ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ کمالگرایی والدین با سبکهای فرزندپروری
در این پژوهش، رابطۀ کمالگرایی پدران و مادران با سبکهای فرزندپروری آنان مورد بررسی قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ابعاد کمالگرایی خودمحور، دیگرمحور و جامعهمحور با سبکهای فرزندپروری شامل سبکهای اقتداری، آمرانه و سهلگیر در نمونهای از خانوادههای ایرانی بود. تعداد 800 آزمودنی (400 پدر، 400 مادر) در این پژوهش شرکت کردند. از این افراد خواسته شد مقیاس کمالگرایی چند بعدی تهران TMPS)؛ بشارت، 1386) و پرسشنامۀ اقتدار والدین (PAQ؛ بوری، 1991) را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد کمالگرایی با سبکهای فرزندپروری رابطه دارد. از یافتههای این پژوهش نتیجه گرفته میشود که ابعاد کمالگرایی والدین، ویژگیهای مربوط به سبکهای فرزندپروری آنان را تحت تأثیر قرار میدهد.
https://www.jiera.ir/article_83274_fa89907b5a68e1eb4e815bc8ee2d9268.pdf
2010-05-22
9
29
کمالگرایی
سبک فرزندپروری
خانواده
محمدعلی
بشارت
1
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
کورش
عزیزی
2
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
سیده اسماء
حسینی
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحقق اهداف آموزش عالی براساس سند چشمانداز بیست سالۀ کشور با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
سیستم آموزش عالی کشور، با هدف فراهم کردن موجبات اجرای مطلوب کلیۀ برنامهها و تکالیف مربوط به آموزش عالی و افزایش کارایی سیستم آموزش عالی، به عنوان سازمانی تشکیل شده است. با عنایت به چشمانداز بیست سالۀ کشور، اهداف تعالی و پیشرفت کشور در صحنۀ علم و فنّاوری و روابط بینالمللی با ترویج پژوهش و دسترسی به مرزهای دانش و تعمیق ارزشهای دینی، گسترش آموزش عالی در سطح کشور با حفظ کیفیت و بر پایۀ عدالت برای دسترسی همگانی، تربیت نیروی متخصص جهت احراز مسئولیتهای علمی و اجرایی کشور و تحکیم پیوند بین دانشگاه و صنعت و نظارت، حمایت و هدایت در دانشگاهها و سیاستگذاری علمی برای آموزش عالی در نظر گرفته میشود. در این مقاله، ابتدا سیستم آموزش عالی کشور معرفی و سپس به تشریح مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در خصوص آموزش عالی پرداخته و در نهایت عوامل و معیارهای مؤثر بر اهداف آن مشخص میشود
https://www.jiera.ir/article_83275_9155c7f02e69cedbbe81cff761a65c5b.pdf
2010-05-22
31
60
روش AHP
آموزش عالی
سیدحسین
ابطحی
1
استاد و رئیس دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محسن
ترابیان
2
دانشجوی دوره دکترای مدیریت دولتی دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تبدیل شدن به سازمانی یادگیرنده
یادگیری سازمانی و به تبع آن ایجاد سازمان یادگیرنده، پدیدهای نو و جدید باعث تحولات عمده در هر سازمان میشود که در سه دهۀ اخیر مطرح شده است. از عوامل عمدۀ موفقیت در سازمانهای امروزی استقرار ویژگیهای یادگیری در سازمانهای یادگیرنده است. هدف این پژوهش، سنجش وضعیت آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تبدیل شدن به سازمانی یادگیرنده بر اساس عوامل پنجگانۀ مدل سیستمی مارکوارت است. پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادههای آن، پرسشنامۀ مارکوارت است. با توجه به وسیع بودن جامعۀ آماری (1428 نفر)، 137 نفر از کارکنان بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. پرسشنامه میان مدیران، اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشگاه توزیع شد. برای تحلیل دادههای جمعیتشناختی پژوهش از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی استفاده میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان آمادگی بر پایۀ سه مولفۀ پویایی یادگیری (با میانگین 64/2)، فنّاوری (با میانگین 80/2) و توانمندسازی افراد (با میانگین 72/2) است و دو مؤلفه مدیریت دانش با میانگین (01/3) و تحول سازمانی (با میانگین 72/2) است؛ بنابراین، فرضیههای پنجگانۀ تحقیق در سطح معناداری پنج درصد پذیرفته نشد؛ از این رو، دانشگاه علوم پزشکی ایران که مسئولیت آموزشی و یاددهندگی دارد، در حال حاضر، از لحاظ سازمانی، ویژگیهای سازمان یادگیرنده را ندارد و میزان آمادگی آن برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده ضعیف است.
https://www.jiera.ir/article_83276_8e137d600ef4d7096c313157f6ed4739.pdf
2010-05-22
61
82
یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
رویکرد سیستمی تبدیل شدن به
محمدرضا
حمیدی زاده
1
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
آزاده
اشرفی
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع بهرهگیری از فنّاوری آموزشی در تدریس دانشگاهی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز
به منظور بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از فنّاوری آموزشی در تدریس دانشگاهی، از میان تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز، تعداد 180 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. بدین ترتیب، سعی شد تعداد نمونۀ انتخابشده در هر یک از دانشگاههای مورد پژوهش با تعداد اعضای هیئت علمی آن متناسب باشد. سپس پرسشنامهای حاوی 16 سؤال طراحی شد و بر روی آنها اجراء شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر تخصصی تعدادی از استادان مجرب مورد بررسی قرار گرفت. همچنین آزمون «آلفای کرونباخ» پایایی آن را تأیید کرد (84/0=). پس از جمعآوری دادهها، برای تحلیل آنها از آزمون آماری مجذور کای(X2) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی معتقدند که عواملی از قبیل: خستهکننده بودن استفاده از وسایل و تجهیزات آموزشی، نداشتن زمان کافی، عدم آشنایی با ابزارهای آموزشی، مهارت ناکافی در استفاده از این ابزارها، عدم آشنایی با مواد آموزشی مختلف، مهارت ناکافی در تهیه و ساخت مواد آموزشی، سنگینی وسایل و دشواری حمل و نقل آنها، فشار کاری زیاد، تعداد زیاد دانشجویان در کلاسهای درس و همچنین ترس و اضطراب ناشی از استفادۀ نادرست از وسایل آموزشی در کاربرد ناکافی از فنّاوری آموزشی در تدریس دانشگاهی نقش کمی دارد. همچنین آنها نقش عواملی چون دشوار بودن تهیه و طراحی مواد آموزشی، نامناسب بودن محیط فیزیکی کلاس درس، عدم وجود امکانات و تجهیزات آموزشی لازم، حجم زیاد واحدهای درسی استادان و بالاخره بیتوجهی به میزان بهرهگیری از تجهیزات و امکانات آموزشی از سوی استادان به هنگام ارزیابی عملکرد آنان در عدم بهرهگیری از فنّاوری آموزشی در تدریس دانشگاهی را زیاد میدانند.
https://www.jiera.ir/article_83278_fd9aefcc86b3a48c88dd1492f9d2d92e.pdf
2010-05-22
83
107
فنّاوری آموزشی
تجهیزات آموزشی
مواد آموزشی
موانع بهرهگیری
تدریس دانشگاهی
اعضای هیئت علمی
حمیدرضا
مقامی
hmaghami@gmail.com
1
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد روشهای هزینهیابی بر مبنای فعالیت و سنتی در محاسبۀ قیمت تمامشدۀ آموزش دانشجویان
این پژوهش، به معرفی و کاربرد روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت[1] برای محاسبۀ قیمت تمامشدۀ دانشجویان در نظام آموزش عالی میپردازد. هدف از این پژوهش، محاسبه و تخصیص سربار به روشهای هزینهیابی بر مبنای فعالیت و روش سنتی در تعیین قیمت تمامشدۀ آموزش دانشجویان گروههای حسابداری و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در سال تحصیلی 86- 1385 است. با استفاده از مدل رگریسون سربار به روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت برای هر گروه آموزشی تخصیص یافت و سپس با نتایج روش سنتی تخصیص سربار مقایسه شد. برای این منظور، از آزمون Tبرای دو گروه وابسته و آزمون رتبهای علامت ویلکاکسون استفاده شد. نتایج نشان داد که قیمت تمامشدۀ رشتههای تحصیلی در هر دو گروه آموزشی به روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت کمتر از روش سنتی است. میزان تخصیص سربار غیر مستقیم در بین همۀ رشتههای تحصیلی در روش سنتی، بیشتر از روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت است. به علاوه، بین قیمت تمامشده و متوسط شهریۀ هر دانشجو در گروههای آموزشی، به دو روش تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که در همۀ رشتههای تحصیلی، خالص منافع حاصل از روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت بیشتر از روش سنتی است.
https://www.jiera.ir/article_83279_766427600059b58c391111de5ff18bfd.pdf
2010-05-22
109
134
هزینهیابی بر مبنای فعالیت
تخصیص سربار غیرمستقیم
روش سنتی
محرک هزینه
هزینههای غیرمستقیم
قیمت تمامشدۀ آموزش دانشجویان
ابراهیم
عباسی
1
استادیار دانشگاه الزهراء (س)
AUTHOR
محمود
صابری
2
کارشناس ارشد امورمالی دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشهر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر دورۀ آموزشی مدیریت استرس، بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان
پژوهش حاضر، بررسی تأثیر «دورۀ آموزشی مدیریت استرس» بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان است. روش پژوهش، شبهآزمایشی با اجرای پیشآزمون و پسآزمون است و جامعۀ آماری این پژوهش را معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی منطقۀ 6 تهران تشکیل میدهند. به روش نمونهگیری در دسترس، شش مدرسه شامل سه مدرسۀ پسرانه و سه مدرسۀ دخترانه انتخاب شد و پس از اجرای پیشآزمون، 40 نفر از معلمان که بالاترین استرس را گزارش کرده بودند، به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایش و گواه تقسیم شدند. محتوای دورۀ آموزشی، طی هشت جلسۀ آموزشی، شامل: برنامههای متنوع مدیریت زمان، شیوههای مقابلۀ مستقیم و غیرمستقیم، جرئتورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استرس معلمان (کیریاکو و ساتکلیف،1978) و باورهای کارامدی معلم (تشاننموران و ولفولک هوی، 2001) در پیشآزمون و پسآزمون اجراء شد. یافتهها،نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که میزان استرس معلمان برخوردار از دورۀ آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه در برخی مؤلفهها کاهش پیدا کرده است. همچنین باورهای کارامدی معلمان در مدیریت کلاس ارتقاء یافته بود اما در کارامدی راهبردهای آموزشی و کارامدی در درگیر کردن دانشآموزان تفاوت معنیداری بین گروهها مشاهده نشد.
https://www.jiera.ir/article_83280_2a1cb05371e29b9bfabf4985dbccd02c.pdf
2010-05-22
135
154
استرس معلم
کارامدی معلم
مدیریت استرس
مرتضی
طاهری
mtaheri56@gmail.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
یوسف
محب زادگان
2
عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و دانشجوی دورۀ دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
عنایت اله
زمانپور
3
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان اثربخشی سبک آموزشی مک کارتی(4–MAT) در مقایسه با سبک های سنتی آموزش
در طراحی و ارائۀ آموزش بر اساس دیدگاه سنتی، اغلب این فرضیه مطرح است که همۀ یادگیرندگان به شیوۀ یکسان و مشابۀ هم یاد میگیرند. حاکمیت چنین دیدگاهی بر آموزش و یادگیری، وجود موضوع مهم تفاوتها در سبکهای شناختی را نادیده میگیرد. سبکشناختی یک فرد به شکل قابلملاحظهای بر شیوهای که اطلاعات در ضمن تفکر و یادگیری عادتاً پردازش میشود، اثر میگذارد. تأثیر سبکشناختی بر شیوۀ پردازش اطلاعات به نوبۀ خود میتواند اثرات وسیع و بسزایی بر اثربخشی و کارایی آموزش برجای گذارد. با وجود این، شخص از سبکشناختی خود خیلی به درستی اطلاع و آگاهی ندارد؛ زیرا او سبک فرد دیگری را تجربه نکرده است. رویکرد استفاده از سبکهای یادگیری ـ شناختی در آموزش، رویکردی است که بر توجه به تفاوتهای فردی در آموزش تأکید میکند. دانش در این زمینه به معلمان کمک میکند تا با روشی منظم، آموزشهای انفرادی را در کلاس به کار گیرند. «مک کارتی» (1990) با استفاده از تعریف سبکهای یادگیری و تغییر دادن آنها، نحوهای از آموزشدهی را طراحی کرد که به MAT-4 مشهور است. پژوهش حاضر، به مقایسۀ سیستم آموزشدهی مک کارتی با چهار نوع یادگیرنده (4-MAT) با روش سنتی به منظور آزمون دو فرضیۀ «بیشتر بودن» و «پایدار بودن» میزان یادگیری براساس شیوۀ ((4-MAT از میزان یادگیری بر اساس روش سنتی پرداخته است. طرح تحقیق نیمهتجربی و از نوع «پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه» است. جامعۀ آماری شامل 136 نفر دانشآموز دختر سال سوم علوم انسانی شهر سنندج است که از میان آنان به طور خوشهای 2 کلاس 20 نفره به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری شامل یک آزمون 120 سؤالی 4 گزینهای است. نتایج پژوهش نشان داد که با اطمینان 97 درصد میزان یادگیری بر اساس سیستم 4- MAT پایدار است و با همین مقدار اطمینان میزان یادگیری بر اساس روش سنتی پایدار نیست؛ در نتیجه، میزان یادگیری بر اساس سیستم 4- MAT از میزان یادگیری براساس روش سنتی پایدارتر است.
https://www.jiera.ir/article_83281_a82e20a1a29c2cd957652465f9979cd6.pdf
2010-05-22
155
175
یادگیری
سبک یادگیری
سبک آموزش
روشهای سنتی
روش مک کارتی (4–MAT)
جمال
سلیمی
j_salimi2003@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان
AUTHOR
رضا
محمدی
remohamadi@yahoo.ca
2
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور
AUTHOR