحلیل عامل تأییدی در مورد دادهها نشان داد الگوی سالم زیستی خود تجزیهناپذیر با گروه هدف انطباق و برازش دارد. بررسی نمرههای میانگین نیز نشان داد در اکثر عاملها و خرده مقیاسها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بررسی اثر جنسیت بر سالم زیستی نیز نشان داد تفاوت جنس در سالم زیستی فقط در خود ذاتی معنیدار است و در سایر عاملها معنیدار نیست. در بررسی رابطه متغیرهای جنسیت، شغل و تأهل نیز مشخص شد تفاوتها در میان جنس فقط در هر دو سازه معنیدار، اما در وضعیت تأهل فقط در سالم زیستی و در متغیر شغل در هیچکدام معنیدار نبود. نتیجهای که میتوان از این پژوهش بهدست آورد این است که الگوی سالم زیستی خود تجزیهناپذیر بهمثابه الگویی تکاملی در جامعه دانشجویان ایرانی قابلمطالعه و پژوهش است؛ امید است این پژوهش راهی برای استفاده از این الگو در کنار الگوهای بومی و اسلامی و همچنین تلفیق مناسب آنها بگشاید.
سالم زیستی,الگوی خود تجزیهناپذیر,سبک زندگی اسلامی
https://www.jiera.ir/article_51086.html
https://www.jiera.ir/article_51086_bd2fc861875a8c83afd0b1ede732eb91.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
روند تغییرات و نقش عوامل نگرش، علاقه و خودپندارۀ علوم دانشآموزان پایۀ هشتم بر پیشبینی عملکرد علوم بر مبنای مطالعات تیمز
89
120
FA
مژگان
جعفری
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
jafarymozhgan@gmail.com
علیرضا
کیامنش
استاد دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
a.kiamanesh@srbiau.ac.ir
عبدالعظیم
کریمی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب (مدیر مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش)، ایران.
karimi@rie.ir
10.22034/jiera.2017.51087
<span lang="FA" dir="RTL">در این مطالعه روند تغییرات نقش متغیرهای خودپنداره، نگرش و علاقه به علوم بر پیشبینی عملکرد دانش</span><span lang="FA"><span dir="RTL">آموزان پایۀ هشتم کشور در مطالعات تیمز در سال</span></span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">های 2003، 2007، 2011 و 2015 بررسی شده است. برای بررسی داده</span><span lang="FA"><span dir="RTL">های 21434 دانش</span><span dir="RTL">آموز پایۀ هشتم که در چهار مطالعۀ ادواری تیمز شرکت داشتند، از تحلیل عاملی تأییدی، اندازه</span><span dir="RTL">های اثر و مدل</span><span dir="RTL">یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها نشان می</span><span dir="RTL">دهد که در فاصلۀ سال</span><span dir="RTL">های 2003 تا 2007 همراه با افزایش متوسط نمرۀ علوم، متوسط خودپندارۀ علوم و نگرش نسبت به علوم نیز افزایش یافته است. تغییرات نگرش در این دوره بسیار جزئی است. در فاصلۀ سال</span><span dir="RTL">های 2007 تا 2011 همراه با افزایش متوسط نمرۀ پیشرفت، متوسط خودپندارۀ علوم، نگرش و علاقه نسبت به علوم نیز افزایش یافتهاند. در فاصلۀ سال</span><span dir="RTL">های 2011 تا 2015 همراه با کاهش متوسط نمرۀ علوم، متوسط خودپندارۀ علوم و متوسط علاقه به علوم نیز کاهش یافته است، ولی متوسط نگرش نسبت به علوم افزایش یافته است. نتایج</span></span><span>SEM</span><span lang="FA" dir="RTL">نشان میدهد که خودپندارۀ علوم بهصورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد علوم دانشآموزان را پیشبینی میکند. همچنین، یافتهها نشان داد که نگرش و علاقه به علوم اثر منفی بر عملکرد علوم دارند. بررسی دلایل اثر منفی نگرش و علاقه به علوم بر عملکرد علوم به مطالعات چندجانبۀ روان</span><span lang="FA"><span dir="RTL">شناختی و جامعهشناختی نیاز دارد. از طرفی، ازآنجاکه نگرش متغیر مهمی در یادگیری است، علل همسو نبودن نگرش نسبت به علوم با نمرۀ پیشرفت بهویژه در آزمون 2015 باید موردتوجه و شناسایی قرار گیرد</span></span>
روند,تیمز,خودپندارۀ علوم,نگرش وعلاقه نسبت به علوم,معادلات ساختاری
https://www.jiera.ir/article_51087.html
https://www.jiera.ir/article_51087_49bd9b9db318a8988012db8a2d526424.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
شناسایی عوامل علّی مؤثر بر الگوی آموزشهای مجازی دانشگاهی در ایران
121
144
FA
حبیب ا...
رود ساز
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی،
dr.roodsaz@gmail.com
امین رضا
کمالیان
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
a.kamalian4520@gmail.com
مقصود
امیری
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی
احمد
قائممقامی تبریزی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی – تصمیمگیری و خطمشی گذاری، دانشگاه علامه طباطبائی
10.22034/jiera.2017.51088
آموزشهای الکترونیکی میتواند نقشی اساسی در آینده نزدیک برای رشد و توسعه کشور داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل علّی مؤثر بر الگوی آموزشهای مجازی دانشگاهی در ایران و ارائه مدل است. ازاینرو، با نخبگان درباره موضوع پژوهش مصاحبه شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و به روش گلوله برفی دنبال شد و درنهایت، 24 مصاحبه کیفی صورت گرفت. یافتههای پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها بیانگر 80 نشان مؤثر در الگوی آموزشهای مجازی دانشگاهی در ایران بود. این نشانها در 11 مفهوم طبقهبندی شد: مسائل سازمانی، مدیریت یکپارچه، مزیت رقابتی، کیفیت هدفمند آموزشی، مدیریت دانش، تکنولوژی، سنجشپذیری، سهولت دسترسی، نوآوری و خلاقیت، آیندهنگری و شایستهسالاری. با توجه به یافتههای پژوهش راهبردهای اجرایی ارائه شده است که راهگشای مدیران آموزشهای مجازی درباره اجرای موفقیتآمیز این نوع آموزشها و پیامدهای حاصل از آن است.
آموزش الکترونیکی,الگوی آموزشهای مجازی دانشگاهی در ایران,الگوی پارادایمی دانشگاه مجازی
https://www.jiera.ir/article_51088.html
https://www.jiera.ir/article_51088_fb999d0b8779c33db7558e3935013b6d.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
درآمدی بر جامعه شناسی تاریخی تقاضای اجتماعی آموزش در ایران
145
180
FA
علیرضا
مرادی
کارشناس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ali298@gmail.com
10.22034/jiera.2017.51089
هدف این بررسی، تبیین جنبههای تاریخی تقاضای آموزش در ایران و تحلیل عوامل مؤثر بر این تقاضا در بستر زندگی اجتماعی ایرانیان است. پرسش اصلی تحقیق حاضر متمرکز بر تفسیر رویکرد توده مردم (Crowd) در قبال آموزش است. این پژوهش به روش کیفی است و دادههای آن با روش اسنادی گردآوری شده است. این بررسی بهطورکلی نشان داد که اولاً از مفهوم «تقاضای آموزش» در تعریف نوین (بهمثابه بستری برای شکلگیری منابع انسانی) برای فهم ماهیت و تحولات طلب علم در تاریخ ایران، نمیتوان استفاده کرد، زیرا تقاضای آموزش نزد تودههای مردم بهصورت مطالبه عمومی و فراگیر نبود. بررسی تاریخنگاری آموزشی نشان داد که تاکنون از تاریخ اجتماعی آموزش غفلت شده است و رد پای مردم عادی در تاریخ فرهنگ ایران بسیار کم است و عموم مردم از حیث طلب علم با توجه به جنسیت، طبقه، قومیت و نوع نظام اجتماعی با هم نابرابر بودهاند. از سوی دیگر، ساختار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران شرایط و زمینههای لازم را برای شکلگیری تقاضای علماندوزی بین تودههای مردم، عوام و رعایا فراهم نمیکرده است. در برخی از برههها نیز (مانند دوره صفویه) به دلیل ساختار فرهنگی خاص، این تقاضا صرفاً در مسیر علوم دینی امکان تبلور داشت؛ و نکته آخر اینکه تحولات اندازه و ماهیت تقاضای آموزش در دوره جدید تاریخ ایران با گسترش نسبی زیرساختهای اقتصادی- اجتماعی مرتبط بوده است.
تقاضای آموزش,تاریخنگاری,تاریخ ایران,زنان,ایران باستان,ایران دوره اسلامی,توده مردم,تاریخ اجتماعی,رعیت
https://www.jiera.ir/article_51089.html
https://www.jiera.ir/article_51089_d42b4e5580b242d99c44d5c483d4c2a7.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر نظریة یادگیری وینچ
181
208
FA
غلامحسن
پناهی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
hpanahy@yahoo.com
یحیی
قائدی
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
yahyaghaedy@yahoo.com
سعید
ضرغامی
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
zarghamii2005@yahoo.com
محمدحسین
عبداللهی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی
abdollahimh@yahoo.fr
10.22034/jiera.2017.51090
هدف پژوهش حاضر تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر دیدگاه وینچ درباره فلسفة یادگیری است. در این راستا، با استفاده از شیوه تحلیل مفهومی، ابتدا مفهوم یادگیری و دیدگاههای روانشناسانه و نیز مکاتب فلسفی یادگیری ارائه شده است. سپس اصول اساسی فلسفة یادگیری از منظر وینچ تشریح شده است. در تبیین جایگاه فلسفة یادگیری وینچ در میان سایر نظریات روانشناسانه، مشخص شد که علیرغم تأکید رفتارگرایان بر رفتار آشکار موجودات زنده و تأکید شناختگرایان بر فرایندهای شناختی، وینچ با جداسازی ابعاد عاطفی، شناختی و رفتاری در انسان مخالف است. وینچ همچون رفتارگرایان با مفهوم تربیت موافق است، اما برداشت او از تربیت متفاوت با نظر رفتارگرایان است. همچنین او بر اهمیت تأثیر توجه و تفکر در یادگیری تأکید میکند. این همان چیزی است که بهصورت برجسته در نظریههای شناختی و بهصورت کمرنگتر در نظریههای رفتاری نیز دیده میشود.
یادگیری,فلسفة یادگیری,فلسفة یادگیری وینچ
https://www.jiera.ir/article_51090.html
https://www.jiera.ir/article_51090_7c2fab22dcfd23a71eb67612ad3d70d8.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
اثربخشی آموزشی شکوفایی بر هیجانهای مثبت، روابط، احساس معنی، پیشرفت و مجذوبیت پژوهشگران جوان و نخبگان
209
230
FA
پرویز
میرزاخانی
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران.
parviz_mirzakhani@yahoo.com
علی محمد
رضایی
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
rezaei_am@yahoo.com
علی اکبر
امین بیدختی
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
aaminbeidokhti@semnan.ac.ir
محمود
نجفی
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
m_najafi@semnan.ac.ir
اسحق
رحیمیان بوگر
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
10.22034/jiera.2017.51091
<br />
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزشی شکوفایی بر مؤلفههای شکوفایی شامل هیجانهای مثبت، روابط، معنا، مجذوبیت و پیشرفت پژوهشگران جوان و نخبگان است. طرح پژوهش بهصورت شبهآزمایشی است که با بهرهگیری از طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری را اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای شهر تهران در سال 1396- 1395 تشکیل دادهاند. نمونه پژوهش را چهل نفر از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان که در همه مؤلفههای شکوفایی نمرهای پایینتر از میانگین کسب کرده بودند، تشکیل میدهند. این چهل نفر بهصورت تصادفی به دو گروه بیستنفره تقسیم شدند و با همین روش یکی از گروهها بهعنوان گروه آزمایش و گروه دیگر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. پیش از شروع دوره آموزشی، هر دو گروه مقیاس شکوفایی باتلر و کرن (2015) را تکمیل کردند و سپس پروتکل آموزشیـمداخلة شکوفایی، به گروه آزمایش طی هشت جلسة دو ساعته در دو روز آموزش داده شد. به گروه گواه در این زمینه آموزشی داده نشد. در پایان دوره، هر دو گروه دوباره پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و تکمتغیره تحلیل شد.یافتهها نشان داد برنامة مذکور بهطور معنیداری مؤلفههای شکوفایی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده است. این برنامه میتواند در بهبود مؤلفههای شکوفایی (هیجان مثبت، مجذوبیت، روابط، معنا و پیشرفت) مؤثر واقع شود. جامعهای میتواند به بالندگی و خودکفایی برسد که با ایجاد شرایط و امکانات لازم، زمینه پرورش و شکوفایی توانمندیها و استعدادهای برتر را آماده کند؛ لذا استفاده از مداخلة شکوفایی با هدف ارتقای شکوفایی نخبگان توصیه میشود.
<br /> <br /> <br />
شکوفایی,هیجان مثبت,مجذوبیت,روابط,معنا,دستاورد و پرما
https://www.jiera.ir/article_51091.html
https://www.jiera.ir/article_51091_1d258aceeec8b7e91fe08f0443ee6f1b.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
طراحی مدل تصویرسازی سازمانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با رویکرد ساختاری ـ تفسیری
231
260
FA
سید محمود
هاشمی
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی و مربی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران
hashemi_2986@yahoo.com
سید علی اکبر
افجهای
استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
حامد
دهقانان
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
dehghanan@atu.ac.ir
وحید
خاشعی
وحید خاشعی استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
khashei@atu.ac.ir
10.22034/jiera.2017.51092
تصویرسازی موضوع جدیدی است که توجه بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را به خود جلب کرده است؛ بهطوریکه افزایش رقابت میان دانشگاهها بر سر جذب دانشجو آنها را وادار کرده تا از ویژگیهای منحصربهفرد برای خودشان تصویر مطلوبی ایجاد کنند. این مقاله با هدف طراحی مدل تصویرسازی سازمانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با رویکرد ساختاری – تفسیری در دانشگاه علامه طباطبائی تهیه شده است. روش پژوهش روش مدلسازی ساختاری – تفسیری است. روش گردآوری دادهها پرسشنامه ماتریس خودتعاملی بوده و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. در مرحله نخست محقق با استفاده از روش تحلیل مضمونی به شبکه مضامین تصویرسازی سازمانی دانشگاه دست یافت و در مرحله دوم با بهرهگیری از روش ISM و تحلیل MICMAC روابط میان مضامین را که شامل فعالیتهای آموزشی، خلاقیت و نوآوری، عوامل محیطی، هویت، ارتباطات، فعالیتهای پژوهشی، جوّ سازمانی، امکانات و خدمات، فناوری، شهرت، محیط فیزیکی و سرمایه انسانی است، یافته و آنها را سطحبندی کرده و درنهایت مدل نهایی تحقیق ترسیم شد.
تصویر سازمانی,تصویر دانشگاه,ساختاری ـ تفسیری
https://www.jiera.ir/article_51092.html
https://www.jiera.ir/article_51092_386ab578740580407814b8df278d15b2.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
11
36
2017
05
22
پیشبینی رفتارهای تخریبی فرزندان از طریق بافت و کارکرد خانواده با میانجیگری نظمجویی شناختی هیجان و نظریه ذهن
261
279
FA
علی
دره کردی
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
ali.darekordi@gmail.com
ناصر
بهروزی
0009-0001-8559-6282
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
behroozyn@yahoo.com
غلامحسین
مکتبی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
gh.maktabi@gmail.com
کیومرث
بشلیده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
10.22034/jiera.2017.51093
<strong> </strong>
هدف پژوهش حاضر یافتن رابطه علَی بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با میانجیگری نظمجویی شناختی هیجان و نظریه ذهن است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهواز بودند. نمونهای 384 نفری بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس رفتارهای تخریبی نبوی و همکاران (1390)، فرم کوتاه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس نظریه ذهن استیلمن نسخة قمرانی و همکاران (1385)، مقیاس عملکرد عاطفی خانوادة مدارس کشور (1392) بود. تحلیل دادهها با روش مدل ساختاری و آزمون بوت استراپ برای بررسی نقش میانجیگری متغیرها در نرمافزار آموس انجام شد. بررسی شاخصهای برازش مدل نشان داد مدل اصلاحشده از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، نتایج بوت استراپ نقش میانجیگرانة عملکرد نظریه ذهن و تنظیم شناختی هیجان در ارتباط بین بافت و عملکرد خانواده با رفتارهای تخریبی را تأیید کرد. بر اساس نتایج بهدستآمده از معنیداری نقش میانجیگرانة نظریه ذهن و نظمجویی شناختی هیجان میتوان گفت مداخله روی آموزش نظریه ذهن و نظمجویی شناختی هیجان میتواند روی کاهش رفتارهای تخریبی مدنظر قرار گیرد.
رفتار تخریبی. نظمجویی شناختی هیجان. نظریه ذهن
https://www.jiera.ir/article_51093.html
https://www.jiera.ir/article_51093_34bbd644f153eb8457529063fe0d27ac.pdf