ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة تأثیر دو روش آموزش از طریق شبکة وب و آموزش به روش سنتی (سخنرانی) بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم دبیرستان مفید شهر تهران
چکیدهدر این پژوهش به منظور مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش از طریق شبکۀ وب و آموزش به روش سنتی36 دانش آموز به صورت تصادفی از میان دانشآموزان سال دوم دبیرستان مفید انتخاب و به همینروش در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمونهای پیشرفت تحصییلی،انگیزش پیشرفت و سه پرسشنامه برای اندازهگیری متغیرهای پیشبین بود. نتایج تجزیه و تحلیل داده هاگرو ههای مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد به رغم تأثیر افزایشی t با استفاده از آزمونبین میانگین نمرات دو گروه در میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود ندارد و آموزش از طریق وبصرفاً سطوح بالای یادگیری (کاربستن و بالاتر) را تحت تأثیر قرار میدهد . در عین حال آموزش ازطریق وب به طور قابل ملاحظهای موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی می شود و استفاد ةغیرمعمول، زیاد و فراغتی از اینترنت با میزان یادگیری رابطۀ معکوس دارد.
https://www.jiera.ir/article_53214_d1e7d96e4348810a9411af7469c1ccf9.pdf
2011-08-23
9
34
آموزش الکترونیکی
آموزش از طریق وب
آموزش سنتی
یادگیری
انگیزش
حسین
ابراهیم آبادی
1
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورری
LEAD_AUTHOR
علی
دلاور
delavattli@yahoo.com
2
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی اکبر
سیف
aliakbarsaif@yahoo.com
3
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
یحیی
تابش
4
عضو هیات علمی و رئیس مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
وادی، حداد، دراکسلر، الکساندر (1384). فناوری برای آموزش: قابلیتها، پارامترها و چشماندازها. تهران: نشر نی (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2003).
1
هرگنهان، بی.آر، و اُلسون، متیو.اچ. (1385). مقدمهای بر نظریههای یادگیری (ترجمة علیاکبر سیف). تهران: دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2005)
2
Bin, C(1997). Brewster academy report. Website: available Brewster Academy.Org
3
Baraman, S. (2000). The constitutional context: universities, New Information technologies and the us supreme court. Journal of information, communication 8 society, 3, 4, 526-545.
4
Carnoy, M. (1999). Globalization and educational reform: what planners need to know. Paris: UNESCO: international institure for educational planning press.
5
Caplan, D.(2003). The development of online coerces. InT. Anderson & f.Elloume (Eds.), theory and practice of online learning (pp.175-193). Athabasca,. AB:athabasca university, from cde. Athabascau. Ca/online- book.
6
Clark, R.E.(1999). Media will never influence learning, Educational technology research and Development, 42,2. 21-29.
7
Davis, A(2003). Developiny an infrastructure for online learning. InT. Andersong.F. Elloumi (Eds.), theory and practice of online learning (PP.97-113). Athabasca, .AB: Athobasca university, from cde. Athabas cau. Ca/on line- book.
8
Dutton, W.H. & Loader. B.D. (2000). Editorial comment, journal of information and society, 3, 4.
9
Elloumi, F.(2003). value chain analysis: A strategic Approach to online learning. InT. Anderson 8f. Elloumi .(Eds.). theory and practice of online learning (PP.6795). A thabasca,. AB: Athabasca university, from cde. Athabas cau. Ca/ online – book.
10
Fahy, p.j.(2004). Media Characteristics and online learning technology. InT. Anderson &f. Elloumi (Eds.), theory and practice of online learning (pp.137-173). A thabasca,. AB: Athabasca university, foromcde. Athabascau ca/online-book.
11
Fallon,C.8 brown,s. (2002-2008). E-learning stand ards: Aquidetopur chasing, Developing and Depolying standards-conformant E-learning. California: Lucie press.
12
Franz, K.R.(2003). Building Better School- Home Connection With Technology. In D.T. Gordon (E.D) Digital Classroom. Cambridge, MA: Harvard Education Press & Story Street.
13
Garrison, D.R & Anderson, t. (2007). E- learning in the 21 st century, British journal of Education technology, 38,4.755-775.
14
Grey, D(2001). The internet in School. London: Cassells Education. Available http://www.science direct. Com
15
Gordon, D.T.(2003). Curriculum Access In The Digital Age, In D.T. Gordon (Ed.), Better Teaching And Learning In The Digital Classroom. Harvard Education Press & Story Street Cambridge.
16
Harris, M. (2000). Virtual Learning And the Network Society. London: Rutledge
17
Hurst, D.C. &Thomas, j.(2003). Developing Team skills and a Ccomplishing Team projects online. InT. Anderson &f. Elloumi (eds.), theory and practice of online Learning (pp.195-249), Athabasca,. AB: a thabasca university, from cde. Athabasca. Ca/online- book.
18
Karacapilidis,Nikos.(2010).Web-Based Learning Solutions For Communities Of Practice:Developing Virtual Environments For Social and Pedagogical Advancement,University of Patras,Greece.United State of American,Hershey.New York:Copy right ,2010 IGI
19
Kerry, B.8 Isakson, j.(2007). the power of the internet for learning: moving from promise to practice. Washington, DC: press conference: available http:// interact. Hpc net. Org/web commission/ index. Htm
20
Kozma, R.B. 8 Clark, R.E. (2006). Does media Affect learning. Website: shameem Blogspot.com
21
Lynch, M.M.(2000,2003). The online Educator Microsoft website: http://ebooks.hm
22
Mc Kimm, J., and Jolli, C. 8 Cantillon, P.(2006). ABC Of Learning And Teachin.: Web Based Learning. BMG-Website: Available Http://BMJ.Com [2007/10/17] .
23
Selwyn, N. (2000). The national Dride for learning initiative: connecting the learning society, school leader ship and management, 20,4 pp.407.414.
24
Smith, M.O. (2002). Open and Distans e-learning in the twenty first century: opportunity to Bridge the divide. In .R. venugopal 8 manjulik (Eds.), to wards virtualization, open 8 Distance learning, kog an page. London: replica press Dvt. Ltd, Delhi.
25
Tuomi, i. (2002). The future of knowledge management: life long learning In Europe, Fanland: Institute for prospective Technological studies press.
26
Weber, L.E. (1998). Facilitating Life long learning universities: the Role of ICTS. Paris: IAU paper.
27
Yarnal, L.G.(2003). Online Distace Learning: Is It Worth The Cost And Effort? In D.T. Gordon (E.D.) Digital Classroom. Cambridge, MA: Harvard Education Press & Story Street
28
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش الکترونیکی با عملکرد تحصیلی و رضایتمندی آنان از دورهشان
چکیدهدانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، نمیتوانند از تغییراتی که در جامعه رخ میدهد؛ بیتفاوت باشند . اینتغییرات، چالش های بیشماری را به دنبال دارد و آموزش الکترونیکی، یکی از را هحل ها یی است که مراکزآموزشی، برای پاسخ به چالش های موجود به کار گرفته اند. پژوهشگران، در این پژوهش سعی دارند نخستسطح سواد اطلاعاتی یادگیرندگان، عملکرد تحصیلی و رضایتمندی یادگیرندگان از دوره ها ی آموزشالکترونیکی در دانشگاه های مورد بررسی (شیراز، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت) را با روش پیمایشی و بهوسیلۀ پرسشنامۀ محققساخته بس نجند و سپس میز ان رابطۀ سواد اطلاعاتی یادگیرندگان را با عملکردتحصیلی و میزان رضایتمندی آنان از دوره هایشان مورد بررسی قرار دهند. این پژوهش ، از بعد هدف ، ازنوع کاربردی و از بعد میزان کنترل متغیرها، از نوع پیمایشی تحلیلی است . جامعۀ آماری این پژوهش، شاملدانشجویان سال آخر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در بخش آموزشو « نمودار پراکنش » الکترونیکی سه دانشگاه صنعتی یاد شده است. در این پژوهش، برای تحلیل داده ها ، ازبرای تعیین رابطۀ بین سواد اطلاعا تی دانشجو یان با پیشر فت « اسپیرمن » و « پیرسون » آزمون های همبستگی« تحلیل واری انسی ک طرفه » ،« جعبه ای » تحصیلی و رضایتمندی از دوره شان استفاده شد. همچنین، از نمودارنمونه های مستقل، برای مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان برحسب دانشگاه محل «t» (تکعاملی) و آزمونتحصیل، رشتۀ تحصیلی، مقطع تحصیلی و جنس آ نها استفاده شد.
https://www.jiera.ir/article_53215_44244eb81a7bea0a4b9d3c83e1c43854.pdf
2011-08-23
35
58
سواد اطلاعاتی
یادگیری الکترونیکی
رضایت مندی
عملکرد تحصیلی
مهرانگیز
علینژاد
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
عباس
حری
2
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدرضا
سرمدی
ms84sarmadi@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه پیام نور
AUTHOR
سید محمد
شبیری
4
استادیار دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی (1386). انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 43، صص 134 – 113.
1
ابراهیمزاده، عیسی (1385 ). آموزش از راه دور، جزوه درسی.
2
حیدری، آزاده ( 1387). معرفی پایاننامۀ های سواد اطلاعاتی در کتابداری و اطلاع رسانی. کتاب ماه، کلیات اطلاعات ارتباطات و دانششناسی، صص 89 ـ81.
3
قاسمی، علی حسین (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و تدوین پیشنویس استانداردهای سواد اطلاعاتی برای آنان. پایاننامۀ دکترا، دانشگاه فردوسی مشهد.
4
علوی، شهره (1388). بررسی رویکرد نوین یادگیری الکترونیکی سریع در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران، پایاننامۀ دکتری، دانشگاه پیام نور تهران.
5
منتظر، غلامعلی (1386). مطالعات راهبردی توسعه اطلاعاتی نطام آموزش عالی در ایران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 43.
6
Albitz, S. Rebecca (2007). The What and Who of Information Literacy and Critical Thinking in Higher Education, portal: Libraries and the Academy, Vol. 7, No. 1 (pp. 97–109.
7
Akeroyd, John (2005). Information Management Eـ Learning ,aslib proceedings, 57 (2) , 157ـ167.
8
Blackstone, T. (2001). Why learn? higher education in a learning society. Higher Education Quarterly, 55(2), 175ـ183.
9
Boekhorst, A. K., & Britz, J. J. (2004). Information literacy at school level: A comparative study between the Netherlands and South Africa. South African Journal,of Library & Information Science, 70(2), 63ـ71.
10
Breivik , P. S. (2005). 21st century learning and information literacy. Change, 37(2), 20ـ27.
11
Bundy, A. (Ed.). (2004). Australian and New Zealand information literacy framework: Principles, standards and practice (2nd ed.). Adelaide: Australian and New Zealand Institute of Information Literacy.
12
Cannon, Tyrone. Heath,(2007). An Assessment of Urban Graduate Teacher Education Staduents…. Dissertation For the Degree of Doctor of Education San Francisco.
13
Dewald, Nancy(2000). Information literacy at a distance: instructional design issues ,The Journal of Academic Librarianship Volume 26, Issue 1, Pages 33ـ44
14
De, Weert, E. (1999). Contours of the emergent knowledge society: Theoretical debate and implications for higher education research. Higher Education, 38(1), 49ـ69.
15
Henley, Blair. F. (2009). Developing eLearning: A Case Study of Tennessee High School, A dissertation presented to the faculty of the Department of Educational Leadership and Policy Analysis East Tennessee State University for the degree Doctor .
16
Jacobs, Heidi L.M. (2008). Information Literacy and Reflective Pedagogical PraxisAvailable online 28 , The Journal of Academic Librarianship, Volume 34, Number 3, pages 256–262
17
Julien, Heidi., Susan, Barker (2009). How highـschool students find and evaluate scientific information: A basis for information literacy skills development ,Library & Information Science Research 31 ,12–17
18
Gross, David., E(2009). Assessment of Information Literacy Instruction., San Jose State University, 61 pages.
19
Gumport, P.J., & Chun, M.(2005). Technology and higher education: Opportunities and challenges for the new era. In P. G. Altbach, R. O. Berdahl & P. J. Gumport (Eds.),
20
Lloyd, A. (2006). Information literacy landscapes: An emerging picture. Journal of Documentation, 62(5), 570ـ583.
21
lupton, mandy 2008, information litarecy and learning, DissertationFor the Degree of Doctor of Philosophy,Queesland University.
22
Macklin, Alexius, Smith (2007). Integrating Informatiom and Communiction Technology (ICT) Literacy into the First ـYear Compostion Course: A Dissertation of Doctor of Philosophy, Purdue University ,West Lafayette, Indiana
23
Asselin, M. (2005). Teaching information skills in the information age: An examination of trends in the middle grades. School Libraries Worldwide, 11(1), 17−35.
24
McAdo, Monty L. (2008). A Case study of Faculty Perceptions of Information Literacy and Its integration into the Curriculum, A Dissertation Doctor of Education ,Indiana University of Pennsylvania
25
Oberma, Cerise, (1991) “Avoiding the Cereal Syndrome, or Critical Thinking in the Electronic Environment,” Library Trends 39: 189–201.
26
Puzziferro, Maria(2008). SelfـRegulated Learning as Predictors of Final Grade and Satisfaction in CollegeـLevel Online Courses The Amer. Jrnl. of Distance education , 22: 72–89.
27
Özdemir, S., Mehmet (2009). A study on the relationship between preـservice teachers’information literacy skills and their attitudes towards distance education ,World Conferences on Education Sciences, (1) , 1648–165, Available online at www.sciencedirect.com.
28
Real, M., Yannick (2008). assessment the relationship between the creativity and the information and media literacy skills of community college ,A dissertation of the requirements for the degree of Doctor of Education in Educational TechnologyDissertation Chairperson.
29
Salas, Eduardo & Janis, A., CannonـBowers (2001). The Science of Training: A Decade of Progress Annual Review of Psychology Vol. 52: 471ـ499 (Volume publication date February).
30
Singh, A., B (2005). A Report on Faculty Perception of Students Information Literacy Competencies in Journalism and Mass Communication Programs, college and research libraries, 66 (4) ,294 ـ310.
31
Sun, PeiـChen (2008). What drives a successful eـLearning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction ,, Computers & Education Volume 50, Issue 4, Pages 1183ـ1202
32
Tuominen, K., Savolainen, R. & Talja, S. (2005). Information literacy as a sociotechnical practice. Library Quarterly, 75, 329ـ345
33
Van, de., Vord Rebecca (2010). Distance Students and Online Research: Promoting Information Literacy through Media Literacy ,The Internet and Higher Education doi: 10.1016/j.iheduc.2010.03.001.
34
Williams, D., & Coles, L. (2007). Evidenceـbased practice in teaching: An information perspective. Journal of Documentation, 63, 812−835.
35
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تدوین بسته های آموزشی تجارت الکترونیکی در ایران
چکیدهیکی از چالش های اساسی کشورهای درحال توسعه در تجارت الکترونیکی، آموزش و ظرفی تساز ینیروی انسانی است. پروژه آموزش و آگاه سازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران با هدفشناسایی فعالان و بازیگران تجارت الکترونیکی و طراحی دوره های مناسب منطبق بر نیاز آنا ن تعری فشد. پیرو چنین هدف عمده ای، در ابتدا گروه های بالقوه فراگیران با استفاده از مدل فعالان اقتصاد ی ومدل تجارت الکترونیکی توربان شناسایی شدند. در گام بعد نقش ها ی اصل ی ه ر یک از باز یگران وفعالان در عرصۀ تجارت الکترونیک ی بر اساس چارچوب ها ی کارکرد ی تجارت الکترونیک ی وفرایندهای سازمانی آن تعیین شد. بر اساس نقش های مربوط به هر گروه از فراگی ران، سلسله مراتباهداف آموزشی مربوط توسعه داده شد و موضوعات اساسی طراحی در قالب یک سند اطلاعات دورهها مواد لازم برای بسته های آموزشی طراح ی و « س. ا. د » (س. ا. د) دسته بندی شدند. با استفاده از اینتدوین شدند.
https://www.jiera.ir/article_53217_4decb298620ed9e759ea1557a2083924.pdf
2011-08-23
59
89
تجارت الکترونیکی
آموزش
آموزش تجارت الکترونیکی
اهداف آموزشی
نقش ها ی تجارت الکترونیکی
ایران
روح الله
نوری
1
عضو هیئت علمی مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
LEAD_AUTHOR
محمد
ابویی اردکان
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدرحیم
اسفیدانی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
ابویی اردکان، محمد(1380). طراحی فرایند دورههای آموزشی کوتاه مدت، تهران. وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
1
فلوید، کریس(1378). فنّاوری در خدمت بنگاه. فصل اول. ترجمه نصیرزاده. تهران. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
2
معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی(1383). مطالعه امکانسنجی تجارت الکترونیکی در ایران: مقایسه کشورها در توسعه تجارت الکترونیکی. تهران. دفتر توسعه تجارت الکترونیکی. شرکت راهبر.
3
Bloom, Benjamin (1956). Major Categories in the Taxonomy of Educational Objectives. Retrieved from http://faculty.washington.edu/krumme/ guides/bloom.html.
4
Choi, Soon-yong, Dale O. Stahl and Andrew B., Whinston(1999). the Economics of Electronic Commerce, Macmillan. Technical Publishing.
5
Durnbush, R., Fischer, S., Startz, R( 2004). The Principle of Macroeconomics, 9th edition.
6
McCarthy William E(2005). Presentation of the REA (Open-edi) Ontology. The REA Accounting and Economic Ontology and Its Use in E-commerce Standards. ISO FDIS 15944-1 – Operational Aspects of Open-edi for implementation– Michigan State University.
7
Myung Jong Mong (2005). World Class E-Commerce Strategies. California State University. California Research Bureau Organization of Economic Cooperation and Development (2003). Defining and Measuring Internet Commerce. Retrieved from www.oecd.org/ measuing.
8
Porter, Michael E(1985). Competitive Advantage. Ch. 1. pp 11-15. The Free Press. New York.
9
Turban Efraim, et al(2006). Electronic Commerce; A Managerial Perspective, Ch. 1, p 17. Pearson Prentice Hall, 4th Edition, ISBN: 0131854615.
10
UNCTAD (2002). E-Commerce Development Report for 2002. Retrieved from www.UNCTAD.org/reports.pdf.
11
United Nation Conference on Trade and Development (2005). E-Commerce and Development report; Ch 1. p 5. Retrieved from www.unctad.org.
12
United Nation Conference on Trade and Development (2005). Information Economy report; Ch 1. p 5. Retrieved from www.unctad.org.
13
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ برنامه های درسی اجرا شده و کسب شدۀ آموزش حضوری و الکترونیکی رشتۀ مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیدههدف پژوهش حاضر مقایسۀ برنامههای درسی اجرا شده و کسبشدة رشتۀ مهندسی صنایع در دانشگاهعلم و صنعت ایران میباشد. در این پژوهش ملاک انتخاب، دروس ارائه شده در رشتۀ مهندسی صنایعبود که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از 46 درس ارائه شده در رش تۀ مهندسیصنایع 12 درس انتخاب شد و 480 دانشجوی رشتۀ مهندسی صنایع در آموزش حضوری و الکترونیکیبه عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته بود که شامل مؤلفه های اهداف،محتوا، فرایند تدریس و روشهای یادگیری، نحوة تعامل با اساتید و دانشجویان، روشهای ارزشیابی،امکانات و منابع یادگیری بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که برنام ۀ درسی اجرا شد ة رش تۀمهندسی صنایع در مؤلفههای اهداف، محتوا، فرایند تدریس و روشهای یادگیری، نحوة تعامل با اساتیدو دانشجویان، روشهای ارزشیابی، امکانات و منابع یادگیری، در آموزش حضوری و الکترونیکی با همتفاوت دارند و در برنامۀ درسی کسبشده، میزان یادگیری دانشجویان آموزش حضوری رشتۀ مهندسیصنایع بیشتر از دانشجویان آموزش الکترونیکی است.
https://www.jiera.ir/article_53218_c07c230e25b16a8248e297966907803a.pdf
2011-08-23
91
117
آموزش حضوری
آموزش الکترونیکی
برنامههای درسی اجرا شده
رشتۀ مهندسی صنایع
غلامعلی
احمدی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
LEAD_AUTHOR
هاشم
فردانش
fardan_h@modares.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران
AUTHOR
مریم
رضایی
3
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
AUTHOR
آرگیسون، دی آر واندرسون، تری( 1383)،یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه عطاران، محمد، تهران انتشارات مدارس هوشمند.
1
اسدی، نسرین (1387)، بررسی رابطه مطلوبیت طرح درسهای الکترونیکی با موفقیت دانشجویان انها در دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
2
آقا کثیری، زهره، (1385)، ارزشیابی برنامههای آموزش مجازی دانشگاه های شهر تهران از دید اساتید و دانشجویان این برنامهها، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
3
جمعی از مؤلفان(1385)، فنّاوری اطلاعات وارزشیابی.انتشارات سمت.زمستان 85چاپ اول ص91
4
جهانگرد، نصرالله (1383)، گزارش دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و نماینده رییس جمهور در ICT . مجموعه سخنرانیهای چهل و هفتمین نشست روسای دانشکدهها و مراکز علمی تحقیقاتی کشور، تهران: سازمان سنجش و آموزش کشور.
5
جوادی پور، منزه، خبری، ناهید، توسعه آموزش الکترونیکی در عصر اطلاعات، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران،1387.
6
زندی، ساسان و دیگران (1388)، آموزش و الکترونیکی و فناوریهای جدید آموزشی، مجله ایرانی آموزش، شماره 11.
7
سراجی، فرهاد، (1386)، ویژگیهای طرح برنامۀ درسی دانشگاههای مجازی ایران و مقایسه آن با الگوی راهنمای طراحی برنامۀ درسی دانشگاه مجازی، پایان نامه دکتری، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
8
فتحی، مریم، (1383)، بررسی الگوهای آموزشی به منظور تهیه و تدوین الگوی مناسب، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران.
9
قائدی، بتول، (1385)، ارزشیابی برنامههای درسی آموزش مجازی رشتۀ مهندسی فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه علم و صنعت ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه ربزی درسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
10
میلادی، حسنی وهمکاران(1388)،امکان سنجی کاربرد یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، در مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی آموزش الکترونیکی دانشگاه علم وصنعت ایران .
11
نظری، مریم، (1388)، سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی، طرح پژوهشی، گزارش.
12
نورالهی، سعید، (1389)، ارزیابی دوره های مجازی دانشکده علوم حدیث با توجه به معیارهای کیفیت در آموزش مجازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
13
Benson.Angela D. (2003); " dimensions of quality in online degree programs " in American journal of distance education ,vol.17,No.3, pp. 35-42
14
Buford, J. and E. Harper (2008); An Introduction to Designing andDelivering Courses and Programs at a Distance; In K. Dooley., J.R.Linder and L. Dooly, Advanced Methods in Distance Education: Applications and Practices for Educator; Administrators and Learners, London: Information Science Publishing.
15
Hussin, H ., & Bunyarit, F.,Hussein, R. (2009). Instructional design & e learning, VOL. 26.NO.1. pp;4-19.Available at: http://www.emeraldinsight.com/ pdf
16
Lockhart DE, Chapman K, Hurrell DJ, & Smith AJ . (2009). Evaluation of a course on the operation and management of a local decontamination unit for undergraduate dental students, British dental journal 207(6):285-9, 2009 Sep 26, available at:
17
http://www.labmeeting.com/papers/author/lockhart-d
18
Groff,J. and C. Mouza (2008); A framework for addressing challenges to classroom technology use; AACE journal,Vol.16,No.l,pp.21-46
19
Lockhart De & smith AJ (2009) An evaluation of a pilot study of web- based educational initiative for educating and training under gradual dental students in infection prevention , British dental Journal 207(5) :223-6,2009 sep 12, available at: http:// www.labmeeting .com / papers/author/Lockhart-d .
20
Alestalo, M. H. and U. Peltola (2006); “The Problem of a Market-
21
Oriented University”; Journal of Higher Education, Vol. 52, pp. 251-81
22
Marsap. A & Narin. M(2009). The integration of distance learning via internet and face to face learning: Why face to face learning is required in distance learning via internet? Procedia Social and Behavioral Sciences vol;1.2871–2878.
23
Wickersham. L.E., Espinoza. S & Davis. J(2007). Teaching online: Three
24
perspectives, three approaches. AACE Journal, 15(2), 197-211.
25
Polly.D., Mims. C., Shepherd.C.E & Inan. F(2010). Evidence of impact: Transforming teacher education with preparing tomorrow's teachers to teach with technology (PT3) grants. Teaching and Teacher Education 26. 863-870.
26
Huang.R.T(2009). Factors that influence online learners intent to continue in an online graduate program.Un published dissertation. Louisiana State University.
27
Strobel. J; Jonassen. D.H; Ionas. L.G(2007). The Evolution of a Collaborative Authoring System for Non-linear Hypertext: A Design-Based Research Study. Journal of Computers
28
Guldberg. K & Pilkington. R (2007). Tutor roles in Facilitating Reflection on Practice Through Online Discussion. Educational Technology & Society, 10 (1), 61-72.
29
Carlson. S (2005). The Net Generation goes to college. The Chronicle of Higher Education, Retrieved in 12 march 2009 from http://chronicle.com/free/v52/i07/07a03401.htm
30
Wilhelm,Lance Alan(2003),Virtual Learning from the Lowa State University
31
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی برنامۀ آموزش الکترونیکی رشتۀ مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیدههدف از این پژوهش ارزشیابی برنامۀ آموزش الکترونیکی رشتۀ مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیراست. سؤال کلی تحقیق این است که آیا برنامۀ آموزش الکترونیکی رشتۀ مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتیامیرکبیر در سطح مطلوبی قرار دارد؟ به همین منظور یازده مؤلفۀ سازماندهی، مدیریت، فنّاوری ، اهداف،محتوا، محیط ارائه، ملاحظات اخلاقی، تعامل، ارزشیابی، خدمات پشتیبانی و پیامد با پرسشنام ۀمحققساخته مورد بررسی قرار گرفت. برای تفسیر آن از روش تحقیق توصیفی و بررسی تحلیلی استفاده90 محاسبه شد . / شد. روایی این پرسشنامه با نظر استادان تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ استادان، آموزشیاران و دانشجویان کارشناسی ارشد دور ة آموزشالکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که: میانگین کل سؤال اولتحقیق (سازماندهی) از نظر گروه نمونه 3.16 ، میانگین کل سؤال دوم تحقیق (مدیریت) از نظر گروه نمونه3.46 ، میانگین کل سؤال سوم تحقیق (فنّاوری) از نظر گروه نمونه 2.92 ، میانگین کل سؤال چهارم تحقی ق، (اهداف) از نظر گروه نمونه 3.59 ، میانگین کل سؤال پنجم تحقی ق (محتو ا) از نظر گروه نمونه 3.46میانگین کل سؤال ششم تحقیق (محیط ارائه) از نظر گروه نمونه 3.14 ، میانگین کل سؤال هفتم تحقی ق(ملاحظات اخلاقی) از نظر گروه نمونه 3.49 ، میانگین کل سؤال هشتم تحقیق (تعامل) از نظر گروه نمونه3.40 ، میانگین کل سؤال نهم تحقیق (ارزشیابی) از نظر گروه نمونه 3.33 ، میانگین کل سؤال دهم تحقی ق(خدمات پشتیبانی) از نظر گروه نمونه 3.11 ، میانگین کل سؤال یازدهم تحقیق (پیامد) از نظر گروه نمونه3.11 به دست آمد. بنابراین بر اساس نمرات میانگین مذکور، وضعیت برنامۀ آموزش الکترونیکی رشتۀمهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کلیۀ مؤلفه های مورد ارزشیابی در سطح نسبتاً مطلوب است..
https://www.jiera.ir/article_53219_48bee5f1b3f45eb5f23cbefd18c52571.pdf
2011-08-23
119
136
آموزش الکترونیکی
دانشگاه مجازی
ارزشیابی آموزش الکترونیکی
اسماعیل
زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
داداش زاده
2
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
امین پور، فرزانه (1384). بررسی ساختار و مزایای آموزش الکترونیکی، مجموعه مقالات همایش از آموزش الکترونیکی تا دانشگاه مجازی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
1
بدریان، مرضیه (1387). ارزشیابی برنامۀ درسی الکترونیکی رشتۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس الگوی رودریگ سیمز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
2
رزاقی، سمیرا (1384). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه دانشگاه مجازی در ایران و تعیین وضعیت راهبردک آن، جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فنّاوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
3
صفا، لیلا، شعبانعلی حسین (1385). زنجیره افراد- فرایند- برون داد در آموزش الکترونیک، مجموعه مقالات همایش یادگیری الکترونیکی، زنجان: دانشگاه زنجان.
4
صفوی، سید علی اکبر (1386)، محمدی مهدیاعتبار دهی و نظارت بر دورههای یادگیری الکترونیکی در ایران، دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی.
5
سهرابی، منیره (1384). برسی تطبیقی سیر تحولات آموزش از راه دور و توسعه کمی و کیفی آموزش عالی به ویژه دانشگاههای مجازی در کشور های انگلستان، امریکا و ایران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
6
گریسون، دی آر و اندرسون تری (1384)، یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ( مبانی نظری و عملی) ، ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد. تهران: علوم و فنون.
7
مربوطی، فرشید، صیدی مجید، (1386)، یک چارچوب بومیشده برای مقایسه سیستمهای آموزش الکترونیکی ، دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی.
8
Svetcov). 2000(The Virtual Classroom VS.The realon. Forbes, 166, 50-54. Education. In M. Wallace, A. Ellis& Newton) Eds ( Proceeding Of moving Online 11conference)PP 222-231(Lismore : Southern Cross University.
9
Light, grey . Cox, roy )2002 . (Lerning & Teaching in Higher Education . London: Paul Champan publishing.
10
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی
چکیدهروند استفاده از آموزش الکترونیکی به سرعت در حال افزایش است . بدون شک، موفقیت در امرآموزش الکترونیکی مستلزم استقبال مخاطبان از این نوع آموزش است. یکی از روشهای پ یش بین یاستقبال افراد از موضوعی خاص و به تبع آن پیش بینی رفتار ایشان، اطلاع از نگرش آنان نسبت به آنموضوع است، هدف اصلی این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبتبه آموزش الکترونیکی و بررسی میزان همبستگی میان مؤلفه های مختلف این نگرش است . جامعۀآماری این مطالعۀ توصیفی، شامل تمامی دانشجویان دانشکدة پرستار ی و پیراپزشک ی دانشگاه علوم1387 حداقل یک واحد یادگ یری - پزشکی مشهد بود که در نیمسال اول سال تحصیلی 1388الکترونیکی را گذرانده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ برگرفته از پژوهش س یدنقوی ( 1386 ) بود کهچهار مؤلفۀ اساسی دربارة نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی را مورد سنجش قرارمیدهد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات نگرش دانشجویان نسبت به مح یط ها ی آموزشالکترونیکی در چهار مؤلفۀ 1) مح یط آموزش چندرسانه ای، 2) مح یط یادگ یری مبتن ی بر هد ایت71 و 70 ،74 ،74/ آموزش دهندگان، 3) محیط یادگیری مستقل و 4) محیط یادگیری مؤثر به ترتیب 5( از 100 بود که نسبتاً مطلوب است. همچنین رابطۀ مستقیمی میان این مؤلفه ها (به جز بین مؤلفه 1 و 4مشاهده شد. نتایج حاکی از آن بود که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از شرکت دردوره های آموزش الکترونیکی درک و نگرش مناسبی نسبت به آن پیدا کرده اند.
https://www.jiera.ir/article_53220_f7e5013f37bb7d6302b140b09c02752f.pdf
2011-08-23
137
152
یادگیری الکترونیکی
نگرش
محیط یادگیری
دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مقصود
امین خندقی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
معصومه
محمدحسین زاده
ma_ho194@mail.um.ac.ir
2
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد
AUTHOR
آر، هرگنهان، اسون، متیو اچ (1377). مقدمهای بر نظریههای یادگیری، ترجمه: سیف، علی اکبر، تهران: نشر دوران.
1
احدیان، محمد، آقازاده، محرم (1378). راهنمای روشهای نوین تدریس برای آموزش و کارآموزی، تهران: آییژ.
2
ارنشتاین، الن سی، هانکنیز، فرانسیس پی (1384). مبانی اصول ومسائل برنامۀ درسی، ترجمه احقر، قدسی، جلد دوم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
3
بابایی، محمود (1385). "مهارتهای مورد نیاز برای یادگیری مبتنی بر وب"، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران: مجلهمدیریت اطلاعات، دوره اول، شماره 4-3.
4
باقری، خسرو (1386). نگاهی دوباره بهتربیت اسلامی، جلد دوم، تهران: مدرسه.
5
بلاگ، جیمز (1375). فراگیری کامل، مترجم: قشلاقی، محمد، اصفهان: انتشارات مانی.
6
بهادرانی، مهناز، چنگیز، طاهره، یوسفی، علیرضا و توتونچی، مینا (1385). "بررسی دانش و عملکرد مشمولین آموزش مداوم در خصوص فنّاوری اطلاعات و ارتباطات"، خلاصه مقالات هفتمین همایش آموزش علومپزشکی.
7
پویازاده، اعظم، شعیری، محمدرضا (1383). "بررسی نگرش دانشجوان الهیات به رشته الهیات و معارف اسلامی"، مجلهدوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار، سال یازدهم، شماره 9.
8
جلالی، علی اکبر، عباسی، محمد علی (1383)."فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش سایر کشورهای دنیا"، کتاب برنامۀ درسی در عصر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، آییژ.
9
حقایق، سیدعباس، محمدباقر کجباف، شعبانی، احمد، نیکبخت، محمد، فراهانی، حجت (1387). "ارائه مقیاس سنجش نگرش نسبت به اینترنت"، مجله مدیریت اطلاعات سلامت، دوره پنجم، شماره اول.
10
دبلیو، آر، میلر، ماری میلر (1380). راهنمای تدریس در دانشگاهها، ترجمه: میری، ویدا، تهران: انتشارات سمت.
11
رحیمی دوست، غلامحسین (1386)، "تجربه پروژههای یادگیری الکترونیکی چگونه بودهاست؟ چالشهای پیش روی در پروژه های یادگیری الکترونیکی"، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 10، شماره 2.
12
رشید ترابی، مجید (1384). عواملمرتبط با نگرش مدیران گروه، اعضای هیئت علمی و پزشکان عمومی شرکت کننده در دورههای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد (تابستان 84) به آموزش از طریقاینترنت. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
13
رنگرزجدی، مریم (1387). "تأثیر اجرای برنامههای آموزش مداوم از طریق اینترنت نسبت به آموزشهای مبتنی بر کلاس از دیدگاه داروساز"، مجله علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانیشهید صدوق یزد، خلاصه مقالات نهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی.
14
زکی، محمدعلی (1386). "معرفی ابزارهای سنجش نگرش نسبت به کامپیوتر و فنّاوری اطلاعات در سازمانهای آموزشی"، مجموعه مقالات دومین همایش فنّاوری آموزش(رویکردهای نوین در نظام آموزشی)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه.
15
ستایش فر، نادر، دیانت، مهین، کمیلی ثانی، حسین، ملایری، علیرضا (1387). "شیوههای آموزش نوین از دیدگاه مشمولین طرح آموزش مداوم (CME) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز"، مجله علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانیشهید صدوق یزد، خلاصه مقالات نهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی.
16
سیدنقوی، میرعلی (1386). "نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در ایران"، مجله پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دوره 13، شماره 1.
17
عبادی، رحیم (1383). یادگیری الکترونیکی و آموزش و پرورش. تهران: آفتاب مهر.
18
غلامی، طاهره (1387). "آموزش مهندسی از طریق یادگیری الکترونیکی و زیرساختهای مورد نیاز آن در نظام آموزش عالی"، فصلنامه آموزش مهندسی ایران: شماره 40، سال دهم.
19
فرهاد سراجی، عطاران، عزت ا …نادری، مجید علی عسگری (1386). "طراحی برنامۀ درسی دانشگاه مجازی"، فصلنامهمطالعات برنامۀ درسی، شماره 6.
20
فونتانا، دیوید (1384). روان شناسیبرای معلم، ترجمه: حق گو، عفت السادات، تهران: شباهنگ.
21
قمرانی، امیر، جعفری، حمیدرضا (1386). "کامپیوتر و تأثیرات آن در فرایند یاددهی و یادگیری دانشآموزان استثنایی"، مجموعه مقالات دومین همایش فنّاوری آموزش(رویکردهای نوین در نظام آموزشی)، تهران: دانشگاه علامه.
22
کاردان، احمد (1386). "مؤلفههای مهم در فرایندهای طراحی و تولید محتوای الکترونیکی دروس الکترونیکی"، مجموعه مقالات دومین همایش فنّاوری آموزش(رویکردهای نوین در نظام آموزشی)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه.
23
کریمی، شهناز، دری پور، فاطمه، پاک آیین (1386). "ارزشیابی دیدگاه دانشجویان رشتههای علوم پزشکی نسبت به آموزش الکترونیکی و آموزش و آموزش کلاسی (دانشکده علوم پزشکی فسا- سال 85)"، خلاصهمقالات هشتمین همایش کشوری آموزش پزشکی کرمان.
24
گالن سیلور، جی و همکاران (1374). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه: خوی نژاد، غلامرضا، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
25
لاولس، آوریل (1384). نقشICTدر کلاس درس، مترجم: فضلی خانی، منوچهر، فتحی نژاد، فرهاد، تهران: انتشارات ورای دانش.
26
لینچ، مارگاریتامک وی (1383). مدرسه مجازی آموزشگرon lineراهنمایی برای ایجاد کلاس درسمجازی، ترجمه عبادی، رحیم، تهران، مؤسسه آفتاب مهر.
27
یغمایی، فریده، یغمایی، پگاه (1385). "طراحی ابزاری ایرانی جهت اندازهگیری نگرش به رایانه"، پژوهشپرستاری، دوره 1 – شماره 2.
28
Khan, Badrul (2005), "managing e- learning strategies: design. deliverly. implementation and evaluation". published in the United State of America by information science publishing.
29
Hptt://badrulkhan.com. "Evaluation program in elearning".
30
Lawrenz, Frances (1976), “The prediction of student attitude toward science from student perception of the classroom learning environment”, Journal of Research in Science Teaching, Volume 13, Issue 6, pages 509–515.
31
Nichols, A. J. (2008). “An Empirical Assessment of Attitude toward Computers, Motivation, rceived Satisfaction from the e-learning System, and Previous Academic Performance and their Contribution to Persistence of College Student Athletes Enrolled in e-Learn”. Doctoral Dissertation. Nova Southeastern University.
32
Paechter, Manuela, Maier, Brigitte, Macher, Daniel (2009), “Students' expectations of, and experiences in e-learning: Their relation to learning achievements and course satisfaction”, Journal Computers & Education, Volume 54 Issue 1: 222-229.
33
Ruhe, V., & Bruno, D. (2009), "evalution in distance education and e-learning”, the guliford press new York,London.
34
Sam, Hong. Kian, Othman, Abang. Ekhsan. Abang, & Nordin, Zaimuarifuddin. Shukri (2005), “Computer Self-Efficacy, Com puter Anxiety, and Attitudes toward the Internet: A Study among U ndergraduates in Unimas”, Educational Technology & Society , 8 (4), 205-219.
35
Snajder maga, verlic matega, povaleg petra,debevc matijaz (2007) ,"pedagogical evaluation of learning courses adapted pedagogical index" center for interdisciplinary and multidisciplinary and studies of the university of Maribor,faculty for electrical engineering and computer science,conference ICL.
36
Torkzadeh G and Van Dyke T. P. (2002), “Effect of traning On internet self- efficacy and computer user attitudes”, Computer in Human Bahavior. 16: 479- 496.
37
Vrasidas, C., Zembylas, M., & Chamberlain, C. R. (2003), “Complexities in the evaluation of distance education and virtual schooling”. Educational Media Internationa, pages , 40 (3 & 4). 201 – 208.
38
ORIGINAL_ARTICLE
امکان سنجی آموزش الکترونیکی در دانشگاه علامه طباطبائی و ارائۀ راهکار
هدف تحقیق یافتن به سؤالات زیر بوده است: الف ) در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبائی از چهامکانات و وسایل و تجهیزاتی جهت آموزش دانشجویان برخوردار است؟ ب) برای برگزاری دوره ها یآموزشی از راه آموزش الکترونیکی در دانشگاه علامه طباطبائی چه امکانات و تجهیزاتی لازم است ؟ ج)برنامه های آینده دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری دوره های آموزشی از طریق آموزش الکترونیکیچیست؟ روش این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر از پرسشنامهو چک لیست محققساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل سه بخش بوده است :الف) کلیۀ استادان و متخصصان آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی. ب) کلیۀ دانشگاه های تهران که دارایمراکز آموزش الکترونیکی هستند. ج) کلیۀ امکانات و تجهیزات موجود در دانشگاه علامه طباطبائی . دراین تحقیق از نمونه گیری غیر احتمالی و از نوع نمونه گیری در دسترس برای انتخاب متخصصان استفادهشده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا شاخص های توصیفی و سپس برای مقایسۀ میانگینها ازاستفاده شده است، یافته ها نشان داد که SPSS- استفاده شده است. ضمناً از نرم افزار آماری 18 t آزمونامکانات موجود در زمینۀ امکانات سخت افزاری و فیزیکی و تأمین منابع مالی در حد مطلوبی قرار دار د.به عبارت دیگر، در صورت برنامه ریزی برای ایجاد مرکز آموزش الکترونیکی و شروع به کار، نیازی بهتهیه، بهبود و یا ایجاد این موارد ندارد. نتایج نشان داد دانشگاه علامه طباطبائی به نیروهای متخصص (درزمینۀ فنّاوری اطلاعات وفنّاوری آموزشی) و ارتقای سطح علمی و دانش فنی استادان و کارشناسان نیازدارد. در مورد مؤلفه های دیگر باید از طریق تربیت کارشناسان فنّاوری اطلاعات و آموزشی، برای پشتیبانیاز سیستم و حتی تولید نرم افزارهای آموزشی اقدام کرد.
https://www.jiera.ir/article_53221_d9737e074707f8f7f1030aa8c78cfc29.pdf
2011-08-23
153
170
: فنّاوری اطلاعات
آموزش مبتنی بر اینترنت
آموزش الکترونیکی
دانشگاه های مجازی
محمد
جمشیدی مقدم
1
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی
LEAD_AUTHOR
داریوش
نوروزی
drdnoroozi@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ملکی ، محمد (1382). فنّاوری اطلاعات و ارتباطات دومین انقلاب صنعتی. تهران: انتشارات آگاه
1
احمدی، حسین، ویرجینیاری. م. (1382)آموزش الکترونیکی، تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
2
عاصمی، عاطفه (1385). متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات ومدارک علمی ایران. تهران: انتشارات علوم وفنون
3
آراسته، حمید (1381). دانشگاه مجازی، مجله رهیافت، شماره بیست و هشتم ، زمستان 1381
4
ضرغام، نصرت ا...، مقاله آموزش ازراه دور درجهان، شمارۀ 38.خبرنامه دانشگاه پیام نور
5
نوروزی، داریوش و رضوی، سید عباس (1389).مبانی طراحی آموزشی. تهران: انتشارات سمت
6
بنی مهد، سید ابراهیم. آموزش مجازی. دانشگاه تهران
7
فتحی واجارگاه، کوروش و ناهید آزادمنش (1385). امکان سنجی کاربرد فنّاوری نوین اطلاعات و ارتباطات در برنامهریزیدرسی آموزشعالی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 42، سال 1385
8
علیآبادی، خدیجه و خسروی، محبوبه (1380). دانشگاه مجازی و آموزش از راه دور، مجموعه مقالات همایش کاربرد فنّاوری آموزشی در آموزش. اراک
9
Cheyl, parker D(2004) A Descriptive study to Identify Deterrents to participation in employer-provided E-Learning Unpublished Doctoral dissertation, Capella university, degree PHD
10
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر متغیرهای فردی در اضطراب کامپیوتر در میان دانشجویان کارشناسی ارشد مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران
چکیدهپژوهش حاضر به منظور بررسی روابط اضطراب رایانه با تجربۀ رایانه، سن، جنسیت، رشتۀتحصیلی و انگیزة پیشرفت دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهرانصورت گرفت. در این پژوهش 151 دانشجوی شرکتکننده در دورههای مجازی به صورتتصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ محققساخته تجربۀ رایانه،مقیاس درجهبندی اضطراب رایانه و پرسشنامۀ انگیزة پیشرفت استفاده شد . نتایج نشان داد کهبین رشتۀ تحصیلی و سن با میزان اضطراب رایانه تفاوت معناداری وجود ندارد. آزمون تحلیلواریانس نشان داد که تجربۀ رایانه و انگیزة پیشرفت بیشترین روابط منفی و معنادار را بااضطراب رایانه دارند. میانگین اضطراب رایانه دو جنس دختر و پسر تفاوت معناداری نشانداد؛ به طوری که دختران از اضطراب رایانه بیشتری نسبت به پسران برخوردارند . تفاوتمعناداری در انگیزة پیشرفت بین دو جنس ب ه دست نیامد . پیشنهاد م یشود که دورههایآموزشی رایانه ارائه شود تا با افزایش تجربۀ رایانه، اضطراب رایانه کاهش یابد.
https://www.jiera.ir/article_53222_e1c8fa2817d4c5b41e6559c866aaee50.pdf
2011-08-23
173
211
اضطراب رایانه
تجربۀ رایانه
انگیزة پیشرفت
کامپیوتر
بهمن
سعیدی پور
bahman_saidipour@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
معصومه
سعدمحمدی
2
کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور
AUTHOR
سیف، علی اکبر (1379).روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش. انتشارات آگاه، ص 354
1
Agbatogun,A.O.(2010). Self-Concept, Computer Anxiety, Gender and Attitude towards Interactive Computer Technologies: A predictive study among Nigerian teachers . International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology,vol.6,Issue2.pp:x-x
2
Albirini, A. 2004. “Teachers’ attitude toward information and communication technologies: the case of Syrian EFL teachers”. Computers & Education, vol. 47, no. 4, pp. 373-398.
3
Appelbaum, S. H., & Primmer, B. (1990). An HRx for computer anxiety. Personnel, 67(9), 8-11.
4
Artwohl,M.J.(1989).What Research Says About Keyboarding Skills and Computer Anxiety.(ERIC Document Information Service No.Ed 312444).
5
Atkinson, S (2004). A comparison of Pupil Learning and Achievement in Computer Aided Learning and Traditionally Taught Situations with Special reference to Cognitive Style and Gender Issues. Educational Psychology, 24 (5) 662-664.
6
Bakar, A. & Mohamed, S. 2008). “Teaching using information and communication technology: Do trainee teachers have the confidence?” International Journal of Education and Development using ICT, 4 (1). Accessed 25 September.
7
Bannert, M., & Arbinger, p. R., (1996). Gender related differences in exposure to and use of computers: Results of a survey of secondary school students. European Journal of Psychology of Education, 11(3), 269-282.
8
Baylor, A. & Ritche, D. 2002. “What factor facilitate teacher skill, teacher morale, and perceived student learning in technology-using classrooms?” Computers & Education, vol. 39, no. 1, pp. 395-414.
9
Beckers, J., & Schmidt, H. (2001). The structure of computer anxiety: a six factor model. Computers in Human Behavior, 17(1), 35–49.
10
Beentjes,H.J.,Haenens,L.,&Van der Voort,T.H.(1999).Dutch and Flemish Children and Adolescents as Users of Interactive Media.Communications, 24,145-166.
11
Birisci, S., Metin, M., Karakas, M. 2009. “Prospective elementary teachers’ attitude towards computer and Internet use: A sample from turkey”. World Applied Sciences Journal, vol. 6, no. 10, pp.1433-1440.
12
Broos,M.A.,(2005). Gender and Information and Communication Technologies(ICT) Anxiety: Male Self-Assurance and Female Hesitation. Cyber Psychology & Behavior,8(1), 146-166.
13
Brosnan, M., & Davidson, M. 1996. “Psychological gender issues in computing”. Journal of Gender, Work and Organisation, vol. 3, pp. 13-25.
14
Brosnan, M. J.(1998). The impact of psychologhcal gender, gender related perceptions, significant others, and the introducer of technology upon computer anxiety in students.Journal of Educational Computing Research,12(2),147-158.
15
Brosnan, M., & Lee, W. (1998). A cross cultural comparison of gender differences in computer attitudes and anxiety: the UK and Hong Kong. Computers in Human Behavior, 14(4), 559–577.
16
Campbell, R. and Wabby, R. (2003) The Elderly and the Internet: A Case Study. Internet Journal of Health, 3 (1).
17
Campell,N.J.(1989). Computer Anxiety of Rural Middle and Secondary School Students. Journal of Educational Computing Research,5(2),213-220.
18
Charness,N.,Schumann,C.E.,&Boritz,G.M.(1992).Training Older Adults in Word Processing:Effects of Age,Training Technique,and Computer Anxiety.International Journal of Technology and Aging,5,79-106.
19
Chu,P.C.,& Spires,E.E.(1991). Validating the Computer Anxiety Scale: Effects of Cognitive Style and Computer Courses on Computer Anxiety. Computers in Human Behavior,7(1),7-21.
20
Comber, C., Colley, A., Hargreaves, D. and Dorn, L. (1997) The effects of age, gender and computer experience upon computer attitudes. Educational Research, 39 (2) 123-133.
21
Cambre, M. A., & Cook, D. L. (1989). Computer anxiety: Definitions, measurement, and correlates. Journal of Educational Computing Research, 37–54.
22
Carlson,R.E.&Wright,D.G.(1993).Computer Anxiety and Communication Apprehension Relationship and Introductory College Course Effects.Journal of Education Computing Research,9(2),399-338.
23
Charness, N., Schumann, C. E., & Boritz, G. M.(1992). Training older adults in word processing:Effects of age, training technique, and computer
24
anxiety. International Journal of Technology and Aging, 5, 79-106.
25
Chien,Tien-Chen.(2008). Factors Influencing Computer Anxiety and Its Impact on E-learning Effectiveness: A Review of Literature. The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 3, Num,90-91.
26
Chmielewski,Margaret Ann(1998). Computer anxiety and learner characteristic: Their role in the participation and transfer of Internet training.Dissertation Abstracts International,59,(3-A).
27
Chua, S., Chen, D., & Wong, P. (1999). Computer anxiety and its correlates: a meta analysis. Computers in Human Behavior, 15(5), 609–623
28
Decker,C.A.(1999). Technical Education Transfer: Perceptions of Employee Computer Technology Self-Efficacy. Computers in Human Behavior.15(2).161-172.
29
Desai, M (2001) Computer Anxiety and Performance: An Application of a Change Model in a Pedagogical Setting. Journal of Instructional Psychology, 28 (3) 141-149.
30
DeLoughry, T. J. (1993). Researchers say “technophobia” may afflict millions of students. Chronicle of Higher Education, 25–26.
31
Deniz, L. 2007. “Prospective class teachers’ computer experience and computer attitude”. International Journal of Social Sciences, vol. 2, no. 2, pp.116-122.
32
Desai, M. and Richards, T. (1999) End-user training: A meta model. Journal of Instructional Psychology, 26 (2) 74-85.
33
Desai, Mayur S. & Thomas C. Richards. (Fall/Winter 1998). "Computer Anxiety, Training and Education: A Meta Analysis". Journal of Information Systems Education, 9(1 & 2): 49-54.
34
Doyle,E.,Stamouli,I.Huggard,M.(2005).Computer Anxiety,Self-Efficacy,Computer Experience:An Investigation Throughout a Computer Science Degree,Frontiers in Education,19(22),1-3.
35
Dyck, J. L., & Smither, J. A. (1994). Age differences in computer anxiety: The role of computer experience, gender and education. Journal of Educational Computing Research, 10(3), 239-248.
36
Eastman, J. 2007. “Enhancing classroom communication with interactive technology: How faculty can get started”. College Teaching Methods & Styles Journal, vol. 3, no. 1, pp. 31-37.
37
Fauri, J. D. (1985). A study of the factors associated with resistance to computer technology in the workplace (cyberphobia, anxiety) Doctoral
38
dissertation, Southern Illinois University at International, 45, 683A.
39
Fuller, R. M., Vician, C., & Brown, S. A. (2006). E-Learning and individual characteristics: The role of computer anxiety and communication apprehension. The Journal of Computer Information Systems, 46(4), 103-115.
40
Gage,N.L.&Berliner Davidc.(1992). Educational psychology: Fifth Edition: Boston, Houghton Mifflin Company.
41
Garland, K. J., & Noyes, J. M. (2004). Computer experience: A poor predictor of computer attitudes. Computers in Human Behavior, 20(6), 823-840.
42
Glaister,K.(2009).The Presence of Mathematics and Computer Anxiety in Nursing Students and Their Effects on Medication Dosage Calculations,Nurse Education Today,27(4),341-347.
43
Graff, M., Davies, J. and McNorton, M. (2004.).Cognitive Style and Cross Cultural Differences in Internet Use and Computer Attitudes. Retrieved April 22
44
Gordon, H. R. D. (1995). Analysis of the computer anxiety levels of secondary technical education teachers in West Virginia. Journal of Studies in Technical Careers, 15(1), 21-29.
45
Gressard,C.P& Loyd B.H.(1986).The Nature and Correlates of Computer Anxiety In College Students.Journal of Human Behaviour &Learning,2(2),45-52.
46
Guthrie, R.W., & Carlin, A. 2004. “Waking the dead: using interactive technology to engage passive listeners in the classroom”. A paper presented at the Tenth Americas Conference on Information Systems, August 5-8,New York.http://www.mhhe.com/cps/docs/CPSWP_WakindDead082003.pdf.
47
Harris,J.&Grandgenett,N.(1997).Writing Apprehension,Computer Anxiety and Telecomputing:A Pilot Study:www.Lrs.ed.uiuc.edu/mining,Retrieved 29september,2008
48
Harrison, A. W., & Rainer, R. K. (1992). An examination of the factor structures and concurrent validities for the computer attitudes scale, the computer anxiety rating scale, and the computer self-efficacy scale. Educational and Psychological Measurement, 52(3), 735-745.
49
Hasan, B. (2003). The influence of specific computer experiences on computer self-efficacy beliefs. Computers in Human Behavior, 19(4), 443-450.
50
Hayek, L. M., & Stephens, L. (1989). Factors affecting computer anxiety in high school computer science students. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 8(4), 73-76.
51
Heinssen, R. K., Jr., Glass, C. R., & Knight, L. A. (1987). Assessing computer anxiety: Development and validation of the computer anxiety rating scale. Computers in Human Behavior, 3, 49–59.
52
Hermans,H.J.M.(1970).A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology,54(4),353-363.
53
Houle,Philip,A.(1996).Toward understanding student differences in a computer skills course. Journal of Educational computing research,14(1),25-48.
54
Howard, G. S., & Smith, R. D. (1986). Computer anxiety in management: Myth or reality? Communications of the ACM, 29, 611-615.
55
Howard, G. S., & Mendelow, A. L. (1991). Discretionary use of computers: An empirically derived explanatory model. Decision Sciences, 22, 241-265.
56
Igbaria, M., S, Parasuraman, and J. Baroudi.(1996). "A Motivational Model of Microcomputer Usage," Journal of Management Information Systems, 13:1, pp. 127-143.
57
Igbaria, M., & Parasuraman, S. (1989). A path analytic study of individual characteristics, computer anxiety and attitudes towards microcomputers. Journal of Management, 15(3), 373-388. Journal of Social Psychology,123,189-193
58
Igbaria, M. & Chakrabarti, A. (1990). Computer anxiety and attitudestowards microcomputer use. Behavior and Information Technology, v.9, 229-241.
59
Igbaria, M., & Nachman, S. A. (1990). Correlates of user satisfaction with end-user computing: An exploratory study. Information & Management, 19(2), 73-82.
60
Ituen, M. 2009. “Expert canvasses increase in ICT budgetary allocation”. The Punch, 18 May, 2009.
61
Jashapara, A., & Tai, W. C. (2006). Understanding the complexity of human characteristics on e-learning systems: An integrated study of dynamic individual differences on user perceptions of ease of use. Knowledge Management Research and Practice, 4(3), 227-239.
62
Johnson, N.D. (1987). Effects of inservice training on writing apprehension and computer anxiety in elementary school teachers.D.&gg.rt&t-ioD A b s t r a International 4-8(4), 904.
63
Jones, P.E. & Wall, R.E. (1987). Computer experience and computer anxiety: Two pilot studies. (ERIC Document Reproduction Service No.ED 275 315)
64
Jung, I. 2001. Singapore’s approach to preparing new teachers to use technology in the classroom. Jurong: SUNY Press.
65
Kadijevich ,D.J. (2002).Four Critical Issues of Applying Educational Technology Standards to Professional Development of Mathematic Teachers. Proceeding of the 2nd International Conference. On The Teaching of Mathematics.Held at the Undergraduate Level University of Crete.
66
Kernan, M., & Howard, G. S. (1990). Computer anxiety and computer attitudes: An investigation of construct and predictive validity issues. Educational and Psychological Measurement, 50(3), 681-690.
67
Latimore, R (1996) Replacing the Novice Computer User's Anxiety with Confidence. Retrieved April 10.
68
Leso, T., & Peck, K. L. (1992). Computer anxiety and different types of computer courses. Journal of Educational Computing Research, 8(4), 469-478
69
Loyd B. & Gressard, C. (1984) The Effects of Sex, Age and Computer Experience on Computer Attitudes. Association for Educational Data Systems 40 67-77 Combs – 83
70
McIlroy, D., Bunting, B., & Tierney, K., (2001). The relation of gender and background experience to self-reported computer anxieties and cognitions, Computers in Human Behavior, 17(1), 21-33.
71
Morgan, (2005) Computer Anxiety: A Survey of Computer Training, Experience, Anxiety,and Administrative Support Among Teachers. Retrieved April 6, 2005, from
72
Mehloff, C.E. 2001. “Knowledge, commitment and attitude of Home Economics faculty towards computer”. Home Economic Research Journal, vol. 17, no. 4, pp. 300-308
73
Morgan, A. 1997. “Computer anxiety: A survey of computer training, experience, anxiety and administrative support among teachers”. Accessed March 2, 2009.
74
Morrow,P.C.,Prell.E.R.,&McElroy,Y.C.(1986). Attitudinal and Behavioral Correlates of Computer Anxiety.Psychological Reports,59,1199-1204.
75
Namlu, A., & Ceyhan, E. 2002. “Computer anxiety: A study on university students”. Eskisehir: Anadolu University Publishing.
76
Necessary, J. R., & Parish, T. S. 1996. “The relationships between computer usage and computer-related attitudes and behaviours”. Education, vol. 116, no. 3, pp. 384-388.
77
North, A. S., & Noyes, J. M., (2002). Gender influences on children’s computer attitudes and cognitions, Computers in Human Behavior, 18(2), 135-150.
78
Otomo,Yuko(1998).The relationship of comuter anxiety, mathematics anxiety, trait anxiety,test anxiety, gender, and demographic characteristic among community college students.Dissertation Abstracts International,59,(6-A).
79
Papanastasiou, E.C., & Angeli, C. 2008. “Evaluating the use of ICT in Education: Psychometric properties of the survey of factors affecting teachers teaching with technology (SFA-T)”. Educational Technology & Society, vol. 11, no. 1, pp. 69-86.
80
Pope-Davis, D. B., & Twing, J. S. 1991. “The effects of age, gender, and experience on measures of attitude regarding computers”. Computers in Human Behavior, vol. 7, no. 4, pp. 333-339.
81
Ray,N.M.,& Minch,P.(1990).Computer Anxiety and Alienation:Toward a Definitive and Parsimonious Measure.Human Factors,32,477-491.
82
Raub, A. C. 1981. Correlates of computer anxiety and college students. Unpublished PhD dissertation, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA.
83
Reinen, I. J. & Plomp, T. 1996. Gender and new technology in Plomp, T & Ely, D. P. (eds), International Encyclopedia of Educational Technology, Pergamon, Cambridge, pp. 630-635.
84
Rekabdarkolaei, S. M., & Amuei, F. 2008. “Evaluation of ICT literacy differences in trainee student teachers from the view of sexuality”. Campus-Wide Information Systems, vol. 25, no. 3, 176-188.
85
Rosen, L. D., & Weil, M.L.(1995). Computer availability, computer experience and technophobia among public school teachers. Computers in Human Behavior,11,(1),9-31.
86
Rosen, L. D., Sears, D. C., & Weil, M. M. (1993). Treating technophobia: A longitudinal evaluation of the Computerphobia reduction program. Computers in Human Behavior, 9, 27-50.
87
Rosen, L. D., & Weil, M. M. (1995). Computer anxiety: A cross-cultural comparison of university students in ten countries. Computers in Human Behavior, 11(1), 45-64
88
Russell, G & Bradley, G. 1997. “Teachers’ computer anxiety: implications for professional development”. Education and Information Technologies, vol. 2, pp. 17-30.
89
Schottenbauer, M. A., Rodriguez, B. F., Glass, C. R., & Arnkoff, D. B. (2004). Computers, anxiety, and gender: An analysis of reactions to the Y2K computer problem. Computers in Human Behavior, 20(1), 67-83.
90
Schumacher, P., & Morahan-Martin, J. (2001). Gender, Internet and computer attitudes and experiences. Computers in Human Behavior, 17(1), 95–110.
91
Tekinarsalan,E.(2008).Computer Anxiety:A Cross-Cultural Study of Dutch and Turkish University Students,Computers in Human Behaviour,volume 24,Issue4,Pp1572-1584.
92
Tsai, M., & Tsai, C. 2003. “Students computer achievement, attitude and anxiety, the role of learning strategies”. Journal of Educational Computing research, vol. 28, no. 1, pp. 47-61.
93
Thatcher, J. B., & Perrewe, P. L. (2002). An empirical examination of individual traits as antecedents to computer anxiety and computer self-efficacy. MIS Quarterly, 26(4), 381-396.
94
Todman, J., & Lawerson, H. (1992). Computer anxiety in primary school children and university students. British Educational Research Journal, 18(1), 63-72.
95
Whitely, B. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behaviour: a meta analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1–22.
96
Wahl,M.,&Besag,F.(1986).Gender, attribution, and math performance Research Association, 67th.Sanfransicko, CA, 16-20.
97
Wagner, G. D., & Flannery, D. D. (2004). A quantitative study of factors affecting learner acceptance of a computer-based training support tool. Journal of European Industrial Training, 28(5), 383-399.
98
Yaghi, M., & Ghaith, G. M. 2002. “Correlates of computing confidence among teachers in international setting”. Computers in the Schools, vol. 19, no. 1/2, pp. 81-94.
99
ORIGINAL_ARTICLE
ارائۀ مدلی برای برآورد خط فقر الکترونیک در جوامع الکترونیک
چکیدهنرخ تغییر نحوة زندگی اجتماعی در سالهای اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است . نقشفنّاوری اطلاعات و ارتباطات در توسعۀ اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی بشری در قالب شهرها ییکه مبتنی بر این نوع از فنّاوری بنا میشوند انکارناپذیر است. تصویری که از آیندة زندگی اجتماعیامروز و ساختارهای شهری در آیندهای نه چندان دور ترسیم میشود، در قالب شهرهای الکترونیکشکل میگیرد. رفاه شهروندان الکترونیک در جوامع پیشروی فردا در گرو داشتن دانش لازم درارائه یا استفاده از امکاناتی است که در سبک زندگی الکترونیک وجود خواهد داشت . فقرالکترونیک به کمبود این نوع دانش در میان شهروندان الکترونیکی اشاره دارد و خط ی فرض ی را درجامعه ترسیم و افراد جامعه را به دو قشر فقیر و غیرفقیر تقسیم میکند که به آن خط فقر الکترونی کمیگوییم. در این مقاله روشی برای محاسبه آستانۀ خط فقر بر پای ۀ نیازها ی اساس ی ی ک شهروندالکترونیکارائه شده است.
https://www.jiera.ir/article_53223_244c25f77066c196b39f9ffd557c83d5.pdf
2011-08-23
213
233
جهانیشدن
جامعۀ الکترونیکی
فنّاوری اطلاعات و ارتباطات
شهروند الکترونیک
محمد حسن
تاج گردون
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
جلالی
2
دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
سید محسن
هاشمی
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
رحیم
صفری فارفار
4
عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
AUTHOR
محمد قائم
تاجگردون
5
عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشجوی دکترا مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
جلالی، علی اکبر (1384). شهر الکترونیک، نشر دانشگاه علم و صنعت ایران.
1
متواضع، مرتضی (1386). شهروند الکترونیک، نشر دیباگران تهران.
2
استاندارد مهارت و آموزشی شهروند الکترونیکی E-Citizen (1388)، وزارت کار و امور اجتماعی.
3
World Bank (1990), World development report 1990: poverty.
4
Paul Gilster (1997), Digital Literacy, Book.
5
Patrick Vittet-Philippe (2002), EU POLICY FOR THE E-ECONOMY: EUROPE IN THE E-ECONOMY: CHALLENGES FOR EU ENTERPRISES AND POLICIES , Computer Law & Security Report , 24-28.
6
World Bank Institute (2005), Poverty Manual.
7
International Trade Center (2005), Reducing Poverty through Trade, No. 242.
8
Council of European Professional Informatics Societies (2007), International Computer Driving License (ICDL).
9
J. Ramon Gil-Garcia, Ignacio J. Martinez-Moyano (2007) , Understanding the evolution of e-government: The influence of systems of rules on public sector dynamics , Government Information Quarterly , 266-290.
10
Tahmasb Maghsoudi, Mehdi Mirdamadi, Jamal Farajollah Hosseini and Mahmod Hosseini (2010), An Investigation of Solutions to Empowering Iranian Rural People to Use Services Offered by Information and Communication Technology Service Offices: The Case of Isfahan Province, American Journal of Agricultural and Biological Sciences 5 (2): 161-168.
11
Charalampos Doukas, Vangelis Metsis, Eric Becker, Zhengyi Le, Fillia Makedon and Ilias Maglogiannis (2010), Digital cities of the future: Extending @home assistive technologies for the elderly and the disabled, Telematics and Informatics.
12
ORIGINAL_ARTICLE
اصلاح نظام آموزش مجازی در ایران از منظر حقوقی
چکیدههدف از ارائۀ این مقاله اصلاح نظام آموزشی مجازی در ایران از منظر حقو قی است . وزارتعلوم، تحقیقات و فنّاوری در تلاش است با ارائۀ بخشنامه و آی یننامه ها ی مربوط الگو ییمناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی در کشور ایجاد کند و بدین گونه کیفی ت آموزش ها یمجازی را تضمین کند. در این راستا سعی شده است نگاهی دقیقتر و فنیتر به ابعاد مختلفآموزش مجازی بر اساس مدل ارزش یابی هدف مدار به عبار تی "الگو ی تحقق اهداف وبرنامه ها" انجام پذیرد. بررسی گزارشات تخصصی بازدیدهای ادواری دفتر نظارت و ارزیابی ازدانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مجازی و جلسات حضوری و نشست با متخصصانمجازی از دانشگاه ها، سازمان سنجش، وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و کسب تجربه از1385 جمع آوری و - ارائۀ 12 کارگاه آموزشی نظارت و ارزیابی طی پنج سال متوالی از 1390نقطه نظرات کارشناسان مورد نظر، منتج به ارائۀ پیشنهاد یک اساسنامه حقوقی جهت اصلاح وارائۀ نظام آموزش مجازی شده است.
https://www.jiera.ir/article_53224_78e3b256eb9a84dd1f9c0605d64ca7c8.pdf
2011-08-23
235
253
آموزش الکترونیکی
نظارت و ارزیابی
تضمین کیفیت
محمد هادی
ورهرام
1
عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
LEAD_AUTHOR
بدریان، مرضیه (1387). ارزشیابی برنامۀ درسی الکترونیکی رشتۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس الگوی رودریگ سیمز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
1
رزاقی، سمیرا (1384). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه دانشگاه مجازی در ایران و تعیین وضعیت راهبردی آن، جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فنّاوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
2
حقانی، نادر (1390). آموزش زبان در بستر مجازی، چاپ دوم انتشارات امیر کبیر.
3
صفا، لیلا، شعبانعلی حسین (1385). زنجیره افراد- فرایند- برون داد در آموزش الکترونیک، مجموعه مقالات همایش یادگیری الکترونیکی، زنجان: دانشگاه زنجان.
4
صفوی، سید علی اکبر (1386). محمدی مهدیاعتبار دهی و نظارت بر دورههای یادگیری الکترونیکی در ایران، دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی.
5
سهرابی، منیره (1384). برسی تطبیقی سیر تحولات آموزش از راه دور و توسعه کمی و کیفی آموزش عالی به ویژه دانشگاههای مجازی در کشور های انگلستان، امریکا و ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
6
گریسون، دی آر و اندرسون تری (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ( مبانی نظری و عملی)، ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد. تهران: علوم و فنون.
7
مربوطی، فرشید، صیدی مجید (1386). یک چارچوب بومی شده برای مقایسه سیستمهای آموزش الکترونیکی ، دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی.
8
ورهرام، محمد هادی (1389-1385). مجموعه گزارشهای بازدید و ارزیابی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی ، دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری .
9
ابراهیم زاده، عیسی (1386). انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شمارة 43، صص 134 – 113.
10
ابراهیم زاده، عیسی (1385 ). آموزش از راه دور، جزوه درسی.
11
قاسمی، علی حسین (1385). بررسی وضعیت سواداطلاعاتی دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و تدوین پیش نویس استانداردهای سواداطلاعاتی برای آنان، پایان نامه دکترا، دانشگاه فردوسی مشهد.
12
منتظر، غلامعلی (1386). مطالعات راهبردی توسعه اطلاعاتی نطام آموزش عالی در ایران، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شمارة 43.
13
Albitz S Rebecca (2007), The What and Who of Information Literacy and Critical Thinking in Higher Education, portal: Libraries and the Academy, Vol. 7, No. 1 (pp. 97–109.
14
Akeroyd John (2005) Information Management E- Learning , aslib proceedings, 57 (2) , 157-167
15
Blackstone, T. (2001). Why learn?. higher education in a learning society. Higher
16
Boekhorst, A. K., & Britz, J. J. (2004). Information literacy at school level
17
comparative study between the Netherlands and South Africa. South African Journal,of Library & Information Science, 70(2), 63-71.
18
Breivik , P. S. (2005). 21st century learning and information literacy. Change, 37(2), 20-27.
19
H.Varahram, I.Kheirizad, A.Mohammadi, M.A.Sangari, “Expansion of E-Learning in Iran” 3rd International Conference on Information and Communication TechnologiesFrom Theory to Application, ICCTA'08, Umayyad Palace, Damascus, Syria ,April 7 - 11, 2008,
20
Bundy, A. (Ed.). (2004). Australian and New Zealand information literacy framework: Principles, standards and practice (2nd ed.). Adelaide: Australian and New Zealand Institute of Information Literacy.
21
Cannon, Tyrone Heath,2007, An Assessment of Urban Graduate Teacher Education Staduents…. Dissertation For the Degree of Doctor of Education San Francisco.
22
Henley Blair F. (2009) Developing eLearning: A Case Study of Tennessee High School, A dissertation presented to the faculty of the Department of Educational Leadership and Policy Analysis East Tennessee State University for the degree Doctor .
23
Jacobs Heidi L.M. (2008) Information Literacy and Reflective Pedagogical PraxisAvailable online 28 , The Journal of Academic Librarianship, Volume 34, Number 3, pages 256–262
24
Julien Heidi ,Susan Barker (2009) How high-school students find and evaluate scientific information: A basis for information literacy skills development ,Library & Information Science Research 31 ,12–17
25
Gross, David E( 2009) , Assessment of Information Literacy Instruction., San Jose State University, 61 pages.
26
Gumport, P.J., &Chun,M.(2005). Technology and higher education: Opportunities and challenges for the new era. In P. G. Altbach, R. O. Berdahl & P. J. Gumport (Eds.),
27
Lloyd, A. (2006). Information literacy landscapes: An emerging picture. Journal of Documentation, 62(5), 570-583.
28
lupton, mandy 2008, information litarecy and learning, DissertationFor the Degree of Doctor of Philosophy,Queesland University.
29
Macklin Alexius Smith (2007) Integrating Informatiom and Communiction Technology (ICT) Literacy into the First -Year Compostion Course: …A Dissertation of Doctor of Philosophy, Purdue University ,West Lafayette, Indiana
30
Asselin, M. (2005). Teaching information skills in the information age: An examination of trends in the middle grades. School Libraries Worldwide, 11(1), 17−35.
31
McAdo,Monty L. ( 2008) A Case study of Faculty Perceptions of Information Literacy and Its integration into the Curriculum, A Dissertation Doctor of Education ,Indiana University of Pennsylvania
32
Puzziferro Maria( 2008) Self-Regulated Learning as Predictors of Final Grade and Satisfaction in College-Level Online Courses The Amer. Jrnl. of Distance education , 22: 72–89.
33
Özdemir Soner Mehmet (2009) A study on the relationship between pre-service teachers’information literacy skills and their attitudes towards distance education ,World Conferences on Education Sciences, (1) , 1648–165, Available online at www.sciencedirect.com.
34
Real M.Yannick (2008) assessment the relationship between the creativity and the information and media literacy skills of community college ,A dissertation of the requirements for the degree of Doctor of Education in Educational TechnologyDissertation Chairperson.
35
Salas Eduardo and Janis A. Cannon-Bowers( 2001) The Science of Training: A Decade of Progress Annual Review of Psychology Vol. 52: 471-499 (Volume publication date February).
36
Sun Pei-Chen ( 2008) What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction ,, Computers & Education Volume 50, Issue 4, Pages 1183-1202
37
Van de Vord Rebecca (2010) Distance Students and Online Research: Promoting Information Literacy through Media Literacy ,The Internet and Higher Education ,doi: 10.1016/j.iheduc.2010.03.001.
38
Williams, D., & Coles, L. (2007). Evidence-based practice in teaching: An information perspective. Journal of Documentation, 63, 812−835.
39
A.Assareha, M. Hosseini Bidokhtb, (2011) Barries to e-teaching and e-learning, Procedia Computer Science 3, 791-795
40